۰
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۱

اگزیم بانک ایران ۲۴ ساله شد

اخبار بانک: پایان جنگ تحمیلی سرآغازی برای حرکت به سوی سازندگی بود و این اراده میسر نمی شد جز به مدد گام نهادن در مسیر شکوفایی اقتصاد.
به گزارش«اخبار بانک» به نقل از بانک توسعه صادرات ایران، سیاستگذاران اقتصادی که سال‌ها به موضوع ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی می‌اندیشیدند با تاسیس بانک توسعه صادرات در راستای کمک به صادرات غیرنفتی به این رویا جان بخشیدند.

بانک توسعه صادرات که تنها با سرمایه پنجاه میلیارد ریال پا به عرصه بانکداری تخصصی و توسعه‌ای نهاد از سال ۷۱ با کادر متخصص، جوان و ورزیده در خدمت فعالان عرصه تجارت بین الملل در قالب اگزیم بانک ایران قرار گرفت.

بانک توسعه صادرات ایران به عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه‌ای و مجری امین سیاست‌های دولت در امر تأمین مالی و تسهیل صادرات کشور و گسترش مبادلات تجاری بین‌المللی، ‌تلاش می‌کند تا با اتکاء به منابع مالی و بهره‌گیری از استانداردها، روش‌ها و فناوری‌های نوین بانکداری،‌ انواع خدمات بانکی و بیمه‌ای را به صادرکنندگان کالاها و خدمات ارایه دهد.

ارائه سریع و ارزان خدمات نسبت به سایر موسسات مالی همزمان با محدودیت سرمایه بانک و افزایش نرخ تورم درسالیان گذشته به گونه ای بوده است که به روایت نظرسنجی ها مشتریان این بانک به رغم تحمل فشارهای ناشی از معضل تحریم های ظالمانه علیه نظام بانکی، با محدودیت جدی در نقل و انتقالات ارزی و سایر امور بانکی بین المللی مواجه نبودند.

اینک در شرایطی که بانک توسعه صادرات خود را برای شرایط پس از تحریم آماده می‌کند، سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه نیز از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است که توجه به مواردی از مفاد بخش اقتصادی این سیاست ها خالی از لطف نیست.

سپرده‌گذاری ارزی حداکثر ۲۰ درصد از منابع ورودی صندوق توسعه ملی نزد بانک‌های عامل در قبال اخذ خط اعتباری ریالی از بانک‌های مذکور برای ارائه‌ی تسهیلات ریالی به بخش کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط و تعاونی با معرفی صندوق، تأمین مالی فعالیت‌های خرد و متوسط به‌وسیله‌ی نظام بانکی و ارائه‌ی تسهیلات از منابع صندوق توسعه‌ی ملی به بخش‌های غیردولتی به‌صورت ارزی از جمله موضوعات مندرج در بخش اقتصادی سیاست های برنامه ششم توسعه است که در آن بر ضرورت ساماندهی تامین مالی بنگاهها و شرکت های تجاری تاکید شده است.

به نظر می رسد موضوعات مرتبط با فعالیت های بانکی در بخش اقتصادی سیاست های برنامه ششم توسعه همزمان با تصمیم دولت برای سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در بانک توسعه صادرات در سال جاری، زمینه‌های حمایت هر چه بیشتر از صادر کنندگان را فراهم سازد.

عملکرد بانک منتهی به خرداد ماه سال جاری

تا پایان خرداد ماه سال جاری، مانده تسهیلات اعطایی بانک معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که ۲۰ درصد آن معادل ۱۹هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال تسهیلات "ریالی" و ۸۰ درصد معادل دو هزار و ۵۸۰ میلیون دلار به صورت "ارزی" اعطا شده است. با توجه به عملکرد بانک در سنوات گذشته مانده تسهیلات بانک در بخش طرح معادل ۶۰ هزار و۴۷۹ میلیارد ریال و در بخش سرمایه در گردش ۲۵ هزار و ۹۱۵ میلیارد ریال است.

در حال حاضر تسهیلات اعطایی بانک از ابتدای سال تاکنون در بخش سرمایه در گردش معادل شش هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال و در بخش طرح ۷۳۶ میلیارد ریال است. به عبارتی به منظور ایجاد گردش بیشتر نقدینگی و امکان تسهیلات دهی بیشتر به صادرکنندگان، اعطای تسهیلات در بخش سرمایه در گردش تقویت شده است. نسبت رشد تسهیلات پرداختی در بخش سرمایه در گردش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نیز مؤید این موضوع است. رشد تسهیلات اعطایی سرمایه در گردش نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه مثبت است.

