۰
۴۲
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
این 365 روز بانک مرکزی تمامی ندارد؟

بهار و تابستان گذشت ولی خبری از مجوز موسسات نشد!

اخبار بانک:ساماندهی موسسات اعتباری در دو سال عمر دولت یازدهم وارد فاز جدی تری شده و بانک مرکزی از همان روز نخست شمشر را از رو بست تا حساب کار دست موسسات بیاید.البته یک وعده مهم و دلگرم کننده در مقابل رفتار تهاجمی خود نیز بعنوان سوپاپ اطمینان به موسسات داد؛به شما مجوز می دهیم.این مجوز دادن های بانک مرکزی حداقل 365 روز را گذرانده و بهار و تابستان هم گذشت و خبری نشد.
بهار و تابستان گذشت ولی خبری از مجوز موسسات نشد!
به گزارش خبرنگار اخبار بانک، بسیاری از ایرادات کار بانک مرکزی در دولت دهم را نمی توان نادیده گرفت،اما کار بزرگ ساماندهی ۱۷۰۰ تعاونی اعتبار آزاد و کاهش آن به ۱۴ موسسه مالی را نمی توان کار کوچکی برشمرد.بهمنی در نهایت ۱۰ موسسه اعتباری در حال ساماندهی را به سیف واگذار کرد که در دو سال اخیر سیف هنوز نتوانسته تکلیف چند موسسه را روشن کند.

بانک مرکزی دولت دهم به ریاست بهمنی و معاون نظارتی دوره خود که سرهنگ بازنشسته بود، در راستای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و تعاونی‌های اعتباری ۱۷۰۰ تعاونی را حذف یا ادغام کرد و از دل آن ۱۴ موسسه مالی در شرف تاسیس به وجود آمد که مقرر شد آنها طبق ضوابط بانک مرکزی فعالیت کنند.

برهمین اساس نیز رایزنی‌ها و بررسی در بانک مرکزی دولت دهم انجام شد و بانک مرکزی به این موسسات مهلت دو ماهه‌ای ـ تا خرداد‌ماه ۹۱ ـ داد تا خود را در اشل موسسات مالی و اعتباری قرار داده و ضمن تکمیل موجودی خود نزد بانک مرکزی تحت ضوابط این بانک فعالیت کنند.

بنابراین از ۱۴ موسسه‌ای که بانک مرکزی می‌خواست آنها را ادغام کند، عسکریه، ثامن‌الحجج، فرشتگان، فردوسی، مولی الموحدین، کوثر، مهر بسیجیان، ریحانه گستر، میزان، صالحین، آتی، اعتماد ایرانیان، قوامین و پیشگامان و صالحین مشخص شد. بنابراین ۱۰ موسسه مالی و اعتباری در شرف و تعاونی در انتظار تعیین تکلیف بانک مرکزی قرار گرفتند.

محمود بهمنی در نهایت موسسات مالی آتی و صالحین را با بانک تات ادغام کرده و عنوان «بانک آینده» را برای آنها اعلام کرد تا تحت این اسم به فعالیت خود ادامه دهند.

هم‌چنین تعاونی اعتماد ایرانیان را نیز با موسسه قوامین ادغام کرد و بانک قوامین شکل بگیرد. از سوی دیگر موسسه مولی الموحدین نیز در نهایت به بانک ایران زمین تبدیل شد.

با این فرآیند تنها موسسات عسکریه،ثامن، ثامن الحجج،فرشتگان- فردوسی(موسسه آرمان فعلی)،کوثر،مهر بسیجیان(بانک مهر اقتصاد)،ریحانه گستر مشیز،میزان و افضل توس به دولت بعد یعنی سیف رسید.البته عسکریه و کوثر با سرعت بیشتری توانستند مجوز اخذ کنند.

