۰
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۳

مجور واردات طلا برای 3 بانک جدید در چین

منابع نزدیک می گویند، چین به سه بانک دیگر از جمله بانک Standard Chartered مجوز وادرات طلا داده است.
مجور واردات طلا برای 3 بانک جدید در چین
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «اخبار بانک»،‌چین به سه بانک دیگر از جمله یک بانک قرض دهنده خارجی مجوز واردات طلا داده است. منابعی با اطلاعات دقیق اظهار کردند؛ چین یعنی بزرگترین خریدار طلا نهایت تلاش خود را برای به دست آوردن قدرت قیمت گذاری این فلز به کار بسته است.

این حرکت که تعداد شرکت های مجاز به واردات طلا را به ۱۵ می رساند پیش از بازگشایی مرکز بین المللی تبادل شمش جدید در شانگهای در ماه سپتامبر رخ دهد و چین امید دارد با راه اندازی این مرکز بتواند به قطب تعیین بهای طلا تبدیل شود.

چین و سایر مراکز تبادل طلای آسیا مثل سنگاپور نیاز به قیمت گذاری محلی تر فلز ارزشمند دارند زیرا به دنبال جایگزینی برای به اصطلاح "لندن تعیین کننده"، معیار جهانی قیمت اسپات طلا، هستند.

پنج منبع مطلع اعلام کردند سه بانک، Standard Chartered، Pudong Developement شانگهای و China Merchants تاییدیه واردات طلا را دریافت کرده اند.

منبعی از یکی از این سه بانک که به دلیل رسمی نشدن خبر خواست نامش فاش نشود، گفت : "اوایل این ماه مجوز را دریافت کردیم. هنوز وادرات شروع نشده است اما به زودی اقدام خواهیم کرد."

Standard Chartered سومین بانک خارجی که این مجوز را دریافت می کند، حاضر به پاسخگویی در این مورد نشد. دو بانک دیگر نیز بلافاصله نتوانستند پاسخگو باشند.

اطلاعات تجاری مبادلات طلای شانگهای (SGE) پایگاه کلیه تجارت های فیزیکی در چین نشان می دهد بانک Pudong شانگهای در میان ۱۰ عضو تجاری برتر ماه ژانویه تا ژوئیه رده بندی شده است در حالی که بانک Merchants یکی از ۱۰ عضو تجاری طی ۵ ماه از ۷ ماه بوده است.

منبعی از این بانک گفت:  "ما تجار فعالی در SGE هستیم و اکنون بیش از یکسال است که منتظر دریافت چنین مجوزی هستیم."
اعطای این مجوز به بانک های بیشتر نشان دهنده آن است که مقامات ناظر تمایل به باز کردن بازار دارند خصوصاً برای کارخانه های خارجی اما این لزوماً به معنای افزایش قابل توجه واردات طلا به چین در کوتاه مدت نیست بخصوص با در نظر داشتن رکود تقاضا.

چین طی سال گذشته تلاش زیادی برای آزاد سازی بازار طلا داشت که اولین سهام تبادل تجاری به پشتوانه طلای سال گذشته این کشور، افزایش ساعات تجارت و اعطای مجوز واردات به بازیگران خارجی، موید این مطلب است. دو بانک ANZ و HSBC سال گذشته مجوز واردات را دریافت کردند.

مرکز تعیین قیمت طلا
به گفته منابع، چین در اوایل سال جاری به بانک های خارجی، تولیدکنندگان و پالایشگران طلا نزدیک تر شد تا موقعیت خود در مرکز تعیین قیمت را بهبود بخشد. این کشور درصدد است سه قرارداد فیزیکی به پشتوانه طلا داشته باشد.

رئیس این مرکز در ماه ژوئن گفت چین باید معیار قیمت گذاری خود را داشته باشد چراکه بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده طلاست.
یکی از تجار طلا در هونگ کونگ تصریح کرد : "مجوز وادرات جدید ظاهراً در زمان درستی گرفته شده است. با راه اندازی مرکز جدید، به وضوح نشان می دهند که بازار از دید آنها باید بیشتر در دسترس بازیگران خارجی باشد."

با این وجود مجوز جدید به معنای آن نیست که واردات این کشور باید تا حد قابل توجهی افزایش یابد. زیرا مصرف-کنندگان بعد از رکورد خرید طلای سال گذشته، مکث کرده-اند. سال گذشته چین ۱۰۰۰ تن طلا وارد کرده است.
منبع: رویترز
https://akhbarbank.com/vdcbswb5.rhbs5piuur.html
تازه ترین اخبار