۰
۴۳
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
بحران " میزان " تصور عدم امنیت مالی در جامعه به همراه داشت

تحصیلات کارمندان بانک مرکزی با بحران هایی چون میزان رابطه دارد؟

اخبار بانک: پایین بودن سطح تحصیلات کارمندان بانک مرکزی عاملی بر گسترش بروکراسی اداری و پایین آمدن بهره وری خواهد شد. کند بودن بانک مرکزی از جمله عوارضی است که پایین بودن بهره وری را به همراه دارد و باعث شد تا در بحران هایی مانند آنچه در یک موسسه مالی به وجود آمد، نتواند به راحتی مدیریت بحران انجام دهد.متاسفانه نبود یک گروه حرفه ای و تحلیل گر در بانک مرکزی موجب شد تا این بانک نتواند در زمان بروز تنش در شرق کشور بخوبی از خود واکنش نشان دهد و بحران را در زمان کم مدیریت کند.
تحصیلات کارمندان بانک مرکزی با بحران هایی چون میزان رابطه دارد؟
علی طالب زاده - اخبار بانک: اقتصاد علم تعیین سبک زندگی در سطح خرد و استراتژی کشور داری در سطح کلان است. شناخت اقتصاد کشور به شناخت چگونگی زندگی و شناخت راهی که کشور در پیش رو دارد منجر خواهد شد. اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است. نقش بانک ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تمامی شئون اقتصادی کشور ملموس، بارز و قابل اندازه گیری است. وابستگی اقتصادی کشور به عملکرد بانک ها و موسسات مالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نه تنها کم نشده بلکه هر ساله در حال گسترش است.

هم اکنون حتی راه اندازی یک واحد صنعتی یا خدماتی بدون دخالت سیستم بانکی و دریافت تسهیلات از بانک های دولتی، خصوصی یا موسسات مالی غیر قابل باور به نظر می رسد. حال تمامی این سیستم فراگیر زیر چتری به نام بانک مرکزی قرار دارند. هرتصمیمی که در بانک مرکزی اخد می شود از ذیل تا صدر جامعه و سیستم اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. اثراتی که گاه مثبت و گاهی نیز منفی است. که نمونه هایی را می توان برای این تصمیمات بر شمرد. در این جا به چندین مقوله مهم در عرصه نظام بانکی کشور می پردازیم.

نقدینگی و موسسات اعتباری
نقدینگی و میزان و حجم آن در بحث اقتصاد کلان موضوعی حساس است. موضوعی که تصمیم گیری درباره آن بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده است. اگر سیستم مالی کشور به سمت یک بازار سرمایه منسجم پیش می رفت، کنترل میزان نقدینگی دارای نظام قانونمند می شد. این درحالی است که برخی بنگاه های مالی غیر مجاز مانع بزرگی در سر راه ایجاد بازار سرمایه کارآمد شده است.

بانک مرکزی مدعی است ۲۰ درصد از نقدینگی کل کشور در اختیار بازار های غیر متشکل پولی است. به زبان ساده تر موسسات مالی غیر مجاز که فعالیت های مالی گستره ای را دارند با انحای مختلف سرمایه های مالی مردم را جمع آوری کرده و بانک مرکزی را وادار می کنند تا برای جلوگیری از این امر، با صدور اطلاعیه و آگاهی رسانی به افکار عمومی، مانعی بر سر راه هرج و مرج مالی در کشور ایجاد کند و موسسات غیر مجاز را ساماندهی کرده و تحت نظر خود قرار دهد.

در میان اما تصمصات منفعلانه بانک مرکزی باعث تهیج سپرده گذاران و ایجاد فضای منفی در بازار مالی کشور شود. این شائبه هم اکنون وجود دارد که بانک مرکزی می خواهد با تصمیمات سریع و مقطعی کنترل موسسات غیر مجاز را در اختیار قرار گیرد. این گونه اقدامات مخالفان زیادی در میان مردم و کارشناسان بازار های مالی به همراه داشته است. تصمیماتی که در پس آنها کارشناسی دقیقی صورت نگرفته باشد به خسارات سنگین مالی و روانی به سپرده گذاران به خصوص سپرده گذاران جزء شده است.