از بین موسسات و بانک های متقاضی مجوز آرمان ایرانیان،ثامن،ثامن الحجج،مهر اقتصاد و افضل توس باقی مانده اند.از زمانی تهرانفر معاون سیف در بانک مرکزی شد،خبر اعطای مجوز به شرط ساماندهی و تشکیل پرونده شنیده می شود.

حداقل 365 روز و چهار فصل است که وعده اعطای مجوز و ساماندهی این موسسات تمام نشده و با روند فعلی آینده روشنی نیز هنوز متصور نیست.

بسیاری از موسسات در پیچ و خم بروکراسی اداری بانک مرکزی مانده اند و این بروکراسی سپرده گذاران را نیز سردرگم کرده است.

یک نکته مهم که بانک مرکزی حاضر نیست وارد آن شود،ادغام های عجیب و غریب است.بعنوان مثال دستور ادغام جندین تعاونی و صندوق قرض الحسنه را به یک موسسه یا بانک می دهد که خود این موضوع سبب کندی در پیشرفت کار موسسات و بانک های متقاضی مجوز باشد.

بسیاری از تعاونی ها و صندوق های قرض الحسنه بدهی های کلان و سنگینی دارند و به لحاظ حسابرسی نیز نمی توان به درستی آنها را ادغام کرد.

ضمن اینکه مصیبت تازه ای نیز با کار عجولانه به شبکه بانکی و موسسات افزوده شده که هنوز گره کور آن باز نشده است.موسسه میزان که می رفت تا مجوز پذیره نویسی سهام در بورس را دریافت کند به یکباره با هجوم شایعات و با شتابزدگی بانک مرکزی و سایر دستگاهها از حرکت بازماند و حالا هزاران نفر درگیر شده اند.

موسسه میزان؛منحل و شروع یک اشتباه
اما یک موسسه از میان همه موسسات از سال گذشته درگیر مشکلات مالی شد و همچنان نیز در گیر و دار این حوادث است.موسسه میزان که به گفته مسوولان بانک مرکزی جزو موسسات پیشرو برای دریافت مجوز بدون ادغام بود، به خاطر برخی شایعات و هجو سپرده گذاران خود، دچار بازپرداخت سپرده ها شده و در نهایت گویا به محاق رفته است.این موسسه به گفته مسوولان در نهایت منحل خواهد شد و بانک صادرات متولی ساماندهی اموال و بازگرداندن پول مردم می باشد.

شاید برخورد معاون سابق نظارتی بانک مرکزی در دولت دهم بسیاری را ناخشنود کرد،اما اگر همین سرعت عمل و برخورد نبود،بانک مرکزی و سیف باید درگیر ۱۷۰۰ تعاونی بودند و اکنون با خیال راحتر کار نمی کردند.

متاسفانه بانک مرکزی در موضوع موسسه میزان بسیار کند و شعاری عمل کرد و تمامی حل مساله را به خود موسسه میزان واگذار کرد.هر چند طبق قانون بانک مرکزی مسوولیتی در قبال سپرده گذاران آن ندارد، اما باید توجه داشت که این موسسه برای جلب نظر بانک مرکزی سپرده نزد آن تودیع کرده بود و به گفته خود میزانی ها جزو موسسات خوش حساب و بدون حاشیه بودند.

به نظر می رسد بانک مرکزی در دو سال گذشته در ساماندهی موسسات بسیار کند و با صبر بسیار حرکت کرده است.این موضوع در حالی است که خود موسسات بسیار تمایل دارند که سریع تر روند اخذ مجوز را طی کنند.

از سوی دیگر عدم اطلاع رسانی شفاف و دقیق از سوی بانک مرکزی سبب بروز نگرانی جدی در میان مردم می شود.

