۰
شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
بین الملل/

درخشش پلاتین از طلا بیشتر خواهد شد

اخبار بانک: چین دومین اقتصاد بزرگ جهان می تواند تا پایان سال 2015 میلادی، پلاتین را به 1400 دلار در هر اونس برساند.
به گزارش خبرنگار «اخبار بانک»، بر اساس تازه ترین گزارش "کاپیتال اکونومیست" چین یکی از کلیدهای افزایش قیمت پلاتین در سال جاری میلادی خواهد بود.

بر اساس پیش بینی ها تقاضای فزاینده این فلز در چین تا پایان سال ۲۰۱۵ قیمت آن را تا ۱۴۰۰ دلار در هر اونس بالا خواهد کشید.

در آخرین مبادلات کمکس پلاتین ژوئیه با قیمت ۱۱۳۶.۷۰ دلار مبادله شد که رقم پیش بینی شده ۲۳% افزایش از مبلغ فعلی را نشان می دهد. پس از ثبت ۲۳% افت در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ فیوچرز این فلز تا اینجای سال ۲۰۱۵، ۶% کاهش داشته است.

اطلاعات نشان دهنده افزایش سالانه ۲۶% واردات پلاتین چین است که تایید می کند در نهایت کاهش قیمت انگیزه ای برای خرید ایجاد کرده است.

چین می تواند حجم زیاد واردات پلاتین را حفظ کند زیرا قیمت های پایین اخیر پلاتین در مقایسه با طلا محرک خرید خواهد بود. قیمت فیوچرز به تازگی چیزی حدود ۵۰ دلار در هر اونس بیش از قیمت پلاتین است. کاپیتال اکونومیست پیش بینی می کند با این روند پلاتین از طلا جلو می زند.

این در حالی است که در اوایل ماه آوریل پیش بینی های متفاوت حاکی از پایین ترین بودن قیمت طلا در پایان سال نسبت به پلاتین است. بطور مثال پیش بینی میتسوبیشی برای قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۱۵، ۱۱۸۰ دلار در هر اونس است و انتظار می رود تا پایان سال به ۱۲۱۰ دلار در هر اونس برسد. از طرفی، جی پی مورگان در پیش بینی قیمت خود قیمت طلا را ۳.۶% پایین آورد و آن را بالغ بر ۱۱۸۸ دلار در هر اونس محتمل دانست، به همین ترتیب برای سال ۲۰۱۶، ۲% افت قیمت طلا تا ۱۱۶۸ دلار در هر اونس را انتظار دارد.

عوامل پشت پرده قدرتمندی نظیر افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا و قدرت دلار از عوامل بازدارنده افزایش بهای طلا در بلند مدت و تنش های یمن و توافق هسته ایران تا حدودی از عوامل حمایت کوتاه مدت طلا هستند.
منابع: مارکت واچ/ متال/ریسورس اینوستور
https://akhbarbank.com/vdcdof0s.yt0ss6a22y.html
تازه ترین اخبار