۰
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱
محمود بهمني مطرح کرد:

هر ايراني 3 کارت بانکي در دست دارد

رييس کل بانک مرکزي گفت: تصور بانکداري امروز بدون بانکداري الکترونيک محال و ناممکن است.
هر ايراني 3 کارت بانکي در دست دارد
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك، محمود بهمني صبح امروز در دومين همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت که در مرکز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، ضمن اعلام آنکه تصور بانکداري امروزي بدون بانکداري الکترونيک محال و ناممکن است، گفت: شاخص کارت بانکي به ازاي هر نفر در ايران ۲.۸ کارت است به اين معنا که هم اکنون هر ايراني ۳ کارت بانکي در دست دارد. که اين رقم معادل تعداد کارت هاي فعال اشخاص در کشورهاي پيشرو است. 

وي ضمن اشاره به وجود ۲.۵ ميليون پايانه فروش در کشور عنوان کرد: به ازاي هر يک ايراني ۳۴ هزار پايانه فروش داريم. که اين نشان دهنده رشد و پيشرفته شدن بانکداري الکترونيک در ايران است. 

رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه در هر ماه ۵۰۰ ميليون تراکنش بانکي در کشور انجام مي شود، گفت: هر ايراني حداقل ۳ بار در ماه از کارت بانکي خود استفاده مي کند. 

وي در عين حال از توسعه ابزارهاي جديد بانکداري الکترونيک در کشور تاکيد کرد و افزود: تا هشت سال پيش فقط ۱۸ هزار پايانه فروش در کشور وجود داشت اما اين رقم هم اکنون رشد چشمگيري پيدا کرده است. مردم عموما تا پيش از اين از چک و اسکناس در مبادلات خود استفاده مي کردند اما امروزه کارت به کارت يک اصطلاح جا افتاده است. 

وي به سامانه پيام رساني مالي سپام اشاره کرد و گفت: سپام زبان مالي واحد براي نظام مالي کشور است که اين زبان در سطح جهان نيز قابل فهم است. اين سامانه هم اکنون به مرحله عملياتي رسيده و در حال اجرا است. 

وي در ادامه به سامانه شاپرک نيز که در ارديبهشت ماه سال جاري فعال شد، نيز اشاره اي گذرا کرد و گفت: با اجراي اين طرح مهم بيش از ۲.۵ ميليون پايانه فروش و از ۱۷ شبکه پراکنده به يک شبکه متصل شدند. 

بهمني به تشريح مزيت هاي سامانه شاپرک پرداخت و گفت: با اجراي سامانه شاپرک تراکنش هاي مشکوک با ارقام بالا که براي فعاليت هاي سوداگرانه انجام مي شد، به يک باره محو شد. 

وي ادامه داد: امروز خلق پول گسترده که به واسطه تسويه آني در بانک ها تا ۷۰ هزار ميليارد ريال برآورد مي شد، به مديريت در آمده است. 

وي از عملياتي شدن دو طرح ديگر تحت عنوان سپاس و کاشف نيز در آينده اي نزديک خبر داد و در ادامه تصريح کرد: سيستم هاي نظارتي بايد خود را به سرعت به بانکداري الکترونيکي برسانند. و دوشادوش آن حرکت کنند. 

وي با بيان اينکه نظارت سيستمي و الکترونيکي بر پايه دانش آي تي صورت مي پذيرد، گفت: بانک ها حسابرسان بانک ها و بانک مرکزي بايد هرچه سريع تر خود را با سيستم پيشرفته بانکداري الکترونيک تجهيز و تطبيق دهند.
https://akhbarbank.com/vdcd.x0n2yt0k9a26y.html
تازه ترین اخبار