۰
۵
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۶
حرکت دادن سرمایه ها به سمت بازار مسکن و بورس

چرایی دخالت بانک مرکزی در نرخ سود صندوق ها

اخبار بانک: پس از انتشار اخباری مبنی بر پرداخت سود بالاتر از نرخ مصوب برای سپرده ها در صندوق های سرمایه گذاری بانک ها، بانک مرکزی وارد این موضوع شده است.هنوز بانک مرکزی استدلال قانونی و مجوز ورود به حوزه صندوق های سرمایه گذاری که از بورس مجوز گرفته اند را اعلام نکرده است.
چرایی دخالت بانک مرکزی در نرخ سود صندوق ها
به گزارش اخبار بانک، داستان نرخ سود در کشور ما همچنان جزو مسائل لاینحل باقی مانده است و دقیقا مشخصا نیست چه دورنمایی در انتظار آن است.

بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مسئول تعیین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات در شبکه زیر مجموعه خود می باشد.

البته تعیین نرخ سود بانک ها و موسسات یکی از وظایف بانک مرکزی است و ذکر این نکته ضروری است که بانک مرکزی وظایت بسیار دیگری نیز دارد.

در تازه ترین تصمیمات بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده ها و تسهیلات از ابتدای اسفندماه قرار شد حداکثر نرخ سود پرداختی بانک ها برای سپرده ها ۱۸ درصد و نرخ تسهیلات نیز ۲۲ درصد تعیین شود.

بانک ها و موسسات نیز از این قانون تبعیت کردند و البته با توجه به اجازه ای که قانون گذار به آنها داده صندوق های سرمایه گذاری نیز تاسیس کردند.

ایجاد صندوق های سرمایه گذاری و تعیین نرخ سود برای صندوق ها معمولا جزو وظایف بازار سرمایه و بورس اوارق بهادار است.

بانک مرکزی نیز در ابتدای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری توس بانک ها دخالتی در آنها نداشت و نرخ سود این صندوق ها گاها تا ۲۳ درصد نیز می رسید.

اما این پایان ماجرا نیست و به نظر می رسد این روزها بانک مرکزی در حال دورخیز برای برخورد و توبیخ بانک ها و موسسات برای پرداخت سودهای بالای صندوق های سرمایه گذاری است.

اینکه بانک مرکزی اصولا اجازه دخالت در صندوق های سرمایه گذاری را دارد و یا خیر جای بحث دارد. اما نباید این نکته را فراموش کرد که اساس کاهش نرخ سود، سوق دادن سرمایه ها به سمت بازار مسکن و سرمایه است و حال که این اتفاق در حال رخ دادن البته با سرعت لاک پشتی است.
https://akhbarbank.com/vdccpeq0.2bqie8laa2.html
مشاهده نظر مخاطبان
شهروند
بانک محترم مرکزی
اولاً با کاهش سود فقط به مشکلات مردم اضافه میکنید و بیشتر مردم رو تو فشار خرج زندگی قرار میدید
بعدشم با کاهش سود سرمایه به سمت مسکن نمیره فقط جیب دلال ها پر از پول میشه و یه عده خاصی
رکو مسکن هم علتش کاهش جمعیت چون ازدواج کم شده و تقاضا برای مسکن دیگه وجود نداره اونم با این همه گرونی
کاهش سود هیچ دردی رو دوا نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
بانک مرکزی به نرخ سود سپرده صندوقها در بانکها نظارت میکنه نه به نرخ سود پرداختی صندوق به مردم
صندوقها با نرخ بالای 22 درصد روزشمار در بانکها حساب دارن
مجتبی
سلام
خب وختی بانک مرکزی به صندوقا که تو بانکا هستن فشار بیاره که بانکا سود کمتری بدن اونا هم مجبورن به سپرده گزاران سود کمتری بدن ...
شاهین
اکثرسرمایه مردم در بانکها به هیچ وجه در حد سرمایگذاری در بخش مسکن نیست و بسیاری از مردم خصوصا باز نشستگان که قادر به کار نیستند بناچار از این حداقل سود امرار معاش میکنند و در یک سیستم درست این سرمایه های اندک توسط بانکها مدیریت و در بخشهای تولیدی و اقتصادی بکار گرفته میشود
اما با شیوه جاری فقط سرمایه های خرد مردم به باد داده میشود و مجددا بازار مکاره دلالی رونق میگیرد
روش بانک مرکزی جای تاسفدارد که اینقدر هر روز مردم را به تلاطم و چالش میکشاند
به جاي تشويق مديران صندوق‌ها به عنوان يک نهاد واسطه‌گر مالي بسيار مفيد و سازنده نبايد برخورد سلبي از سوي بانک مرکزي (که عملا اختياري هم در اين مورد ندارد) صورت گيرد
تازه ترین اخبار