۰
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه بواسطه گذر از تعطیلات پایان هفته آن هم بدون انتشار خبر منفی و جنگی و رشد نسبی کامودیتی‌ها و فلزات پایه در بازارهای جهانی، آغاز نسبتا خوبی داشت و لذا شاخص کل در همان دقایق ابتدایی روند رو به جلو را تحت تاثیر تحرکات مثبت در بزرگان بازار در پیش گرفت اما با گذر از یکساعت ابتدایی، باری دیگر ضعف بازار که همانا بی‌اعتمادی به رفتار و تصمیمات سیاستگذار است، آشکار شد و در همین راستا شاهد عقبگرد خریداران و حضور بیشتر فروشنده‌ها در کف بازار بودیم.
به گزارش اخباربانک، در نتیجه این رویداد، کل رشد 8 هزار واحدی شاخص از دست رفت و این نماگر پرحاشیه در ارتفاع دو میلیون و 305 هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات بدون تغییر خاصی نسبت به بازار چهارشنبه 4.5 همت گزارش شد و تراز نقدینگی حقیقی‌ها تقریبا صفر بود. هنوز هم احتیاط و تردید در رفتار معامله‌گران دیده می‌شود. به هر جهت آسیبی که طی یکسال اخیر به ویژه از سوی دولت به بازار تحمیل شده به این سادگی‌ها از ذهن سهامداران پاک نخواهد شد و لذا بازار برای رسیدن به روزهای اوج، نیاز به آرامش نسبی و رسیدن خبرهای قوی و دلگرم‌کننده دارد. این خبرها می‌تواند از جنس خودرو، پالایش، نیما و یا تحولات مثبت شرکت‌ها در کدال باشد.

البته در مقطع فعلی اخبار و تحولات گروه خودرو و اصلاح سیاست‌های ارزی می‌تواند انگیزه قوی‌تری برای حرکت بازار ایجاد نماید. هر دو موضوع، رویداد ویژه‌ای برای بازار خواهد بود و به‌نظر همه ارکان بازار به اهمیت این دو موضوع پی برده‌اند. البته برخی هم معقتدند مصوبه اخیر مجلس درخصوص اخذ مالیات از بازارهای موازی و مبارزه با سفته‌بازی می‌تواند عاملی برای حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه باشد ولی اثر آن در حال حاضر برای بازار گنگ و مبهم است و اما و اگرهای زیادی دارد.

با این‌حال همینکه سیاستگذار متوجه شده بازارهایی نظیر ارز، طلا، مسکن و خودرو قابلیت‌های یک دارایی مولد را ندارند، جای شکر دارد و امیدواریم این مسیر را ادامه دهند؛ چراکه تضعیف بازارهای رقیب و کوچ نقدینگی به سمت بورس، یک انقلاب عجیب و بزرگ برای بازار خواهد بود و البته در مقطع فعلی خیلی نباید دلخوش بود، چراکه اولا اعتباری به دولت و سیاست‌هایش نیست؛ ثانیا اجرایی شدن این مساله نیاز به اتخاذ قوانین و دستورالعمل‌هایی دارد و ثالثا موضوعی زمان‌بر خواهد بود و مافیای این بازارها به راحتی تن به این مصوبه نخواهند داد. فراموش نکنیم، تنها بازاری که اتحاد بین فعالینش دیده نمی‌شود، بازار سرمایه است !! حتی برخی معتقدند دولت به‌ هیچ عنوان به فکر اصلاح سیاست‌های خود و هدایت نقدینگی به سمت تولید نبوده و صرفا به دنبال رفع مشکلات روزمره خود و اخذ مالیات از هر فرد و هر موجود زنده‌ای در اقتصاد است !
https://akhbarbank.com/vdcbz0b9.rhba0piuur.html
تازه ترین اخبار