۰
۱۶
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴
بانک ها سود را کاهش نمی دهند؛

اصرار عجیب دولت به عدم کاهش نرخ سود بصورت دستوری

اخبار بانک: دولت یازدهم اصرار عجیبی به این نکته دارد که نرخ سود را باید خود بانک ها کاهش دهند.
اصرار عجیب دولت به عدم کاهش نرخ سود بصورت دستوری
به گزارش خبرنگار اخبار بانک، بیش از دو سال است که دولت یازدهم به روی کار آمده و در این مدت همواره مسئولان بانک مرکزی به این موضوع اصرار دارند که کاهش نرخ سود نباید دستوری باشد.

تیم اقتصادی دولت از ابتدای روی کار آمدن به این نکته اصرار عجیبی دارد که نرخ سود نباید توسط دولت تعیین شود و خود بانک ها و موسسات مالی و اعتباری راسا باید به این نتیجه برسند و سود خود را کاهش دهند.

در این دو سالی که از عمر دولت می گذرد این سیاست همواره در راس شعارهای مسئولان بانک مرکزی بوده و بانک ها نیز بدون توجه به این مساله راه خود را می روند و سود را آنطور که خود تدوین و تهیه کرده اند پرداخت می کنند.

این که دولت چرا اینقدر بر این مساله اصرار دارد جای تعجب دارد و تجربه نشان داده بانک ها همواره برای جذب نقدینگی، همواره به دنبال راه های بالابردن نرخ سود هستند و نه کاهش آن.

نخستین بار اواخر سال گذشته بود که دولت نرخ سود سپرد های بانکی را کاهش داد و این کاهش تنها چند روز دوام داشت و پس از مدتی کوتاه مجددا نرخ ها افزایش پیدا کرد.

در اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی برای دومین بار اقدام به کاهش نرخ سود سپرده ها کرد و باز هم همانطور که انتظار می رفت تنها چند هفته سود ها کاهش پیدا کرد.

در این مدت بانک مرکزی همواره با اطلاعیه های تهدید آمیز خود تلاش کرد بانک ها را به کاهش نرخ سود سپرده ها ترغیب کند اما این هشدار ها نتیجه عکس داد و بانک ها نرخ سود سپرده های کوتاه مدت خود را تا دو برابر نیز افزایش دادند.

این افزایش دو برابری نرخ سود سپرده های کوتاه مدت یک گل به خودی محض توسط بانک ها بود و باعث بالارفتن نرخ سود تسهیلات شود.

شاید یکی از عمده ترین دلایل رکود اقتصاد ایران که این روزها همه از ارائه بسته برای خروج از آن صحبت می کنند، همین افزایش قابل ملاحظه نرخ تسهیلات باشد.

حال دولت با این تجربه ناموفق چرا بر تعیین نرخ سود توسط بانک ها اصرار دارد جای سوال دارد.

بهتر است برای یک بار هم که شده دولت نرخ سود را دستوری تعیین کند (بطور مثال نرخ سود ۱۸ درصدی برای سپرده های یکساله، ۱۰ درصدی برای کوتاه مدت و نرخ حداکثر ۲۱ درصدی برای تسهیلات)

البته شرط اجرای صحیح تعیین این نرخ دستوری، نظارت کامل و برخورد محکم و حتی اعلام نام بانک های متخلف است و اگر نظارت کاملی برآن نباشد همانند دوره های پیشین مجددا نرخ ها بالا و بالاتر خواهد رفت.
https://akhbarbank.com/vdciyrap.t1av32bcct.html
مشاهده نظر مخاطبان
چه فرقي مي كنه
اين متنو كي نوشته، خودت داري مي گي دفه قبل سودو دستوري آوردن پايين، بانكها اجرا نكردن، چطور انتظار داري بازم بيان همون اشتباه رو انجام بدن، مرد مومن آخه اگه سود دستوري تاثير داشت كه توي دولت قبلي اينقدر تورم و اينهمه رانت ايجاد نمي كرد
به فرض که با کاهش سود بانکی چند ماهی تقاضا را تحریک کردید ولی بعد از مدتی رکود شدیدتری حاکم خواهد شد .
بهتر است هر طور شده نرخ ارز را برای افزایش قدرت خرید مردم کاهش داده و از ورشکستگی رانت خوران نهراسید
نرخ حقیقی ارز :4000
من تولیدکننده هستم الان دقیقا نرخ ارز باید ۴۰۰۰ تومان باشه ولی دولت بخاطر ملاحظات انتخاباتی آنرا به زور در ۳۵۰۰ تومان نگه داشته است وقتی بانکها سالی ۲۸ درصد سود سپرده می دهند و مجموع تورم ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ ، نود و سه ۹۳ درصد بوده است کدوم عقل سلیمی می گه که دلار باید ۳۰۰۰ تومان بمونه؟؟
نرخ حقیقی حداقل ۳۳۰۰ است.
تورم ۱۳۹۱ : ۳۵%
تورم ۱۳۹۲ : ۲۵%
تورم ۱۳۹۳ : ۲۰%
تورم ۱۳۹۴ : ۱۳%
تورم مجموع : ۹۳%
ساسان
برادر تولید کننده این چه نونیه که شما میخوری؟شما حاضری سفره کل مردم ایران نصف بشه که شما بتونی با تولید اجناس بنجل اونهم بدلیل غیر رقابتی بودن بازار ارتزاق کنی،!؟؟؟برادر من شما باید از خدات باشه ارز گرون نشه تا دستگاها ت و خط تولیدت رو مدرن کنی که بتونی از نظر کیفیت بهتر از خارجی ها باشی مردم بیان جنست رو بخرند!!!نه اینکه دلار رو بکنن۵۰۰۰تومن که مردم مجبور بشن از ناچار بنجلهای شما رو بخرن
حکایت کمک دولت ما به صنعتگرانی مثل جنابعالی من رو یاد این ضربالمثل میندازه :(ترحم بر پلنگ تیزدندان جفاکاری بود بر گوسفندان)
اتفاقا سود بانکی باید بیشتر هم بشه :

