۰
۱۰
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷
گزارش/

سفره باز بانك مركزي براي موسسات مالي جمع می شود

سياست‌گذاري‌هاي جهت‌دار يا كمك نادانسته و ناخواسته؟! كدام يك از اين گزينه‌ها در چند سال اخير سياست بانك مركزي در جهت رشد و توسعه موسسات مالي و اعتباري، مجاز و غيرمجاز، بوده است؟
سفره باز بانك مركزي براي موسسات مالي جمع می شود
به گزارش «اخبار بانك»، بر اساس گزارش بانک مرکزی، برخی از موسسات كه حالا كه قصد بانك شدن دارند، گستره‌ي شعب‌شان چند برابر بانك‌هاي خصوصي قديمي است و اين را مرهون تلاش‌هاي دامنه‌دار بانك مركزي براي بستن دست بانك‌هاي رسمي و آزاد گذاشتن دست اين موسسات هستند.

از زماني كه بانك مركزي در دولت نهم تصميم گرفت با ابلاغ دستوري نرخ سود بانكي، افسار بانك‌ها را در دست بگيرد، دوران طلايي موسسات مالي و اعتباري كه عمدتا داراي وابستگي‌هاي قوي سازماني بودند آغاز شد.

بانك‌هاي رسمي، چه خصوصي و چه دولتي محدود شدند و جا براي جولان موسسات مالي و اعتباري باز شد. اين موسسات ارائه تسهيلات خرد با سودهاي بالا را در دستور كار خود قرار دادند و در اندك زماني از هر گوشه شهرهاي مختلف كشور، يك شعبه از اين موسسات سر برآورد.

به يكباره بانك‌هاي خصوصي كه خود آغاز گر ارائه تسهيلات خرد بودند از زمين رقابت اخراج شدند. بانك مركزي بازيگران رسمي را با ابلاغ بسته سياستي ـ نظارتي و تعيين دستوري نرخ سود از زمين مسابقه خارج كرد و شرايط را براي حضور موسسساتي كه از سال‌ها پيش و از روي نيمكت ذخيره‌ها نظاره‌گر بازي بودند مهيا و خود هم عرصه داوري را ترك كرد.

بانك مركزي سفره‌اي را كه بانك‌هاي خصوصي پهن كرده بودند و از آن بهره‌ مي‌بردند را از آن‌ها گرفت و براي اين گروه پهن كرد.
اين گونه شد كه برخی موسسات مالي و اعتباري هر كدام حدود 700 شعبه در سراسر كشور داير كردند و كوچك‌ترين آن‌ها به بيش از حدود ۴۰۰ شعبه رسيده است.

اين موسسات، مجوز خود را از وزارت تعاون تحت عنوان تعاوني‌هاي اعتبار آزاد مي‌گرفتند و بي‌اعتنا به قوانين بسته سياستي‌ ـ نظارتي بانك مركزي هر طور كه دوست داشتند و تحت نام طرح‌هاي گوناگون به ارائه تسهيلات مختلف به مردم مي‌پرداختند.

زماني، يك مقام بانك مركزي عمليات مالي كه برخي از اين موسسات انجام مي‌دادند را به كاري در حد جنايت در عرصه بانكي كشور تشبيه كرد. اخذ سپرده‌هاي وام‌خواه براي اعطاي تسهلات قرض‌الحسنه و عقود مبادله‌اي، خريد شعبه از طريق وجوه سپره‌گذاران و ارائه سود سپرده‌ و تسهيلات غيرمتعارف، كمترين تخلفاتي بود كه از سوي اين موسسات انجام مي‌شد.

گذشته از اين، همواره يكي از اتهاماتي كه در زمينه پول‌شويي به كشورمان وارد مي‌شد به دليل تحت نظارت بانك مركزي نبودن تعداد زيادي موسسه پولي و اعتباري بوده است.

بانك مركزي دلخوش از اينكه با سياست‌هاي انقباضي‌‌اش در حال كنترل نقدينگي است خبر نداشت بنا بر آمارهايي كه بعدا از سوي قائم‌مقام سابق بانك اعلام شد بيش از 9۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي سرگردان در اين موسسات بوده است كه بي‌شك از عوامل موثر تورمي كشور به شمار مي‌رود.

دير زمان بعد و وقتي كه اين موسسات به حد كافي چاق شده بودند، بانك مركزي بازي سامان‌دهي آن‌ها را آغاز كرد. به يكي مجوز بانك داد، يكي را در مرز بانك شدن نگه داشت، ديگري را منحل و آن يكي را ورشكسته اعلام كرد. برخي را در هم ادغام كرد، به بعضي كه كفالت موسسه ديگري را پذيرفته بودند امتياز داد اما در مقابل بر سر ديگري كوفت و همه اين‌ها بدون رعايت يك رويه واحد بود و برخورد سليقه‌اي از آن مي‌باريد.

نتيجه اما اين است موسسات مالي و اعتباري همچنان به كار خود و با همان سياست‌ها و همان تخلفات ادامه مي‌دهند و وقعي به قوانين و دستورالعمل‌هاي باك مركزي نمي‌گذراند.

محمود بهمني رئیس کل سابق بانک مرکزی يك بار گفته بود از موضوع به سامان كردن اين موسسات و آزارهايي كه از اين ناحيه ديده است روزي سخن خواهد گفت. شايد خاطرات او بتواند روشن كند بانك مركزي ناخواسته به رشد اين موسسات كمك كرد يا اين، سياستي ديكته‌شده بود و بانك مركزي، البته با هوشمندي آن را اجرايي كرد.