از ابتدای سال تا کنون تسهیلات اعطائی بانک در بخش ریالی و ارزی اغلب از محل منابع بانک بوده است.

همچنین طی این مدت تعداد تسهیلات اعطائی بانک ۳۹۴ فقره بوده که با توجه به سقف تعیین شده برای شعب از این تعداد ۱۹۱ فقره مصوب شعب است.در سال ۱۳۹۳ تعداد کل تسهیلات اعطائی دوهزار و ۴۵۳ فقره بوده است که یک هزار و ۳۱۱ مورد آن با توجه به سقف اعتباری تعیین شده برای شعب، مصوب شعب است.

مجموع مطالبات غیر جاری بانک به میزان ۱۵ هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال، نسبت به ماه گذشته ۱.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. این کاهش اغلب در سرفصل مطالبات سررسید گذشته است.مانده سپرده‌های ریالی اشخاص هفت هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال است و سپرده های ارزی بانک ۵۰۱ میلیون دلار است. میانگین مانده های مذکور نیز از ابتدای سال تا کنون تقریباً همین مقدار و در حد هفت هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال و ۵۲۹ میلیون دلار است.

در زمینه خدمات تعداد ضمانت نامه های صادره در سال ۱۳۹۳ برابر ۵۱۰ فقره و ضمانت نامه های صادره تا پایان خرداد ماه سال جاری ۱۰۰ مورد است که اغلب آن ضمانت نامه های ریالی تشکیل می دهد. ارزش ضمانت نامه‌های ریالی در سال جاری معادل ۲۶۹ میلیارد ریال است.اعتبار اسنادی صادراتی و بروات در سه ماه اول سال جاری معادل ۶۴ میلیارد دلار است، این درحالی است که اعتبار اسنادی صادراتی در طی سال ۱۳۹۳ معادل ۳۶۶ میلیون دلار بوده است.

نگاهی گذرا به برنامه عملیاتی سال ۹۴ بانک

این بانک به منظور ایفای نقش هرچه موثرتر در چارچوب سیاست های کلی نظام اقتصادی، رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیدگاههای دولت اقدام به تدوین برنامه عملیاتی در قالب سیاست‌های مدون و بخشنامه‌ها و مقررات داخلی می‌کند که نقشه راه را برای برنامه‌ریزی در حوزه های مختلف عملیاتی و کاربردی اگزیم بانک ایران نشان می دهد.

برنامه عملیاتی بانک در سال ۹۴ که با همکاری کلیه واحدهای بانک تنظیم شده با تکیه بر منابع بالادستی چون برنامه پنجم توسعه، قانون بودجه سال ۹۴، سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی ، برنامه پنجساله بانک توسعه صادرات و همچنین شاخص های ابلاغی از سوی دستگاه‌های سیاستگذار تهیه و ارائه گردیده است.

از مشخصات کلی برنامه یاد شده نیز می توان به موضوعاتی چون تاکید بر اقتصاد مقاومتی، امکان بازنگری باتوجه به تغییر شرایط در انتهای ماه ششم اجرای برنامه، رعایت اصل تعادل در منابع و مصارف و کاهش هزینه ها با تاکید بر اصلاح بودجه ریزی و افزایش نظارت عملکردی اشاره کرد.

تصویب مصوبه طرح از محل منابع صندوق توسعه ملی و خطوط اعتباری، الزام برای افزایش تسهیلات اعطایی مصوب شعب معادل ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۳ ، تعیین نسبت حداقل ۶۰ درصدی برای مصوبات سرمایه در گردش به کل مصوبات اعتباری در سال جاری از جمله مهمترین سیاست های کلی بانک در سال ۹۴ ذکر شده است.

سخن آخر

بی تردید اجرایی شدن این برنامه عملیاتی به موازات حرکت در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی مرتبط با خروج از رکود، سهم موثر بانک در تولید ، صادرات و اشتغال را به منصه ظهور خواهد رساند.

آغاز بیست و چهارمین سالگرد بانک توسعه صادرات که علاوه بر بهره مندی از توان نیروهای متخصص وکارآمد، با مدیریت جدید همراه است، آینده روشنی را در سایه سیاست های جدید اقتصادی دولت جمهوری اسلامی با همکاری‌ نهادهای مالی بین‌المللی در مراودات تجاری با سایر کشورهای جهان نوید می دهد.

امید است با لغو تحریم ها زمینه استفاده از منابع خارجی با نرخ های ارزان مهیا شده که این امر به حمایت از صادرات غیرنفتی کشور خواهد انجامید.
https://akhbarbank.com/vdcc41q1.2bqp08laa2.html
تازه ترین اخبار