شاید یکی از نقاط ضعف بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید را همین موضوع دانست که در قیاس با دولت دهم و بهمنی شاید کم کار بوده باشند!
https://akhbarbank.com/vdcjvoet.uqeavzsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
احسان
با سلام و تشكر از مطلبي كه گذاشته ايد
لطفا اين مطلب را هم به بانك مركزي و جناب سيف منتقل كنيد كه موسسه ... همانند ميزان است و اينده روشني برايش متصور نيست و با اين گونه به نظر مي رسد كه 1 سال اينده بايد قيد پول را بزنيم
علی آزادواری
بانک مرکزی فقط داره روند اعطای مجوز را کند میکنه که به موسسات ضربه بزنه ......درود به موسسه ثامن الحجج که مثله کوه واستاده و به زودی مجوزشو میگیره..ما ایستاده ایم
اشکان
با سلام. موسسه بزرگ ثامن الحجج که من 5 سال یپرده گذارش هستم با این همه شعبه و توان مالی و پرسناول حوب و خدمات متنوع خدا از خیر سیف و تهرانفر نگذره که میلیونها سپرده گذار را درگیر کرده.
جرج
راست بگو
اشکان
Romania
این که میگم پنج ساله سپرده گذار موسسه ثامن الحجج هستم. از کرمان هم هستم. که در این استان اکثر شعبه ها مال خود موسسه هست. اولین و بزرگترین رستوران گردون کرمان. در یک ساختمان 12 طبقه در بلوار جمهوری که کل ساختمان هم مال موسسه هست. و...... پرداخت وام 1.5 درصد که هیچ بانک و موسسه ای پرداخت نمیکنه . نیروگاه برق کیش. کلی کارخانه و کار آفرینی و.... که تو ابن پنج سال دیدم همه سپرده گذارها میدانند . چه دروغی هست. آنچه که عیان هست چه حاجت به بیان هست شما معلوم سپرده گذار موسسه ... هستی که هیچ خبری ازتون نیست. بعد تا این همه دشمنی باشه بانک مرکزی معلوم رو سر موسسات خراب میشه.
الهام
سلام دوست عزيز.
اصلا نگران ثامن الحجج نباش اين موسسه مثل ميزان نيست.
جدی
حمید
جای سوال دارد چرا وبه چه دلیل وقتی بانک مرکزی دارای تدبیر و مدیریت درست نیستند. وباعث گرفتاری مردم شدند چرا برکنار نمی شوند . چرا موجب بد بینی مردم نسبت به مسئولان میشوید. که شاید جبران ناپذیر باشد
Romania
درود بر موسسه پر توان و بزرگ آرمان (فردوسی + فرشتگان)

