۰
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۶
مدیرعامل بانك مهراقتصاد در گفتگو با اخبار بانک:

اصلاح اقتصاد کشور تنها متکی به بانک ها نیست

هجمه علیه بانک ها غیرمنصفانه است
اخبار بانك: مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: اصلاح نظام اقتصاد کشور تنها متکی به بانک ها نیست و متغیرهای دیگری نیز باید اصلاح شوند.
اصلاح اقتصاد کشور تنها متکی به بانک ها نیست
دکتر غلامحسن نتاج در حاشیه همایش مدیران بانک مهراقتصاد در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی اخبار بانک شرکت و به سوالات خبرنگار ما پاسخ داد که مشروح آن در ذیل آمده است.

مدیرعامل بانک مهراقتصاد هدف از برگزاری همایش مدیران را همفکری مسئولان بانک در تدوین برنامه و بودجه سال ۹۴ دانست که قرار است بر مبنای سند اقتصاد مقاومتی تهیه شود.

وی تصریح کرد: سند اقتصاد مقاومتی نقشه راه مسئولان بانک مهراقتصاد است و معتقدیم با بیش از ۸ هزار پرسنل زحمت کش توانسته ایم تا حدود بسیار زیادی قانون عملیات بانکی بدون ربا را در بانک پیاده کنیم.

نتاج گفت: در بانک مهر اقتصاد اداره بانکداری اسلامی راه اندازی کرده ایم و کمیته فقهی بانکی همراه با در اختیاز گرفتن نظرات مراجع عظام در راستای بانکداری اسلامی حرکت کرده است.

پرداخت تسهیلات به تولید کننده به جای وارد کننده

نتاج ادامه داد: بانک مهر اقتصاد همواره از تولیدات داخلی حمایت ویژه ای داشته باشد و در این راستا تلاش کرده ایم به جای پرداخت تسهیلات به وارد کننده، وام را به تولید کننده بدهیم چون این اقدام نفع تولید ملی است و اگر به وارد کننده پرداخت تسهیلات داشته باشیم عملا به اقتصاد سایر کشور ها کمک کرده ایم.

سالیانه بیش از ۸۰۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت می کنیم

نتاج ادامه داد: خوشبختانه با پرداخت تسهیلات سالانه بیش از ۸۰۰ هزار فقره به خوبی توانسته ایم در راستای بانکداری بدون ربا گام برداریم و هدف آرمانی مجموعه بانک مهراقتصاد پیاده سازی نظام بانکداری اسلامی است.

وی افزود: پرداخت این تعداد تسهیلات نشان می دهد هدف اولیه و اصلی ما که همان فعالیت پولی و بانکی است را به خوبی اجرا کرده ایم و مدتهاست از بحث بنگاه داری خارج و به سمت بانکداری حرکت کنیم.

تدوین قانون بانکداری اسلامی یک ضرورت است

غلامحسن نتاج گفت: تدوین قانون جدید بانکداری اسلامی به جای بانکداری بدون ربا که در سال ۱۳۶۲ اجرا شد و تاکنون نیز ادامه داشته یک ضروری است و همواره در همایش ها نقطه نظرات خود را برای تدوین قانونی بهتر و کامل تر ارائه داده ایم.

وی ادامه داد: مجموعه آنچه که در قالب مطالعات درباره قانون بانکداری اسلامی تدوین شده شخصا نظر بنده را تامین نمی کند و معنقدم می تواند بسیار بهتر و کامل تر باشد و یکی از دلایل آن نیز این است که فاصله ای که بین عمل بانک ها با آنچه که در قانون عملیات بانکی بدون ربا آمده خودش متوقف کننده قانون جدید شده است.

به تصمیم بانک مرکزی احترام می گذاریم

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در پاسخ به سوال اینکه روند مجوز بانک شدن به کجا انجامید بیان داشت: برای اخذ مجوز نهایی هر آنچه که از دست ما برمی آمد انجام داده ایم و معتقدیم باید به تصمیم بانک مرکزی برای اعطای مجوز نهایی و عضویت در شبکه شتاب احترام گذاشته تا آنها نیز بتوانند در موقع مناسب و با تکمیل روند، مجوز بانک مهراقتصاد را صادر کنند.

