۰
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۸

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته تحت تاثیر کم‌رنگ شدن «ریسک بند "س" تبصره 6» و برگشت «نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی به ۲۰ درصد» با تقاضا و فضای بهتری آغاز کرد اما از آنجا که دیگر اعتمادی به سیاستگذار نیست، برگشت قیمت‌ها پر قدرت نیست و حتی می‌بینیم که با وجود جذابیت قیمت‌ها، بسیاری از معامله‌گران دیگر تمایلی به حضور در بازار تا رسیدن اخبار قوی‌ و تاثیرگذار ندارند.
به گزارش اخباربانک، با گذر از دقایق ابتدایی دیدیم که بواسطه ضعف طرف تقاضا بسیاری از نمادها سرخ‌پوش شده و فشار عرضه‌ها بالا گرفت ! در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل رشد بیش از 3 هزار واحدی دقایق ابتدایی را با افت بیش از 3 هزار واحدی تعویض کرد و تا ارتفاع دو میلیون و 281 هزار واحدی عقب نشت. ارزش معاملات باز هم ضعیف و کمتر از 4 همت بود و رقمی بالغ بر 160 میلیارد تومان از چرخه بازار خارج شد.


به شکل واضحی در جریان معاملات از اول اردیبهشت تا امروز دیدیم که ریسک تصمیمات و موشک‌های سیاستگذار به مراتب قوی‌تر از حملات موشکی و درگیری‌های نظامی است. اتفاقات حوزه سیاسی ماندگار نیست اما تصمیمات دولت و مجلس چنانچه منتج به کاهش سود شرکتها شود، ماندگار خواهد بود و اثرگذاری قوی دارد. و لذا همین رویکرد و بی‌انضباطی دولت و بانک مرکزی باعث شده که طی یکسال اخیر بسیاری از معامله‌گران عطای بازار را به لقایش ببخشند و با مشکلی به نام کمبود نقدینگی مواجه باشیم.

بگذارید مثالی بزنیم. تصور کنید بازار و قیمت سهام یک پیرمرد سالخورده است که نفس و انرژی کافی برای بالا رفتن از پله‌های یک ساختمان 5 طبقه را ندارد. البته این پیرمرد فرتوت، قبلا جوان و سرحال بوده اما اتفاقات تلخ 3 – 4 سال اخیر و بی‌ملاحظگی‌های دولت او را ناتوان و رنجور کرده است. او مدام در حال تلاش برای بالا رفتن از پله‌ هاست اما هر خبر منفی که می‌رسد با لگد سیاستگذار یک طبقه به پائین پرت می‌شود. از آنجا که فرتوت است، انرژی کافی برای برگشت سریع به طبقه قبلی را نداشته و نتیجه این می‌شود که هر گاه خبر منفی می‌رسد بازار یک پله دیگر از دوران اوج خود فاصله گرفته و در پس گرفتن کف و سقف‌ها دچار مشکل می‌شود.

کم‌کم برای سهامداران حلقه مفقوده‌ای که باعث شده بازار به این حال و روز بیفتد، روشن شده است. سیاست‌های مخرب دولت خود را در بازار نشان داده و نرخ سود و چالش‌های آن هر لحظه بیشتر می‌شود. این روزها بازار از مشکل بزرگی به نام بی‌پولی رنج می‌برد. البته بی‌پولی اتفاق جدید و تازه‌ای نیست اما آنچه باعث شده این جریان بیشتر به چشم بیاید این است که در شرایط فعلی که بسیاری بر ارزندگی بازار تاکید دارند، انتظارات برآورده نمی‌شود و شرایط باب میل بازار پیش نمی‌رود و لذا تحمل فضای منفی بسیار سخت و دشوار می‌شود.

همانطور که طی روزهای اخیر هم اشاره شد، بازار نیاز به برگشت تصمیمات سیاستگذار (دولت و بانک مرکزی) از اشتباهات اخیر دارد. چراکه انصافا با این حجم ریسکی که دولت به اقتصاد وارد کرده و نرخ سودی که بانک مرکزی علم کرده، حرکت در بازار بسیار دشوار است. برخی با خود فکر می‌کنند وقتی سود بدون ریسک 30 - 35 درصدی در دسترس است و دولت هر روز موشک جدیدی روانه زمین بی آب و علف بازار می‌کند، مگر مغزمان را خر گاز گرفته که در مسیر خرید سهام قرار بگیریم ! و لذا یکی از دلایلی که این پیرمرد فرتوت نمی‌تواند به سادگی به نقطه قبلی خود بازگردد، همین مساله است و در بازار می‌بینیم که طول موج‌های افزایشی کوتاه بوده و انتظارات برآورده نمی‌شود.
اما این چرخه پایدار نخواهد بود و بالاخره در یک برهه زمانی شرایط تغییر خواهد کرد.
https://akhbarbank.com/vdcefp8o.jh8eoi9bbj.html
تازه ترین اخبار