دوستت داریم
بیزار ازبانک مرکزی
سیف مدریتش صفر است شک نکنید
بیزار از بانک مرکزی
اسمی از مجوز گرفتن موسسه نور چرا نمی آورید؟!!!با اینکه مجوز داره ولی خیلی غریبه!!
زیبا
موسسه مالی نور دگه مجوز گرفته دلیلی نداره بخواد چیزی ازش بگه
واقعابهترین وبی حاشیه ترین موسسه ایران نوره همان کارسازان اینده سابقه دمشون گرم که بدون حاشیه اند
United States
اگه مجوز گرفته پس چرا به شتاب وصل نميشه ؟
چون کارتی نیست،دفتر چه ایه
موسسه خوبیه،من مشتری نور هستم و راضی ام،الانم مجوز داره،انشالله بقیه هم مجوز میگیرن
mahdi
واقعا بانک مرکزی این دولت اصلا توان حل مشکلات کوچک رو ندارد.
حالا میفهمم که دوره بهمنی خیلی سخت بود هم ساماندهی موسسات و هم تحریمهای غیرمنتظره......اگر این مشکلات الان بود باید دلار 5-6 هزارتومانی رو در دوره جناب سیف تجربه میکردیم
مصطفی
زمستانی سخت در پیش است !
بیزار از بانک مرکزی
سیف و تیمش عضو بانک جهانی هستند دستورات آنها را پیاده میکنند.خبرم موثق است
پیمان
موسسه مالی واعتباری ثا من الحجج که مورد حسابرسی بانک مرکزی قرار گرفته ومسیرش رو پیدا کرده وبه نظرمیرسه بعداز مدتی اولین موسسه ای هست که اخذ مجوزمیکنه. که الحق با این منابع حقش هم هست با مردم هم تا حالا خیلی خوب برخورد کرده چه تو بحران وچه درمواقع عادی.امیدوارم همه موسسات هرچه زودتر بگیرن مجوز رو تا این سپرده گزارای بیچاره هم خیالشان راحت بشه.یا حق
سید قاسم
Iran, Islamic Republic of
بانک مرکزی نمی تواند تمام سپرده قانونی موسسات اخذ کند ناتوان است به همین بهانه مجوز به موسسات نمی دهد
مطلب خیلی خوبی بود ، ممنون . تهرانفر اول می گفت تا پایان 93 پنج موسسه مجوز می گیرند بعد گفت آرمان در بهار 94 مجوز می گیره . به قول شما بهار و تابستان گذشت و خبری نشد. از 5 موسسه ای که گفته بود مجوز می گیرن فقط نور مجوز گرفت و بقیه بلاتکلیفن . این چه دولت تدبیریه ؟ بهتره به جای تدبیر و امید بگیم تزویر و ناامید سازی.
بیزار از بانک مرکزی
اخبار بانک با تشکر از خدمات شما.لطفا در مورد موسسه نور و عملکرد آن و اینکه مسوئولان آن نسبت به شبکه شتاب این موسسه چه برنامه ای دارند؟لطفا پیگیری بفرمایید با تشکر
مشتری راضی موسسه نور
پیگیری چی برادر؟خود اخبار بانک هم خبرشو گذاشت که تیرماه موسسه نور مجوز گرفت،الان هم اسم موسسه نور در فهرست موسسات دارای مجوز سایت بانک مرکزی هست،اونم که به شتاب وصل نیست اخه مگه کارت عابر داشته که به شتاب وصل بشه!!
بیزار از بانک مرکزی
Iran, Islamic Republic of
بله در جریان هستم موسسه مجاز است منظورم اینه که اگر اخباربانک لطف کنه پیگیر بشه زمان اتصال به شبکه شتاب کی اتفاق میفته
Romania
از بانک مرکزی

