۰
۴۲
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
فعلا بانک مهراقتصاد،موسسات نور و آرمان مجوز می گیرند

وقت سر به راه شدن موسسات اعتباری فرا رسید

اخبار بانک: موسسات مالی و اعتباری بخش انکار ناپذیری از اقتصاد کشور هستند که نمی توان آن ها را به راحتی حذف کرد، حتی به عقیده برخی از کارشناسان، این موسسات می توانند به پویایی اقتصاد کشور کمک کنند. پس این موسسات می بایست به درستی ساماندهی و نظارت شوند تا به بهترین وجه ممکن به اقتصاد کمک کنند و کارکردشان روال طبیعی داشته باشد در غیر اینصورت ممکن است باری را به اقتصاد تحمیل کنند .
وقت سر به راه شدن موسسات اعتباری فرا رسید
به گزارش «اخبار بانک»، دو دهه گذشته در اقتصاد ایران، دهه های آشفته ی بازار غیرمتشکل پولی کشور بود. دهه هایی که شاهد رشد قارچ گونه موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه رنگارنگ در گوشه و کنار کشور بوده که گهگاه مشکلات بزرگی را بر سیستم اقتصادی و حتی اجتماعی کشور وارد کرده اند.

بی تردید جایگاه تخریبی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که به طرز عجیبی بدون دریافت مجوز فعالیت، هزاران میلیارد تومان از سپرده های کشور را در اختیار گرفته و معلوم نیست که با آن در حال چه کاری هستند، بر جامعه اقتصادی کشور پوشیده نیست.

با این وجود بسیاری از موسسات غیرمجاز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و تابلوهایشان بر سر در مغازه های بزرگ میادین اصلی شهرها خودنمایی می کند. موسساتی که اغلب با توسل به اسامی مذهبی ، سعی در جلب هرچه بیشتر اعتماد مردم دارند و تا حدود زیادی در این کار نیز موفق شده اند. برخی از این موسسات حتی به وضوح اعلام کرده اند که تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارند، در حالی که نامشان در لیست مجازهای بانک مرکزی دیده نمی شود.

بی نظارتی بر موسسات مالی ، مانع اقتصاد آزاد است
از بعد بین المللی باید گفت یکی از ویژگی های بارز اقتصادهای آزاد جهان این است که آزادی عمل در فعالیت وجود دارد، آزادی بازار محصول و بازار سرمایه زیاد، در بازار کار آزادی تا حدی نسبتا زیاد و بازار پولی کاملا تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی است. این در حالیست که در ایران عکس این قضیه دیده می شود، یعنی بازار محصول و کار به شدت تحت کنترل دولت و بازار پول کاملا آزاد است که در نهایت به فعالیت مخرب در نظام بانکی و اقتصادی کشور می انجامد.

شاید برای خیلی ها سئوال باشد که اصولا تفاوت بانک ها و موسسات اعتباری چیست و چرا این همه نسبت به نظم بخشی نهادهای مالی در کشور تاکید می شود.

بر این اساس باید گفت بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه‌هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفه قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید یا فروش را بر عهده دارند.

اما در تعریف موسسات اعتباری گفته می شود: موسسه اعتباری موسسه اي است که از طريق جذب سپرده هاي مجاز بانکي (به استثناء سپرده قرض الحسنه جاري)، اخذ تسهيلات و استفاده از ساير ابزارهاي مالي به تجهيز منابع مبادرت نموده و اين منابع را به اعطاي تسهيلات اعتباري اختصاص داده و يا به هر نحو ديگري به تشخيص بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، واسطه بين عرضه کنندگان و متقاضيان منابع مالي باشد.

بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، تأسيس بانک ها و مؤسسات اعتباري خصوصي را سومين تحول بزرگ در نظام بانکي کشور پس ازملي شدن بانک ها و تصويب قانون عمليات بانکي بدون ربا به شمار آورده است.

در حال حاضر اشتغال‌ به‌ عملیات‌ بانکی‌ توسط‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و یا حقوقی‌ تحت‌ هر عنوان‌ و تأسیس‌ و ثبت‌ هرگونه‌ تشکل‌ برای‌ انجام‌ عملیات‌ بانکی‌، بدون‌ دریافت‌ مجوز از بانک‌ مرکزی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ممنوع‌ است‌.

