۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۸
آتی در انتظار تحولات سیاسی

سکه‌های بهار 92 از چهارشنبه می‌آید

تغییرات اندک بازارهای داخلی در حالی ادامه دارد که انتظارات برای هفته پیش رو حاکی از تغییرات محسوس قیمت‌ها به تاثیر از عوامل برونزای سیاسی است.
سکه‌های بهار 92 از چهارشنبه می‌آید
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، مبادلات طلا در بازارهای جهانی طی چند روز گذشته نوسانات قابل انتظاری را پشت سر گذاشت. این در حالی است که برای اغلب تحلیلگران، شرایط فعلی به گونه ای است که همچنان افت و خیزها ادامه خواهد داشت، اما به احتمال زیاد چشم انداز فلزات گرانبها؛ عدم قطعیت تغییرات مثبت خواهد بود زیرا همه چیز به اعمال سیاست‌های فدرال رزرو درباره کاهش سیاست انبساط پولی و داده‌های اقتصادی این کشور طی سال جاری بر می گردد. 

البته دادوستد طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته در شرایطی در محدوده یک هزار و ۶۴۰ دلار تا یک هزار و ۶۸۰ دلار به ازای هر اونس در تغییر بود که علاقه ای به کاهش تقاضای فیزیکی در بازارها دیده نمی‌شود و به احتمال زیاد همین روند آرام تقاضای فیزیکی ادامه خواهد یافت. در چند روز گذشته؛ قیمت طلا متاثر از داده‌های اقتصادی ایالات متحده همچون شاخص قیمت مصرف کننده و تولید کننده و انتظارات از تولید ناخالص داخلی (GDP) با نوسان اندکی همراه شده بود. این در حالی است که اعلام عدم تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا یکی از پارامترهای تعیین کننده در تغییرات نرخ یورو و به تبع نرخ طلا بوده است. 

اگر قیمت‌ها به کف رسید: بخرید
دادوستد سکه در بازار نقدی نیز در شرایطی با نوسان اندکی همراه شد که هفته گذشته یکی از کم نوسان ترین هفته‌ها بود، با تمام این اوصاف موضوع اصلی تغییرات قیمت در بازارهای داخلی، افت و خیز نرخ دلار است، زیرا با توجه به تثبیت نسبی قیمت دلار روی محدوده ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و تصمیمات دولت در راستای کاسته شدن از تغییرات نرخ ارز، بازار روند آرامشی به خود گرفته است. 

البته معامله‌گران از عوامل برونزای سیاسی به عنوان محرکه‌های روانی تاثیرگذار غافل نیستند و اعتقاد دارند مذاکرات ایران و آژانس در ماه ژانویه و اظهار دبیرکل آژانس انرژی اتمی درباره خوش بینی به نتیجه رسیدن مذاکرات از مهم‌ترین اخباری خواهد بود که نتایج آن می‌تواند به صورت مستقیم در تحلیل بعدی سرمایه‌گذاران موثر باشد. ادامه گفت‌و‌گوها بر سر مسائل هسته ای صلح‌آمیز کشورمان از سوی گروه ۱+۵ نیز می تواند یکی دیگر از پارامترهای تعیین کننده در روند دادوستدهای بازار ارز و سکه باشد. 

برای هفته جاری نیز فعلا سرمایه‌گذاران بر این باورند تغییرات بازار در همان محدوده باقی می‌ماند و سیر نزولی یا حرکتی قیمت‌ها به اخبار و گزارش‌ها طی چند روز گذشته پیرامون مسائل غیر اقتصادی بستگی دارد. این در حالی است که توصیه شده اگر قیمت‌ها به محدوده کف قیمتی رسید، سرمایه‌گذاران بهتر است موقعیت‌های خرید را به صورت پلکانی ادامه دهند. (از نگاه تحلیلگران تکنیکال، محدوده کف قیمتی برای سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.) 

کمترین نوسان آتی در هفته‌های گذشته
بازار قراردادهای آتی سکه در حالی همچون بازار نقدی نوسان اندکی را پشت سر گذاشت که بیشتر معامله‌گران از ادامه نوسان تا پایان ماه جاری و استراتژی خرید در پی ریزش دوباره قیمت‌ها خبر می‌دهند.
البته برخی دیگر با اشاره به وضعیت فعلی بر این باورند قبل از اینکه بازار شاهد موج جدیدی از ریزش باشد، دوره‌ای از افزایش را نیز تجربه می‌کند، اما در عین حال بیشتر آنان توجه معامله‌گران را به عوامل برونزای سیاسی همچون حضور رییس‌جمهور در مجلس، مذاکرات ایران و آژانس، تداوم گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ بر سر مسائل صلح‌آمیز هسته‌ای و گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر راهبرد و استراتژی ایالات متحده در قبال مسائل هسته‌ای کشورمان سوق می‌دهند. البته قراردادهای آتی سررسیدهای دی‌ماه در حالی با تحویل فیزیکی رو به رو است که قرارداد سررسیدهای فروردین ماه از روز چهارشنبه هفته پیش رو (۲۷ دی‌ماه) روی تابلو معاملاتی قرار خواهد گرفت. این سررسیدها بدون حد نوسان با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.

منبع: دنياي اقتصاد
https://akhbarbank.com/vdcd.x0n2yt0o5a26y.html
تازه ترین اخبار