حالا بانک مرکزی باید سفره‌ای را جمع کند که خود زمانی به پهن کردن و گسترده کردن آن کمک کرده بود. آیا هوشمندی سابق را بکار خواهد گرفت؟ بازی موثری که معاونت وقت نظارت در حذف و ادغام برخی بانک‌ها و موسسات آغاز کرده بود بارقه‌هایی از هوشمندی سابق را نشان می‌دهد. 
https://akhbarbank.com/vdchkwnx.23nvidftt2.html
مشاهده نظر مخاطبان
رضا
Iran, Islamic Republic of
اخبار بانک مرکزی عزیز!
مگه نمی دونید که بانک مرکزی چشم دید موسسات اعتباری و بانکهای خصوی را نداره ....و گرنه چرا در برابر شایعات موسسه میزان و بانک اقتصاد نوین سکوت کرد ...از دید بانک مرکزی فقط بانک دولتی ....در کجای دنیا دید که نرخ های سود و تسهیلات اینطوری دستوری بالا و پایین برود..اصلا بانکداری خصوصی درایران مفهومی دارد؟؟؟
هموطن
ما بانک مرکزی نداریم، بانک مرکزی بود و نبودش هیچ فرقی نداره، تو این شایعات اخیر بانک مرکزی کجا بود؟ حتی صدای کمیسیون مجلس هم در اومده اما از بانک مرکزی خبری نیست
رضا جلایر
Iran, Islamic Republic of
دمتان گرم ! بانک مرکزی خانه تکانی می خواهد در ماجراهای مختلف شاهد بودیم که اقایان کاری با مشکلات مردم نداشتند . همین تهرانی فرد بدون توجه به پیامدهای مصاحبه اش اعلام کرد که 5 موسسه مجوز ندارند .اخه پدرمن اگر مجوز ندارند پس تو چه کاره ای ؟؟ کاری بکن که مجوز بگیرند نه این که مردم را به جان موسسات می اندازند. بانک مرکزی بخواب مردم بیدارند
نعمت اللهی
سکوت بانک مرکزی و هجوم سپرده گذاران و عدم اعتماد به موسسات باعث خروج یکباره وجوه گردیده که مشکلات غیر قابل جبرانی را برای موسسات و مردم دارد بهتر است هر چه سریعتر بانک مرکزی بعنوان متولی سیاست پولی و بانکدار دولت و بانکها اگر قرار است مجوز موسسات (همان 5 موسسه ای که اعلام کرده و یا پذیره نویسی شده ) را صادر نماید قبل از حاد شدن موضوع حامی این موسسات شده و از طریق رسانه ها اعلام نماید تا مردم نگران نباشند و اعتماد برگردد. خواهش میکنم این مطلب را درج و اطلاع رسانی نمایید شاید بانک مرکزی سریعتر وارد موضوع شود و این آشفتگی و نگرانی مردم را برطرف نماید
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت عرضه ندارد كه در بانكهاي دولتي . متناسب با تورم به مردم سود دهد
چرا موسسات موفقي مانند ميزان و يا شركتهاي سودرساني مانند پديده را به اين روش ناجوانمردانه سرنگون مي كند و اموال و سرمايه ميليونها ايراني را به اين ترتيب از بين مي برد ؟!!

اين بود معني تدبير و عقلانيت و .............. ي كه در انتخابات براي راي گيري به مردم وعده مي داد ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
پولهاي سرگردان كه در اين دولت چندين برابر دولت قبل شده است !!!
پس چرا به نفع اينان دروغ مي گوئيد ؟!!!
رضا
بانک مرکزی بره کارهای دیگش درست کنه گیر داده به این موسسات که کار را اندازند.سفرشون از جاهای دیگه جمع کنند نه اینکه دم عیدی مردم را با سیاستهتی دیکته شدشون گمراه کنند.افتاد...
خلیل
سلام ، اینها فقط زورشون به کوچیکها میرسه، میلیارد میلیارد پول دولت رو میخورند هیچی نیست حالا گیردادن به میزان و غیره که مجوز ندارند ، تخلف که نکردند اگه بانکها هم عرضه دارند خواسته مردم رو براورده کنند تا جذب مشتری کنند تا رقابت ایجاد بشه.
علیرضا
بهتر است بانک مرکزی به قولهایی که به موسسات داده وانها را ملزم نمود که تعداد تعاونی در خودادغام نمایند عمل کند مخصوصا 5موسسه ای که آقای تهرانفر قول داده تا تکلیف مردم و موسسات روشن شود
hamid
Iran, Islamic Republic of
بانک مرکزی و دولت اصلا به فکر مردم نیستن بجای سامان دادن و صدور مجوز از راههای پخش شایعه و فشار به موسسات با روح روان مردم داره باز میکنه در حالا حاضر مردم فقط از طریق موسسات امکان اخذ وام دارن کدام بانک راحت وام میده که کار مردم بدبخت راه بیفته خدا لعنت کنه ریس بانک مرکزی رو که آخر سالی با راه اندازی شایعات در مورد موسسات مردم به جون هم انداخته بجای اینکه مسله موسسات را حل کنند دارن شلوغ میکنن و شایعه راه می اندازن تا مردم به موسسات حمله ور بشن .بانک مرکزی حتی برنامه ای برای ادغام موسسات تا حالا راه اندازی نکرده بعد ادعا می کنه باید ادغام بشن الان بعنوان نمونه بانک آرمان و آینده با ادغام چندین موسسه انجام شدن ولی هر موسسه ای کار خودش و مشتریان خودشو داره اصلا عرضه نداره یک برنامه ریزی دقیق انجام بده واقعا برای بانک مرکزی متاسم که هیچگونه برنامه نداره.موسسه میزان 15ساله تجربه داره چرا الان اول در روزنامه ها اعلام میکنن که درحال پذیره نویسی و لی باز الان میگید سفره داره جمع میشه .
تازه ترین اخبار