۰
۹
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
با راه اندازی طرح چکاوک؛

پنج شنبه ها چک بین بانکی نگیرید!

اخبار بانک: با راه اندازی طرح چکاوک بانک مرکزی به شهروندان توصیه می شود در روزهای پنج شنبه چک بین بانکی دریافت نکنند!
پنج شنبه ها چک بین بانکی نگیرید!
به گزارش خبرنگار اخبار بانک، طرح چکاوک بانک مرکزی مدتی که اجرایی شده و در این طرح مزیت ها و نقص هایی وجود دارد که حل آن ضروری به نظر می رسد.

بنای راه اندازی طرح چکاوک (مبادله الکترونیکی و تصویر چک) منجر به کاهش مدت زمان اعلام قبولی از بانک واگذارکننده به بانک دارنده چک است.

یکی از عمده نقص هایی که اجرای این طرح داشته، این است که چک های بین بانکی بعد از یک ساعت مشخص دیگر برای آن روز کارسازی نخواهد شد.

به عبارت دیگر مثلا اگر یک فقره چک بین بانکی را از بانکی دریافت و و در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به بانک دیگر تحویل نمایید در همان روز در حساب مقصد کارسازی نخواهد شد و این واریزی در روز بعد انجام می شود.

این مشکل در روز پنج شنبه بیش از پیش نمایان می شود و چک های بین بانکی پس از حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه تا ۱۱ دیگر در حساب مقصد کارسازی نخواهد شد و واریزی روز شنبه انجام می شود.

این در حالی است که قبل از اجرای طرح چکاوک واریزی های چک های بین بانکی در بسیاری از بانک ها در همان روز و حتی پس از ساعت ۱۴ انجام می شود.

با این اوصاف با توجه به اینکه روز پنج شنبه ساعت روز کاری کم خواهد شد بنابراین توصیه می شود حدالامکان چک بین بانکی در این روز گرفته نشود و از سایر ابزارهای جایگزین نظیر کارت به کارت و ساتنا و پایا استفاده شود.
https://akhbarbank.com/vdcd5s0s.yt0nx6a22y.html
مشاهده نظر مخاطبان
سید حمید موسوی
آقا یک شیر تو شیری تو بانکهاست طبق قانون بانکها موظف به انجام ساتنا برای مبالغ 150میلیون ریال به بالا هستند اما بعضی شعب بانکها ونه همه شعبشان این مبلغ را سر خود به پانصد میلیون ریال به بالا افزایش داده و زیر این مبلغ را پایا میکنند این تجربه را بکرات در بعضی شعب بانک صادرات و ملی داشته ام از بانک مرکزی خئاهشمند است با بانکهای متخلف برخورد کند
علیرضا
دوست عزیز این طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی هست:
-برای مبالغ زیر 150میلیون ریال فقط پایا
-برای مبالغ بین150تا500میلیون ریال هم ساتنا هم پایا
-برای مبالغ بالای 500میلیون ریال فقط ساتنا
کارمند بانک
Romania
دوست عزیز این بخشنامه داخلی این بانکهاست و خودشون دارن اجرا می کنن .بانک مرکزی همچین بخشنامه اب رو ابلاغ نکردهِ.
معین
Iran, Islamic Republic of
من یه چک برگشتی داشتی ۸ام برگشت خورد۱۶ام برداشت شد ک میشد پنج شنبه اماهنوز سو اثر نشد چرا؟
حمید موسوی
دوست عزیز شما کاملا در اشتباهید پایا هیچ محدودیتی ندارد و شما هر مبلغی را میتوانید پایا کنید الان بعضی بانکها ساتنا ندارند (قطع شده) و جای آن پایا میکنند اما ساتنا فقط مربوط به مبالغ بالای 150 میلیون ریال است و تسویه آنی است که بعضی از شعب بانکها عمدا انجام نمیدهند وشما میتوانید در شعب دیگر همان بانک براحتی انجام دهید واین سلیقه ای شده است
حمید موسوی
همین هم از کارهای خودسرانه بانکها است که به ریش بانک مرکزی بسته اند من از چند بانک خواستم بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر عدم واریز وجه چکهای رمزدار بعد از ساعت 13 را نشان دهند اعتراف کردند که این بخشنامه داخلیست حالا اگر کسی دارد نشان دهد
United States
جریمه پرداخت می کنند
داریوش
Iran, Islamic Republic of
سلام من ی چک بین بانکی داشتم ک سه شنبه بردم بانکی ک خودم حساب داشتم و گفتن دو روزه دیگه میاد ب حسابتون الان سوال من اینه بانک باید رسیدی ب من میداد؟که نداده و من باید چ کنم؟
Iran, Islamic Republic of
من هم یک چک روز چهارشنبه شنبه دادم امروز جمعه هس هنوز نیومده حساب رسید هم ندادن بهم
تازه ترین اخبار