برای مثل چندی پیش موسسه مالی «میزان» در مشهد مقدس دچار بحران مالی شد. این بحران جو روانی بسیارمنفی را در میان خانواده های سرپده گذار به وجود آورد، سرمایه های سرمایه گذاران تهدید شد و اقدامات سپرده گذاران جزء برای بازپس گیری سرمایه های که جمعیت قابل توجهی نیز بودند، در حال تبدیل به بحرانی اجتماعی بود. این بحران به دلیل پیوستگی بازار مالی کشور به سایر موسسات نیز تسری داشت و دامنه آن نیز گسترده تر شد.

جو روانی منفی باعث هجوم مردم به شعبات موسسه «میزان» شد و این موسسه نیز قادر به پاسخ گویی به این حجم درخواست برای خروج نقدینگی نبود. باید توجه داشت که حداکثر نقدینگی بانک ها و موسسات چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از منابع مالی شان است و سایر منابع در قالب های گوناگونی چون پرداخت وام، بلوکه شده است.

اختلالی که یک موسسه مالی بر اثر سو مدیریت نظام مالی، به وجود آورد در نهایت به دلخوری بخشی از جامعه و تصور عدم امنیت مالی و سرمایه گذار در کشور شد.

داستان خسته کننده نرخ سود بانکی و موسسات غیر مجاز
موسسات مالی غیر مجاز با استفاده حربه تخصیص سود های بالا به سپرده های مالی مردم، آنها را به سرمایه گذاری ترغیب و باعث جلب اعتماد عمومی می شود. تعیین سود بانکی مدت ها است به صورت دستوری از طریق بانک مرکزی دنبال می شود. بانک مرکزی تلاش دارد با نظام پرداخت هماهنگ سود به سپرده ها، موسسات غیر مجاز را خلع سلاح کرده و دامنه فعالیت آنها را محدود کند. اما در عمل آنچه با کاهش نرخ سود بانکی شاهد آن هستیم این است که رقابت میان بانک ها از بین رفته و نظام مالی کشور دچار رخوت و رکود شده است.

بانک مرکزی هدف خود از کاهش سود بانکی را سر ریز شدن منابع مالی به سمت سایر بازارهای مولد چون مسکن و بورس اوراق بهادار عنوان کرده، در حالی که بورس تهران مدت ها است که توانایی جذب سرمایه های جدید را از دست داده و با ترکیدن حباب بورس باز هم سرایه گذاران جزء را با ضرر های سنگین شده اند. در این میان گروهی از سپرده گذاران سیستم بانکی که توانایی پیدا کردن بازار های سرمایه جایگزین را ندارند با کاهش سود بانکی دچار خسارت می شوند و گروه دیگر از سرمایه گذاران نیز سرمایه های خود را از سیستم مالی وابسته به بانک خارج کرده و وارد بازار مالی واسطه می کنند.

بازار پولی و موسسات اعتباری
برنامه های بانک مرکزی باید به سمتی حرکت کند که موسسات مالی به این باور برسند که بانک مرکزی حامی آنها است. در صورت رسیدن به این نقطه هیج موسسه ای حاضر نخواهد بود فعالیت خود را خارج از قواعد بانک مرکزی تعریف کند. ساماندهی موسسات اعتباری، قانونمندی آنها و دریافت مجوز از سوی بانک مرکز، به سلامت بازار مالی منجر خواهد شد. بانک مرکزی نیز باید موظف شود به درخواست های تاسیس موسسات با سرعت بیشتری پاسخ دهد و با مشاوره به متقاضیان آنها را مشتاق به فعالیت قانونی کند.

