۰
تولید در همه کشورها و جوامع به سمت افزایش کیفیت، مرغوبیت و مشتری‌مداری است و کالایی که نتواند با این مشخصات همراه شود، به ناچار از بازار خارج خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک به نقل از ایسنا، کاهش مطلوبیت کالا در شرایط خاص هرگز اقدامی مناسب نبوده و احتمال آسیب زدن به آن کالا را در آینده افزایش خواهد داد، با این حال در شرایط کنونی تصمیم به تولید طلا با عیار ۱۴ در ایران می‌تواند به معنی کاهش مطلوبیت طلای ساخت داخل فرض شود و در آینده بازار این کالا را دستخوش تغییرات جدی کند.

به گفته برخی از کارشناسان با اجرای طرح پیشنهادی، گرایش مردم به طلای وارداتی افزایش خواهد یافت، اما با توجه به ممنوعیت واردات مصنوعات طلا به کشور می‌توان گفت قاچاق این کالا به کشور بیش از پیش افزایش خواهد یافت و این امر تنها ضرر تولیدکنندگان داخلی را به همراه دارد.

نکته منفی کاهش عیار طلا، رفتن توجه خریداران به طلای خارجی است، زیرا سابقه نشان داده است مردم طلای با عیار بالاتر را بیشتر می‌پسندند.اما در نقطه مقابل استدلال پیشنهاددهندگان این طرح آن است که با افزایش قیمت طلا، قدرت خرید مردم کاهش یافته است و تولید طلا با عیار ۱۴ راهکاری برای بازگشت مردم به بازار است.


اما با نگاهی به پیشینه تولید طلای ۱۴ عیار در جهان مشاهده می‌شود که تنها کشورهای روسیه، آلمان، انگلیس و برخی مناطق آمریکاست که سابقه تولید طلای ۱۴ عیار در جهان را دارند و اکثر کشورهای جهان خواهان تولید طلا با عیار ۱۸ هستند.

این گونه تصمیمات دردی را دوا نخواهد کرد

در همین راستا یوسف تقی‌زادگان، بازرس کشوری اتحادیه طلا و جواهر منطقه خراسان، اظهار کرد: شخصا مخالف این تصمیم هستم و معتقدم این گونه تصمیمات دردی را دوا نخواهد کرد.وی افزود: این‌گونه تصمیمات دردی را دوا نخواهد کرد، چراکه وقتی عیار طلا کاهش یابد، تغییری در میزان اجرت به وجود نخواهد آمد.

بازرس کشوری اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: طلا با عیار ۱۴ با ذائقه ایرانی جور نخواهد آمد، چراکه رنگ این طلا مسی رنگ و متمایل به قرمز است و مطمئنا این محصول با استقبال مردم ایران رو به رو نخواهد شد.

تقی زادگان ظهور چنین تصمیمات ناگهانی در بازار را مربوط به قیمت دلار دانست و افزود: تنها دوای درد بازار طلا و جواهر قیمت دلار است و اگر قیمت دلار تعدیل شود، به تبع آن قیمت طلا نیز کاهش خواهد یافت و ما نیز کمتر شاهد چنین اظهارنظر‌های خواهیم بود.

تولیدکنندگان نمی‌خواهند برای سود بیشتر بازار خود را از دست بدهند

همچنین باقر معبودی نژاد، رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد منطقه خراسان، گفت: صنعت طلای ایران هنوز آنقدر پیشرفته نشده است که بتواند طلای ۱۴ عیار را با مرغوبیت کافی روانه بازار کند.

وی تصریح کرد:شاید در کوتاه مدت که خریدار هنوز از کیفیت کالا آگاهی ندارد و نسبت به آن توجیه نیست این تصمیم با موفقیت نسبی رو به رو شود، اما قطعا بعد از گذشت مدت زمانی و تغییر در ظاهر طلا اعتماد اولیه مصرف کننده نیز از بین خواهد رفت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد خاطرنشان کرد: طلای ۱۴ عیار با توجه به عیار پایین آن پس از مدتی رنگ می‌بازد و سیاه می‌شود و این مسئله مهمترین مشکل در تولید طلای ۱۴ عیار است. 

معبودی نژاد با اشاره به منع قانونی برای تولید طلای ۱۴ عیار گفت: تولید طلای ۱۴ عیار در داخل کشور منوط به پذیرش اداره کل استاندارد است اما برای صادرات هیچگونه محدودیتی به لحاظ قانونی وجود ندارد و تنها نگرانی برای صادرات در دراز مدت اطمینان نداشتن از مرغوبیت کالا است.وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان نمی‌خواهند که برای سود بیشتر در کوتاه مدت بازارهای هدف خود را از دست بدهند.

با هر گونه تخلف در تولید طلا به شدت برخورد می‌کنیم

اما بازار چند روزی را با همین اظهارنظرها گذراند و منتظر اعلام نظر قطعی اداره کل استاندارد ماند تا اینکه مدیرکل استاندارد استان تهران از مخالفت با تولید طلای ۱۴ عیار خبر داد و گفت: ‌با هر گونه تخلف در تولید طلا به شدت برخورد می‌کنیم.

مسلم بیات، با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد پیشنهاد تولید طلای ۱۴ عیار را تأیید نکرده است، افزود: تولید طلا در کشور ما با عیار ۱۸ و ۲۴ صورت می‌گیرد و استاندارد پایه، همان طلای ۱۸ عیار است.وی تصریح کرد: تغییر عیار طلا باعث افزایش مشکلات مردم می‌شود و احتمال تقلب و تخلف هم زیاد خواهد بود.

بیات تصریح کرد: برخی افراد با توجه به تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی خواستار کاهش عیار طلا و قیمت آن با هدف تقویت قدرت خرید شهروندان شده‌اند که این موضوع تایید نشده است.

با اعلام نظر اداره استاندارد این طرح تنها درحد یک پیشنهاد باقی ماند، اما معلوم نیست، چرا با وجود این همه نابسامانی در بازار طلاو سکه افراد به جای آرام کردن فضا با اظهارنظرهای غیر کارشناسانه و غیر منطقی به آن دامان می‌زنند؟ آیا واقعا نمی‌شد قبل از اعلام آن در رسانه‌ها، طی نشست‌های کارشناسی به اجماع اولیه برسند و بعد آن را در رسانه‌ها اعلام کنند؟
https://akhbarbank.com/vdcd.s0j2yt0zfa26y.html
تازه ترین اخبار