اما حقیقت این است که اکثر موسسات مالی بر اساس قانون و پیش از قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب سال ۱۳۸۳ و با اخذ مجوز از سایر نهادها مانند وزارت تعاون، کشور، نیروی انتظامی و … ایجاد شده اند.

به همین خاطر برای موسسه مالی اعتباری رعایت مقررات کمیته بال الزامی نیست و این در حالی است که برای بانک ها الزام می باشد.(لازم به ذکر است که کمیته بال یا کمیته بازل مرکب از نمایندگان ارشد بانک‌های مرکزی تعدادی از کشورهای گروه ده است که معمولا هر سه ماه یک بار توسط بانک تسویه‌های بین‌المللی به عنوان دبیرخانه دائمی آن در شهر بازل سوئیس تشکیل می‌گردد و به همین دلیل به کمیته بازل معروف شده‌است. کمیته بازل دارای قدرت قانونی نیست، ولی اکثر کشورهای عضو آن بطور ضمنی موظف به اجرای توصیه‌های آن هستند.)

همچنین اساسنامه بانک ها می بایست به تصویب شورای پول و اعتبار برسد در صورتی که برای موسسات اعتباری این الزام وجود ندارد.
از سوی دیگر پرداخت سپرده قانونی به بانک مرکزی برای بانک ها الزامی است در حالی که در موسسات مالی اجباری برای این امر وجود ندارد.

از دیگر تفاوت های موسسات مالی و بانک ها می توان به عدم اتصال موسسات مالی به شبكه شتاب بانكي اشاره کرد که امكان انجام فعاليت‌هاي ارزي و ساير عمليات بانكي را هم از آنها می گیرد.

واقعیت این است که موسسات مالی مشابه یک شرکت خصوصی مستقل رفتار می کنند و مثلا دسته چک و … آنها ضمانت قضایی ندارد و بانک مرکزی هیچگونه ضمانتی از این موسسات برای جبران ورشکستی یا مسائلی از این دست نخواهد کرد و می تواند به راحتی مانع فعالیت آنها گردد و هیچ تعهدی نسبت به بازگرداندن سپرده های مردم در صورت بروز مشکل ندارد ، اما بانک ها با توجه به اینکه موظفند ۱۵ درصد از کل سپرده های خود را به عنوان اندوخته قانونی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند، لذا بانک مرکزی هم در صورت بروز شکست مالی و … از آنها حمایت می نماید.

آمار تکان دهنده از موسسات اعتباری و حجم نقدینگی شان
اگر چه نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی نسبت به گذشته جدی تر شده و هدف گذاری برای ساماندهی فعالیت موسسات غیر مجاز از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما برآیندها نشان می دهد که حجم بالای این قبیل موسسات، سرکشی از مقررات و حمایت هایی که اغلب از سوی بخش های مختلف از آنها می شود کار رسیدگی به تخلفات و تحت نظارت درآوردن و یا انحلال این موسسات را بسیار سخت کرده است.

بر اساس گفته های تهرانفر معاون نظارت بانک مرکزی ، در کشور حدود چهار تا پنج هزار صندوق قرض الحسنه داریم و تعدادی در حدود ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تعاونی اعتبار سالم یعنی تعاونی هایی نظیراعتبار کارمندی، کارگری و صنعتی که بیرون از محیط کار خودشان دیده نمی شوند، همچنین با احتساب حدود ۵۰ تا ۶۰ تعاونی اعتبار آزاد که مورد پذیرش نبوده و باید مراحل انحلال، تبدیل و یا ادغام را طی کنند حدود ۷۰۰۰ موسسه مالی اعتباری در کشور وجود دارد که بالغ بر ۶۰۰۰ مورد غیر مجاز بوده و تحت نظارت و مقررات بانک مرکزی نیستند!
این در حالی است که در چند ماه گذشته بانک مرکزی آمار تکان دهنده ای را منتشر کرد که نشان می داد بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۱۵ درصد از حجم کل نقدینگی کشور تنها در شش موسسه آن هم غیر مجاز تجمیع شده است. اگر چه رقم بسیار بالا و حتی از آمار ۹۰ هزار میلیارد تومانی معوقات بانکی هم بیشتر است؛ اما نظارتی بر نحوه خرج و امنیت آن وجود ندارد.