تبریک به همه جویندگان نور و روشنایی و سپرده گران موسسه بزرگ نور.
بیزار از بانک مرکزی
Iran, Islamic Republic of
به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید متوجه میشید
بیژن
United States
موسسه نور مال ازما بهترونه که بهش مجوز دادند در واقع ازهمه موسسات ضعیفتر حال میگویید کارت شتاب نداره؟
بیزار از بانک مرکزی
من عاشق نور هستم مشتری شش ساله آن هستم ولی مشتریان همیشه دوس دارند در همه لحاظ بهترین باشه حتی در شتاب
زیبا
موسسه نور موسسه واقعا موسسه قوی از لحاظ مالی است من اهل کرمانم و میدانم چقدر سرمایه گذاریهای عظیمی میکند که همه بازدهی صددرصد دارند و چیزی نیست که به علت رکود دجار کمبود نقدینگی بشه.واقعا عالیه اونایی که نمیشناسنش رای منفی میدن
احسان
موسسه توسعه کارت شتاب داره جناب بیژن.به نظرتون الان توسعه موسسه قوی است؟!!!!
بیژن
United States
نه اقااحسان خیلی ازچند تاموسسه های در حال اخذ گرفتن مجوزند ضعیفتره وتعدادشعباتش هم کم تره.
اشکان
United Arab Emirates
من موندم موسسه توسعه که فقط در هر استان یک شعبه داره . که شعبه استان کرمانش صبح تا شب بخدا دارن جوک میگن و شاید سرجمع 50 تا مشتری داره اونم وام گرفتن چجور مجوزشو گرفته ولی موسسات دیگر هنوز نتونستن ؟
Iran, Islamic Republic of
موسسه توسعه در حال ورشکستگی است
عماد
افضل طوس هم در شرف مجوز است
سپرده گذار رنجور
با سلام خدمت اخبار بانک عزیز .
من سپرده گذار نامیزان علی رغم اعتماد به ترازو و قدمت چندین و چند ده ساله این موسسه و فعالیت شعب آن در خیابانهای پر ترددو شلوغ و مرکز شهر به تنها چیزی که فکرش را نمی کردم نداشتن مجوز و غیر مجاز بودن آن از دید مسئولان ذیربط بانکی بود از آنجا که برای شروع به کار کوچکترین بقالی و دستفروشی حتی برای یک ساعت کار نیاز به جواز و انواع مجوزها از صنف مربوطه و مسئولان ذیربط دارد . حال با گذشت بهار و تابستان و قریب به نه ماه از عدم استرداد وجوه سپرده گذاری شده که تمام سرمایه و پس انداز پول زحمتکشی و کارگری ده ساله ام بود ، تکلیف ما چیست و آیا فریاد رسی نیست که ما را در احقاق حقوقمان یاری نماید؟ من سپرده گذار بدبخت و خانواده غم زده و نگرانم تا چند ماه و چند سال دیگر باید چوب بعضی مسائل میان نهاد های نظارتی و پولی را تحمل نمایم .از بهمن پارسال تا پاییز امسال که با انواع گفته ها و شنیده ها آنهم از منابع غیر رسمی و وعده های تو خالی نمایندگان ، ریالی از مطالباتمان پرداخت نگردید ، به غیر از باز پرداخت سپرده های تا سقف سه میلیون تومان تا دو ماه پیش و تعطیلی استرداد ما بقی سپرده ها. از مسئولان ذیربط در امور بانکی عاجزانه استدعا داریم هر چه سریعتر در قضیه میزان ترتیبی اتخاذ گردد که با شفاف سازی و اعلام موضع رسمی به تشویش و نگرانی خود وخانواده مان بعد از ۹ ماه خاتمه داده و در ثانی با هر روش و صلاحدید مسئولان امر از موسسه اعتباری جدید تا بانک ......و.... تا حد ممکن ما را در کمترین زمان در دریافت مطالباتمان یاری نماید
دوست آن است که گیرد دست دوست
در پریشان حالی و درماندگی .
بخدا بعد از نه ماه بدبخت شدیم و مریض احوال و محتاج مساعدت فوری مسئولان در حل قضیه میزان می باشیم . اجرکم عندا...
با تشکر از اخبار بانک
بدانید و آگاه باشید :موسسه مالی اعتباری جدید دروغه . بانک صادرات دروغه . سرمایه گذار هم دروغه . همچنان که ادغام دروغ بود و مابقیه وعده هایی که ما را بعد از گذشت 9 ماه به اینجا رسانده .
1 مهر ۹۴ : جواد هروی عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی گفت: طبق قانون بانک صادرات نمی‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند چراکه هیچ بانکی قادر به جبران ورشکستگی بانک دیگری نیست.
در این موسسه به مبلغ 3200 میلیارد تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند که از این میزان حدود 800میلیون تومان آن به پدیده شاندیز داده شده و مابقی آن مابین برخی افراد درشتتقسیم شده استبه خدا باید فقط بخوایم بانک مرکزی قبول کنه که تعهدات قانونیشو عهده بگیره(ماده 95 و 96 که ضمانت سپرده‌های مردم هست) که نتیجتاَ باید اعتبار در اختیار هیئت تصفیه قرار بده تا پول مردم پرداخت بشه . همه میدونیم که این وعده ها و زمانهایی که هیچ تاریخی هم برای شروع و پایانش نداره فقط زمان خریدن و دست دست کردنه و پولی در کار نیست . با توجه به این که به بیان آقای ثروتی که 1850 میلیارد تومان از سپرده های مردم در قالب وام هایی در اختیار 45 نفر میباشد که فقط 17 نفرشون 1350 میلیارد رو در دست دارند که وثیقه های معتبری که قابل وصول باشه از خود بجا نزاشتن؛ پس انتظار برای برگشت بدهی ها بی فایدست .به دروغ بهانه رکود بازار و مصادره بودن اموال را مانع فروش بیان میکنند .آیا جز من سپرده گذاری که چک و دفترچه حساب داشته و با آن اقدام قضایی کردم وشکایت و مصادره نمودم کس دیگری هست که مصادره کرده؟ پس دیگه مانع فروش و یا واگذاری اموال به سپرده گذاران چیست ؟ بله این سهامداران اند که اجازه فروش اموال,املاک رو نمیدهند چون حق خود میدانند و معتقدند باید بدهی ها که مبلغ آن 2000میلیار تومان است وصول بشه تا پول مردم پرداخت بشه .و تا حالا هم همین بوده .
کدام بانک,موسسه یا آدم عاقلی میاد این موسسه رو سر پا کنه و بدهی مردم رو بده .اگر بنا به دادن مجوز برای موسسه جایگزین جدید است چرا خود میزان که مقدمات مجوز را طی کرده بود و 265 میلیارد سپرده نزد بانک مرکزی نهاده بود حمایت نشد . برید برای موسسه جدید از صادرات بپرسید.
اگر راست میگن یک برنامه تلویزینی با حضور نماینده گان و مسئولین مرتبط بزارن و دقیقا شفاف سازی کنند و زمان,مراحل اجرای تصمیم نهایی را به طور دقیق بیان کنند .
مجید
Iran, Islamic Republic of
باسلام برهمه دوستان ...موسسات روفقط وفقط دولت برزمین زد....چون بانکهای دولتی خودشون مگس هم پر نمیزد.کلا جریان موسسات وپدیده همش سیاسی است شک نکنید....
سمیر
اقایان دارای سپرده در موسسات خصوصی خبردارید یا نه1!!!؟؟؟ قراره بزودی مالیات 25% ازسودسپرده هاتون بگیرن که خودتون دیگه با کله پولاتونو ببرید بانکهای دولتی سپرده کنید...
نیما
سلام خدمت دوستان
اگه ما در موسساتی که مجوز بگیرند سپرده گذاری کنیم و خدا نکرده مشکلی برای موسسه پیش بیاد بانک مرکزی جوابگو ما هست ؟
virus_13
سلام به همه