باید تلاش کرد تا سطح دانش و میزان تحصیلات کارمندان بانک ها و موسات مالی افزایش یابد. بانک مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ترکیب تحصیلی نیروهای این بانک نشان دهنده آن است که میزان نیروهای دارای تحصیلات عالی کارشناسی ارشد و دکترا بسیار کمتر از افراد دارای مدرک دیپلم و لیسانس است.

پایین بودن سطح تحصیلات از جمله نبود افراد تحلیل گر و کنکاش گر مالی و پولی به خوبی عاملی بر گسترش بروکراسی اداری و پایین آمدن بهره وری خواهد شد. این موضوع در سال های گذشته و اخیر جاری بوده است.به نظر می رسد زمان ایجاد و تاسیس ستاد ویژه کارکشته و مجرب از تحلیل گران بانکی برای بحران های پولی و مالی در بانک مرکزی فرا رسیده است.

کند بودن بانک مرکزی از جمله عوارضی است که پایین بودن بهره وری به همراه دارد و باعث شد تا در بحران هایی مانند آنچه در یک موسسه مالی به وجود آورد، نتوان به راحتی مدیریت بحران انجام داد و میلیارد ها تومان سرمایه در این بین با تنش روبرو شده و حتی مشخص نیست با میزان بالای منابع مالی که در اختیار موسسات اعتباری است در آینده بحرانی به وجود آید و امنیت کل کشور را دستخوش بحران نکند.

ترس از حضور افراد فاقد صلاحیت در نظام پولی
هم اکنون چندین موسسه مالی و اعتباری در حال فعالیت هستند که با جمع آوری منابع عظیم مالی، پتانسیل بالقوه را در اختیار دارند، بعنوان نمونه یک موسسه مالی بیش از ۵۰۰ شعبه و بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دارد. این پتانسیل اگر در مسیر قانونی شدن قرار نگیرد یا اینکه بروکراسی اداری قانونی شدنشان طولانی شود، این خطر وجود دارد که منابع آنها در اختیار افراد بدون صلاحیت قرار گیرد. چنین اتفاقی در نهایت به ضرر اقتصاد ملی تمام شود. موسسه ای که دارای ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است می تواند با ورود به هر بازاری آن را دچار بحران می نماید و برای دولت و نظام ایجاد مشکل کند.