سال پرتنش موسسات اعتباری
با وجود اینکه بانک مرکزی بارها اعلام کرده که مردم نسبت به سپرده گذاری در موسسات غیر مجاز خودداری کنند، در غیر این صورت این بانک هیچ تعهدی نسبت به هر اتفاقی که ممکن است برای پولهای مردم بیفتد نخواهد داشت ؛اما این بی تفاوتی چندان هم نمی تواند قابل پذیرش باشد چرا که به هر حال کنترل نقدینگی و نظارت بر چرخش آن جزئی از وظایف بانک مرکزی است؛ از این رو این بانک خاصه در سال ۹۳ ساماندهی موسسات مالی و اعتباری را از برنامه های اصلی خود عنوان کرد.

با وجود اینکه اقدامات نظارتی انجام شده برای ساماندهی و به نظم کشیدن موسسات غیر مجاز چندان واضح تشریح نشده ؛ اما رییس کل بانک مرکزی و معاون نظارت وی قول داده بودند که تا پایان سال ۹۳، چهارده موسسسه مالی اعتباری تعیین تکلیف شوند؛ که دریافت مجوز و یا انحلال دو راه پیش روی این موسسات بود. این در حالی است که در نیمه دوم سال حواشی موسسات از شدت بیشتری برخوردار شد تاجایی که بحث انحلال موسسه مجاز توسعه در بین نمایندگان و رسانه ها مطرح و درنهایت بیمه آن به تعطیلی کشیده شد.
بانک مهر اقتصاد از دیگر غیر مجازهایی بود که احتمال دریافت مجوز آن تا آخر ۹۳ وجود داشت و البته چندی پیش اساسنامه این بانک به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و در ادامه تکمیل فرایند دریافت مجوز، ۵۱ درصد سهام خود را در فرابورس منتشر شد.

در عین حال موسسه دیگری که چند ماهی است درگیر مسایلی شده و همکاری آن با یکی از پروژه های بزرگ ، مشکلاتی را برای آن ایجاد کرد، موسسه میزان بود که حتی در مواردی اعلام شد که احتمال فروش اموال این بانک برای تسویه بدهی و یا حتی ادغام با بانکی دیگر نیز وجود دارد. که البته رییس کل بانک مرکزی نسبت به چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی کرده و عنوان کرد که موسسه میزان در حال حل مشکلات خود است.

موسسه نور نيز پذيره نويسي سهام را آغاز كرده است.اين موسسه مجمع عمومي برگزار كرده و منتظر تائيد نهایی بانك مركزي است.

موسسه آرمان ايرانيان هم پذيره نويسي سهام در فرابورس كرده و منتظر تائيديه نهايي پولشويي و هيات مديره است.احتمالا در آينده بسيار نزديك اين موسسه بتواند تائيديه پولشويي خود را اخد و آماده برگزاري مجمع عمومي و بررسي اساسنامه شود.

به نظر می رسد تا نیمه اول سال جاری فقط این یک بانک و دو موسسه بتوانند وارد چرخه مجوزدارها شوند و مابقی موسسات چون ثامن الحجج، افضل توس و ثامن امکان دریافت مجوز به این زودی ها را ندارند.

قبول واقعیت موسسات اعتباری و افزایش نظارت بر آنها
باید پذیرفت بسیاری از مؤسساتی که طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف غیرمجاز و غیرقانونی معرفی شده‌اند سال‌ها در شبکه بانکی فعالیت می‌کردند و تمام خدمات بانکی مرسوم را به مشتریان خود ارائه می‌کردند. بنابراین تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های کشور برای مردم دشوار است، چرا که این گونه‌ مؤسسات با دایرکردن ده‌ها شعبه، نصب تابلو و حتی تبلیغات گسترده بخشی از سپرده‌های مردمی را به خود جذب کرده‌اند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید با استفاده از ابزار قانونی که در اختیار دارد قبل از فعال شدن یا ارتقای جایگاه این گونه مؤسسات که به طور معمول از صندوق قرض‌الحسنه یا تعاونی اعتبار به مؤسسه مالی و اعتباری و سپس بانک تبدیل می‌شوند باید با آنها برخورد کند.