وی بیان داشت: باید ۵۱ درصد سهام بانک را واگذار کنیم و این اصلی ترین هدف پیش روی ماست و کار مقدماتی واگذاری سهام انجام شده و نمی توانیم زمان مشخصی برای اتمام آن اعلام کنیم.

سقف ۴۰ درصدی شرکت داری را رعایت کرده ایم

نتاج افزود: هم اکنون سرمایه بانک مهراقتصاد ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و بر اساس قانون می توانید تا ۴۸۰ میلیارد تومان سهام سایر شرکت ها را داشه باشیم و اکنون نیز در همین حد هستیم و از آن چیزی که در قانون آمده فراتر نرفته ایم.

شخصا به بنگاه داری بانک ها اعتقاد ندارم

مدیر عامل مهراقتصاد ادامه داد: شخصا معتقدم بانک ها باید به صورت تخصصی در زمینه بانکداری کار و فعالیت کنند و البته اینکه بانک ها در سبد دارایی ها خود سهام یک یا چند شرکت را نیز داشته باشند قانونی و در فعالیت بانکی ناگزیر و ناگریز است.

وی با اشاره به اینکه بنابراین و با توجه به قانون ۴۰ درصد سقف مجاز شرکت داری توسط بانک ها دیگر بنگاهداری نیست و اعتقادی به آن ندارم تصریح کرد: مثلا شرکتی که تسهیلات گرفته و نمی تواند تعهدات خود را پرداخت کند بانک ناچار است سهام آن شرکت را تملک کند باید بر آن مدیریت داشته باشد تا مطالبات خود را وصول کند ولی اینکه در سهام آن شرکت بماند ما مخالفیم و بانک باید به سرعت از سهام آن شرکت خارج شود.

هجمه علیه بانک ها غیرمنصفانه است

نتایج گفت: برخی تحلیلگران با انگیزه های سیاسی تحلیل های غیر واقعی بر علیه بانک ها انجام داده و همه مشکلات را متوجه نظام پولی و بانکی می کنند که این هجمه غیر منصفانه است.

وی بیان داشت: در اقتصاد یک کشور متغیرهای زیادی از جمله اقتصاد ارز، حجم تولید کالاها و خدمات در داخل کشور، اقتصاد تک محصولی یا تولید محصولات متنوع و از همه مهم تر بیماری های مزمن اقتصادی هستند که در رونق و یا رکود موثر هستند.

نتاج خاطرنشان کرد: اینکه ما بخواهیم رکود اقتصاد کشور در سال های اخیر را متوجه بانک ها کنیم و بانک ها را مقصر بوجود آمده چنین وضعی بدانیم صحیح نیست و اقتصاد یک کشور تنها متکی به بانک ها نبوده و نخواهد بود که بخواهیم رکود یا رونق را به بانک گره بزنیم.

تعداد موسسات مالی و بانک ها در ایران زیاد نیست

مدیرعامل بانک مهراقتصاد ادامه داد: اعتقاد دارم تعداد موسسات پولی و بانکی در ایران زیاد نیست و اقتصاد بزرگ ایران نیازمند موسسات پولی و بانکی بیشتری نیز می باشد که این نیاز به یک نظارت بسیار مطلوب است.

وی تصریح کرد: در هر بانک و موسسه ای ممکن است انحرافات و یا تخلفاتی صورت بگیرد که نحوه برخورد با آن لزوما بستن آن نیست و خوشبختانه بانک مرکزی نیز با درایت در حال نظارت و ساماندهی بازار پولی و بانکی کشور است.

حرکت در مسیر بانکداری اسلامی رقابت پذیر نیست

نتاج در پایان گفت: حرکت در مسیر بانکداری اسلامی به هیچ عنوان رقابت پذیر نیست و همواره از همه موسسات پولی و بانکی و دست اندرکاران و صاحب نظران اقتصاد کشور و محافل حوزوی و دانشگاهی که نگرانی و دغدغه اجرای بانکداری اسلامی را دارند دعوت می کنیم که مسئولان را تدوین قانون جدید همراهی کنند.
https://akhbarbank.com/vdcc4mqi.2bqmo8laa2.html
تازه ترین اخبار