سود بانكی در تمام دنيا ١ الي ٢ درصد بالآي نرخ تورم اونها که عموما ۱ تا ۳ درصد هست می باشد یعنی ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر نرخ تورم شون. اما در ايران با تورم بالآي ٢٠ درصد (یا بر اساس آمار بانک مرکزی ۱۵ درصد) بايد سود بانكي بالاتر از ۳۵ درصد باشه تا كساني كه پول دارند و نميتون كار كنن پولهای خودشون رو در بانك بگذارند و كساني كه توان كار دارند از بانك وأم بگيريد و كار كنند و اشتغال ايجاد كنند.
بدبختي و بيكاري و اقتصاد بیمار ما دلايلي ديگری دارند ، يعني فردا سود ٤ درصد بشهه امثال من و شما خوشبخت ميشيم؟!
اگه سود كم بشه اين حجم نقدينگي از بانك خارج شده و به سمت بازارهاي فرعي ميره و تورم وحشتناك توليد ميكنه، افزايش قيمتها و دلال بازی ها و...
اتفاقا اين پولها بايد در بانک ها بمونه و البته با مديريت دولت بسمت كار و توليد بره نه اينكه هر كسي چند غازشو برداره و هر كدوم بسمت بازارهاي سفته بازی و دلالی بره که اين بنفع اقتصاد نيست البته به نفع دلال های حروم خور هست که باز هم بازارهای رو با سفته بازی خودشون متنشنج کنند!!!
نرخ تورم ایالات متحده آمریکا : 5 الی 6 %
نرخ بهره ایالات متحده آمریکا : نیم درصد!

نرخ تورم ما : 13%
نرخ سود ما : 28%

کدام درست است؟؟؟
تورم امریکا در حل حاضر زیر 1 درصد هست . 6 درصد رو از کجا آوردی ؟
متعجب
تورم امریکا ۵٪ شما از کجا این عدد رو استخراج فرمودید ؟
ساسان
حکایت کمک به بخش صنعتی که دل برای مردم و کیفیت نمیسوزونه

ترحم بر پلنگ تیز دندان جفا کاری بود بر گوسفندان
کارشناس بانکی
Iran, Islamic Republic of
نرخ سود دستوری تنها راه نجات است بله
اگر تعیین نرخ سود بعهده بانکها واگذار گردد رقابت این نظام بانکی بیمار آثار وحشتناک چند سال گذشته را رقم خواهد زد چرا که بانکها جهت جبران هزینه، مصارف خود را به سمت بازار رانتی و دلالی سوق می دهند
راستی در دوره های قبل هم خیلی تلاش شد با دستورات مختلف وام های مختلف و با سود های کم به تولید کننده ها و وارد کننده ها کمک بشه ولی چرا مشکل اونها هیچ وقت تمومی نداره!
چون فرهنگ و انصاف و تعهد در تولید کننده و وارد کننده ما همانند تولید کننده ژاپنی یا غربی نیست و تا این ها اصلاح نشود مشکل همچنان باقی خواهد بود.
م
Iran, Islamic Republic of
با معذرت نويسنده اين مقاله عجب ذهن و تفكر معيوبي دارد.ادام اسميت عزيز درجه حرارت بدن را ميشه دستوري 36 درجه كرد. بانك مركزي عقلش از جنابعالي بيشتر ميرسه !!!
میزان زده بخت برگشته
به زور باکاهش دستوری نرخ سود بانکی نمی توان سرمایه هارابه بخشهای دیگر سوق داد.اقتصاد باید رونق پیداکند تامردم خودشان انتخاب کنند سرمایه شان رابه کدام سمت ببرند
شواهد نشان می دهد که تسهیلات بانکها عموما به همه احاد جامعه پرداخت نمی شود خصوصا تسهیلات رقم بالا ، حتی در سالهای دور کسانی توانستند تسهیلات با کارمزد بسیار پائین دریافت نمایند . که الان مولتی میلیاردر هستند اما بدهکاران عمده بانکی نیز همین ها هستند . و حتی حاضر نیستند باز پرداخت تسهیلات کم بهره خود را پرداخت نمایند .
United Arab Emirates
نویسنده محترم مقاله ،فقط کافیست به این سوال ساده پاسخ دهید تا دیگر بدون مطالعه و بررسی مقاله ننویسید:
آیا میدانید که پرداخت سود سپرده برای بانکها هزینه محسوب میشود؟ پس چرا بانکها حاضر میشوند هزینه خود را افزایش دهند؟
اشکان
اخبار بانک میشه فقط انعکاس دهنده اخبار باشید و نظر ندهید در مورد سودهای بانکی ؟ ولله سودی که الان سپرده گذاران میگیرند فقط حفظ ارزش پولشون و چیزی اضافه نیست که بهش سود بگی . با توجه به تورم الان سود باید 30 درصد باشه و تسهیلات 34 درصد . هر کس هم وام قرض الحسنه میخواد و کم بهره در بانک هایی همچون رسالت یا موسسه ثامن الحجج که به ترتیب وامشون به نرخ 2 و 1.5 درصد هست سرمایه گذاری کنند .
تازه ترین اخبار