باید در مسیر ساماندهی با ادغام موسسات کوچک و ایجاد موسسات بزرگ اما با تعداد محدود دقت شود تا کنترل بهتری بر بازار مالی به وجود آید. با نگاهی به وضعیت موسسات مالی اعتباری نیز می توان مشاهده کرد که بسیاری از آن ها در مسیر تعامل سازنده با بانک مرکزی قرار گرفته و خواستار همراهی با بانک مرکزی هستند. باید این موسات ساماندهی شده و از تخریب آنها جلوگیری کرد. اکنون طبق اطلاعات اعلام شده توسط بانک مرکزی، چند موسسه و بانک چون مهر اقتصاد و آرمان در حال اخذ مجوز هستند. اما متاسفانه سرعت اعطای مجوز بسیار کم و حتی در برهه هایی متوقف شده است. که باید این روند سرعت گیرد.
https://akhbarbank.com/vdcgxx9w.ak9nn4prra.html
مشاهده نظر مخاطبان
کمالی
بانک مرکزی اگه نیرو وبازرس نداره ویا کم داره با یک طرح بسیار ساده ولی کارامد می تواند یک تشکیلات منسجم کارشناسی وبازرسی با بازخورد بسیار عالی بوجود اورد وان اینکه بازرسان وکارشناسان فعلی بانک ها به جهت حفظ منافع بانک های خود در عمل هیج اقدام مثبتی انجام نمی دهند ولی اگر بانک مرکزی بیاید واز این بازرسان وکارشناسانی که از بانک ها به عنوان مامور به خدمت می گیرد در تشکیلات خود واز انها در جهت نظارت وکارشناسی در بانکهای غیر از بانک خودشان استفاده کند به سرعت شاهدکاهش سریع تخلفات وهم چنین یک وحدت رویه در سیاست های پولی خواهیم بود بانک محترم مرکزی. در سر عقل می باید بی کلاهی عار نیست لطفا این ایده وپیشنهاد را جدی بگیرید
الان بازرسان بانک ها به صورت حلقه بگوش مدیران میباشند ومدیران بانکی هم هر گونه تخلفی که بخواهند می کنند
Romania
بانک رفاه همین الان داره به سپرده های روزشمار 20درصد سود میده پس نظارت بانک مرکزی کجاست؟جز دروغ و ریا چیزی ا بانک مرکزی و مدیرانش ندیدیم
علی
راستی چی شد چندین دوره مجلسیان می خواستند بانک مرکزی را مورد تفحص قرار بدهند پس چی شد
23تیر جلسه دارن
از شما بابت این گزارش مفید سپاسگذارم. اما ایکاش میتوانستید موضوع بیکاری کارمندان را پیگیری و به گوش مسوولان برسانید.
شما کارمند میزان که دارای مدرک دیپلم که هیچ ربطی به بانکداری نداره هستی اصلا نباید کارمند باشی همین شما ها بودین که نیزانو به این روز کشیدین اگه چندتا کارمند باسواد داشتین وضع اینطوری نبود
سلیمان توکلی همدانی
یک سوال مهم مگر مسولان ارشد بانک ها را بانک مرکزی انتخاب وپیشنهاد نمی نماید پس چطور این مسولان همگام با سیاست های بانک مرکزی همگام نیستند وهر کاری که دلشان بخواهد می کنند واقعا خیلی جای تعجب داره
فقط می خواستین سپرده گذاران موسسه میزان را قربانی این دموکراسی کنید که بعد مجوز موسسه ها وتعاونیها راصادر کنید نمونش موسسه نور که وقتی میزان به مشکل خورد موسسه نور تبلیغاتش شروع شد
مشتری موسسه نور
داداش چه ربطی به موسسه نور داره اخه،موسسه نور پذیره نویسی در فرابورس را اسفند ۹۲ انجام داده بود و الان هم که از بانک مرکزی مجوز گرفته و منم از این موسسه کاملا راضی هستم،انشالله مشکل شما میزانی ها حل بشه ولی هر چیزی رو به هم ربط ندیم
موسسه نور با پرداخت سود 34 درصدی سرمایه اولیه برای بانک شدن جذب کرده موقع مجوز مسولان به این امر توجه کنند
چرا به سرعت خبر درامد108 میلیاردی یکی از مدیران عامل بانک ها اعلام وتکذیب شد
تمام بحران را خود دولت به وجود اورد چرا تقصیر موسسه میزان می اندازی.خواهشا مقاله های چرت و دروغ نگزارید به همین ماه مبارک قسمتان می دهم.بس کنید.کارمندان و سپرده گزاران موسه میزان فقط قربانی بودند و بس.
