۰
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۰

انتظار برای تغییر آتی سکه به سر می‌رسد؟

نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد
بازارهای جهانی طلا در حالی افت و خیز اندکی را شاهد بودند که بازارهای نقدی و قراردادهای آتی سکه به تناسب انتظار معامله‌گران، در آستانه تغییرات محسوسی است.
انتظار برای تغییر آتی سکه به سر می‌رسد؟
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، مبادلات طلا در بازارهای جهانی در شرایطی با نوسان در روزهای گذشته همراه شد که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها از موسسات، قیمت بیشتر کالاها شیب افزایشی به خود خواهد گرفت. 

این در شرایطی است که ادامه حرکت صعودی قیمت طلا در شرایط کنونی نیز دست نخورده باقی می‌ماند و به نظر می‌رسد حداقل برای سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی قیمت‌ها افزایشی باشد. البته این وضعیت برای کوتاه‌مدت قابل درک و در بلندمدت ممکن است این شرایط عوض شود. این در شرایطی است که سیاست‌های مالی دولت اوباما پیرامون افزایش مالیات‌ها و کاهش درآمدها و سیاست‌های پولی بانک مرکزی ایالات متحده همه به نوعی روی تغییرات قیمتی اثرگذار است؛ فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد فعالیت‌های اقتصادی این کشور هفته‌های اخیر افزایش یافته است اما نگرانی‌ها نسبت به نامعلوم بودن مدت اتخاذ سیاست‌های پولی آمریکا و شرایط اقتصادی اروپا همچنان ادامه دارد. 

انتشار بیانیه کمیته بازار باز فدرال آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به توقف یا کاهش اعمال محرک‌های پولی را افزایش داده و منجر به افت محسوس بهای جهانی طلا به میزان ۵۰ دلار شده بود. کارشناسان بر این باورند در صورت رشد اقتصاد آمریکا، بانک مرکزی سیاست‌های انبساطی پولی را به سیاست‌های انقباضی تبدیل خواهد کرد که این موضوع به ضرر طلای جهانی خواهد بود. 

به گزارش سایت کیتکو، خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان نیز در شرایطی خوش‌بینی سرمایه‌گذاران را به همراه داشته که بانک‌های مرکزی جهان طی دو سال گذشته میلادی هر سال، ۴۰۰ تن طلا معادل ۱۷ درصد تولید سالانه طلا در معادن جهانی را خریداری کرده‌اند که بیشتر این خریدها در بازارهای در حال ظهور اتفاق افتاده است.
تحلیلگران بر این باورند تغییرات بازارها ادامه‌دار خواهد بود، اما به نظر می‌آید هنوز نااطمینانی نسبت به آینده وجود داشته و نمی‌توان روند مشخصی برای قیمت جهانی طلا پیش‌بینی کرد. 

تغییرات ادامه‌دار است
در بازارهای داخلی نوسان قیمت‌ها طی هفته گذشته اندک بوده این در شرایطی است که صحبت‌های رییس‌جمهور در مجلس طی هفته گذشته و برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس در ساختمان پاستور طی هفته جاری از جمله اخبار و گزارش‌های غیر اقتصادی بود که روی تغییر قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که قرار است از سر گرفته شود و تلاش برای توافق نهایی بین دو طرف مهم‌ترین موضوعی است که بازارهای نقدی و آتی را تحت تاثیر قرار داده است، در این میان چین و روسیه اعلام کرده‌اند این دو کشور قصد پیوستن به غرب برای فشار بر ایران را ندارند. البته تنش‌ها در سوریه از موضوعاتی است که از نظر روانی توانسته روی تغییرات بازارها تاثیرگذار باشد. مسوولان اعلام کرده‌اند موضع کشورمان در قبال سوریه ثابت است. در بازار قراردادهای آتی نیز که سررسیدهای فروردین ماه جایگزین سررسیدهای دی‌ماه شده‌اند اعتقاد بر این است تغییرات متناسب با بازار نقدی دنبال شود.

منبع: دنياي اقتصاد
https://akhbarbank.com/vdcj.iehfuqemosfzu.html
تازه ترین اخبار