وقتی مؤسسه ای مجوز از بانک مرکزی می گیرد یعنی بانک مرکزی نقطه اتکا ان موسسه هستش و اگر زمانی مشکلی پیش بیاد بانک مرکزی باید تمام اعتبارات لازم جهت تسویه حساب با مشریان و سپرده گذاران ان موسسه را بعهده بگیره و از صندوق ریالی که برای همین اتفاقات و مشکلات مربوطه طراحی و پایه ریزی شده یا حتی از طریق بیمه نامه مربوطه، تامین اعتبار و نقدینگی کنه و تمام تعهدات ان موسسه را نسبت به مشتریان و سپردهگذاران مربوطه بعهده بگیره!

البته این نظر شخصی بنا به تجربیات ناچیز کاری و شخصیم بود. اگر غیر ازین هستش خواهشمندم تا کارشناسان محترم مربوطه تصحیح فرماییند.
با تشکر
حمید
ازبانک مرکزی خواهش میکنم ،وضعیت بانک مهراقتصادرامشخص بکنه،سالهاست که بلاتکلیف
مونده معلوم نیست بانک،موسسه است یاصندوق
اگربانکه چرا شتاب نیست اگرهم نیست ونمیخوادبشه بانک مرکزی منحلش بکنه تاتکلیف مردم هم روشن بشه
تازه ترین اخبار