نه عزیز من گناه هر کسی پای خودش است کارمندان میزان باید قبول کنند که مدیرانشان تخلف کردن و همه میزانی ها یعنی هم مدیران و هم کارمندان به مشتری ها خیانت کردن و از اعتماد و سرمایه و پول ان ها سواستفاده کردن شما کارمند نامیزان صندلی که روش نشستی جای شمایی که مدرک دیپلم فنی داری نیست جای کسی است که الان فوق لیسانسه و الان بیکاره پس حقوقی که میگیری مشکل داره و من سپرده گذار راضی نیستم
چرت و پرت چرا میگی
15 سال پیش استخدام شده چه ربطی داره آخه
احمد
بی ارتباط نیست
نباید همه مشکلاتو به گردن کارمند انداخت ولی برخورد بد و تبعیض آمیز کارمندان از یاد سپرده گذار نمیره
چطور ممکنه تو یک شعبه به یکی بالای 80 درصد پولشه بدن به یکی هیچی کارمندا این تبعیض ها رو دیدن و باهاشون همراه شدن الان که به مشکل برخوردن شدن طلبکار
من خودم به شعبه مراجعه کردم و در جواب شنیدم شایعست این حرف و هیات مدیره نگفت یکی از شما کارمندا گفت
من راضی نیستم کسی کارشو از دست بده ولی کارمندا جای جاش سپرده گذار رو دور زدن
گنه کرد در بلخ آهنگری
به شوشتر زدند گردن مسگری
به کارمند چه ارتباط داره منم سپرده گذارم اما مشکل بانک مرکزی ست
حسین
هرچی که مسولان بانک مرکزی بگن موسسه میزان غیر مجاز بود کسی باور نمیکنه،15 سال فعالیت،سپرده قانونی نزد بانک مرکزی،مکاتبات بانک مرکزی با موسسه میزان در دولت قبل(اسناد ومدارک موجود است).هر چه این موضوع طولانی تر بشه بی اعتمادی مالی به بانکها و موسسات کمتر میشه ،خود من دیگه به موسسان مالی مجوز دار هم اعتماد ندارم.
بهرام
حسین داداش من حتی دیگه به بانک های دولتی هم اعتماد ندارم
تواعتماد نداری دلیل نمیشه بقیه هم نداشته باشن من فقط به میزان اعتماد ندارم
بهرام
من نظرم گذاشتم
تو ته دلت از چی سوخته
علی
خدا لعنت کند عاملان بدبختی سپرده گذاران میزان را
الهی آمین
مهدی
اگه کارمندان بانک مرکزی کمی تحلیل گر اقتصادی بودن امنیت سرمایه گذاری بلند مدت رو در جامع برهم نمیزدن . اما کاش حافظه کند ذهن مسئولین جدید بانک مرکزی به گذشته نچندان دور بازار مالی کشور برمیگشت که نقدینگی سرگردان چه آثار مخرب و محلکی بر اقتصاد کشور داشت . کاش آقای رئیس کل و معاونینش کمی به عدم اطمینان به سپرده گذاری در بازار بانکی کشور فکر میکردن من در موسسه میزان سرمایه گذاری بلند مدت کرده بودم اما بانک مرکزی با این عمل کرد در حد صفرش در مورد موسسه میزان به و 700 هزار سپرده گذار و تمام اعضای خانواده مان درسی داد که پول و سرمایه مون رو دیگه در هیچ بانک و موسسه ای سرمایه گذاری نکنم و اگر هم در بانک گذاشیتم در به صورت روز شمار باشه نه 5 ساله 1 ساله و حتی 1ماهه هم دیگر به صلاح سرمایه سالها تلاش کوششم نمی باشد . درسی که تا پایان عمر فراموش نخواهیم کرد. بله آقای سیف کمر ارزش پول مان و سرمایه سالها تلاشمان در چند سال گذشته بر اثر تروم 300 تا 400 درصدی شکسته شد . اما در دوره مدیریت ضعیف شما به نابودی کشیده شد .کاش کمی به فکر مردم بودید . نه بیچاره و بدبخت کردنشان.
سپرده گذار میزان
United States
لطفا مشکلات مردم رو هم ببینید. ما هر وقت نیاز بوده وظیفه خودمون رو انجام دادیم. از جمله شرکت در راهپیمایی ها وحضور در صحنه حالا نوبت مسئولان است.
سپرده گذار
بانک مرکزی باید بجای منحل کردن موسسات به اونا مجوز وازسرمایه مردم محافظت کنه وکارهای موسسات رادر دست کنترل داشته باشه وگرنه منحل کردن که راه چاره نیست مردم که گناهی ندارن موسسات که سابقه طولانی مدت ودارای شعبات زیادی هستن یعنی بانک مرکزی تا حالا اینا راندیده که حالا می خواد یه شبه دستور منحل بده راه چاره انحلال نیست نظم بخشیدن بهتره انشالله هر چه زودتر همه مجوز داربشن
شهروند
بانک مرکزی از میزانی که مراحل مجوزش رو طی کرده بود حمایت نکرد و باعث بحران اجتماعی و امنیتی در خراسان بزرگ و بی اعتمادی به سیستم بانکی در کل کشور شد
راستی چرا میزان در دولت قبل بدون مشکل بود اما این دولت همه چی برعکس شد؟ یعنی سیاست بجای اصول...
دولت قبل نظارت نداشت که اینهمه مشکل پیش امد حالا هم که این دولت اومده که نظارت داشته باشه و بساط متخلفان جمع کنه شما جلوشو میگیرین
نه داداشم خبر نداری برو تحقیق کن تا بدونی میزان بخاطر سیاست زمین خورد
دستاورد بانک مرکزی
بانک مرکزی در مورد میزان کاری کرد که مردم بجای بانک پولشان رو ببرن جایی سرمایه گذاری کنند که روز نیاز بانک مرکزی بهشون منت نذاره
تبعات امنیتی و اجتماعی، بیمار شدن هزاران مشتری و کارمند بخاطر مشکلات پیش اومده و .....
از کجا معلوم که دولت بعدی موسسات مجوزدار رو یک شبه غیرمجاز خطاب نکنه؟ دقیقا اتفاقی که با میزان و آرم ترازو کرد
اگه بانک مرکری درست عمل میکرد یک میلیون نفر زر ماجرای میزان. دچار مشکل نمی شدند.اقایان در پیشگاه خداوند باید جواب دهند
Iran, Islamic Republic of
پرسنل بانک مرکزی چند برابر کارکنان دیگر جاها حقوق میگیرند
Iran, Islamic Republic of
بانک مرکزی بی سواد
Iran, Islamic Republic of
مجلس از بانک مرکزی و پرداخت های بیحساب اون تفحص کنيد
Iran, Islamic Republic of
جمع بی سوادها با حقوق های چند برابری نسبت به دیگر کارکنان دولت
کار بدون استرس وستادی نسبت به سایر بانک ها ولی حقوق های بسیار بالاتر و وام های بسیار بالاتر از بانک ها
این کار نابلدها چه تخم دو زرده ای ویا چه گلی به سر مردم می زنند که بایستی نسبت به سایر کارکنان بانک ها با ان فشار روحی و جسمی در خط مقدم شعب فعالیت می کنند باید حقوق و مزایا ووام های بسیار بیشتری از سایر کارکنان بانکها دریافت کنند
بیزار از دروغ
از این سر دنیا به آن سر دنیا می توانید آشوب بخوابانید .اما نمی توانید در کشور
خودتان حق و حقوق مردم را زنده کنید.....
آفرین مقاله خوبی بود . واقعا سناریو ناشیانه بانک مرکزی در رابطه با میزان صدها هزار نفر را در استان های خراسان سرگردان و بیچاره کرد .
محمد
باتشکرامیدواریم جلسه 23 تیر یک خروجی مناسب برای سپرده گذار های آسیب دیده میزان داشته باشه این بار نه به خاطر سپرده هامون که به خاطر رنج و عذابی که خودمون وخانواده هامون دیدند باید یه کار حسابی کرد کافی از 100 شعبه این موسسه از هر کدوم یه اتوبوس 40 نفره عازم تهران بشیم شاید مواجه شدن با یه جمعیت 4000 نفره آقایان رو متوجه اهمیت موضوع بکنه
احسان
United States
احسنت،کاملا با این نظر موافقم،الان چند روز هست که از سپرده گذاران میزان یادشون رفته وچیزی نمیگن تا اعتراضی نباشه پولی به کسی نمیدن،کاش مردم به این حرف شما عمل میکرد
رضا
تمام این اتشهاکه برنظام پولی کشورازجمله میزان که به وجودامدازسرافرادغیرزبده وکارکشته میباشدکه بانک مرکزی چنین افرادی نداردومنتظربحرانهای جدی دیگرباشد-حیف ازاقای بهمنی وهمکارانش
Iran, Islamic Republic of
اگر سواد داشتن اوضاع بانکها بهتر از این بود این همه کلاهبداری نمیشود
تازه ترین اخبار