اما واقعیت این است که تمام مؤسسات و بانک‌های مجاز و غیرمجاز در کنار یکدیگر به ارائه خدمات بانکی و جذب سپرده می‌کنند و حتی غیرمجازها در رقابت با سایر اعضای شبکه بانکی در جذب سپرده موفق‌تر عمل می‌کنند. چرا که آنها به نرخ‌های سود اعلامی از سوی مراجع قانونی توجهی ندارند و در این زمینه با ارائه نرخ سود‌های فریبنده سپرده‌گذاران را به خود جذب می‌کنند.

باید توجه کرد موسسات مالی و اعتباری بخش انکار ناپذیری از اقتصاد کشور هستند که نمی توان آن ها را به راحتی حذف کرد، حتی به عقیده برخی از کارشناسان، این موسسات می توانند به پویایی اقتصاد کشور کمک کنند. در این بین ، هستند بسیاری از مردم که سال های سال پولهایشان را در این موسسات سپرده گذاری کرده و از مشتری مداری و پرداخت سودهای آن اظهار رضایت می نمایند، پس این موسسات می بایست به درستی ساماندهی و نظارت شوند تا به بهترین وجه ممکن به اقتصاد کمک کنند و کارکردشان روال طبیعی داشته باشد در غیر اینصورت ممکن است باری را به اقتصاد تحمیل کنند .
https://akhbarbank.com/vdcjhiet.uqetyzsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
مجید
خدا پدرت رو بیامرزد
داد ما هم همین است
تدبیر در ساماندهی نه اینکه مردم جنگ اعصاب بگیرند

دوم اینکه وقتی یه موسسه با پای خودش میاد و میگه من متقاضی ام و داره همکاری میکنه که مجوزش رو بگیره پس چرا امروز و فردا کنیم که اینجا هم بانک مرکزی قصور میکند

الان موسسات باور کنیم که می توانند برای اقتصاد شکوفایی بیاورند بشرطی که بانک مرکزی با متقاضیان با مهربانی و سریعتر رسیدگی نماید و همه با هم برای آبادانی ایران قدم برداریم نه اینکه چشم بر زحمات چندین ساله ی موسسات ببندیم

حالا که موسسه ای تلاش کرده و بزرگ شده و خودش هم متقاضی ساماندهی است اینجا بانک مرکزی باید سریعتر واسه مجوزش اقدام کنه
مدیران محترم بانک مرکزی با موسسه میزان با بیش از 14 سال سابقه نباید مانند موسسات با 2 یا چند سال فعالیت برخورد کرد چرا که خواسته یا ناخواسته مردم زیادی درگیر سپرده گذاری در این موسسه شده اند پس بهتر است با نگاهی مدبرانه تر به ای قضیه نگاه کنیم با تشکر
نامهربانی کافیه و باید دست به دست هم کشور رو آباد کنیم.
حالا که چند تا موسسه ی بزرگ خودشون 2 سال است در رفت و آمد هستند باید بانک مرکزی سریعتر ساماندهی رو تموم میکرد

واقعیت اینه که کارمندان موسسات به همراه خانواده هایشان یه جمعیت چند میلیونی هستند که نمیتوان اشتغال آنها رو نادیده گرفت
از طرف مقابل چندین میلیون نفر هم شاید از تسهیلات و سود همسن موسسات زندگی رو میچرخونن

بهترین کار همینه که بانک مرکزی ابتدا موسساتی که متقاضی هستند رو بیاد نام ببره و اونها رو از حاشیه دور نگه داره و در آرامش سریعتر ساماندهی رو تموم کنه و بعد در فضای رسانه و مسیر قانونی با موسسات غیر قانونمند برخورد کنه
نباید تر و خشک به پای هم بسوزن
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
چرا نرخ سود موسسه کارسازان نور پنج ساله تفاوت داره از 32% تا 36% پارتی بازی می کنند.
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه بازرسين محترم بانک مرکزي
در شرايطي که حداکثر نرخ سود علي الحساب سپرده ها 22 درصد تعيين گرديده بود، موسسه نور با نرخ هاي 32 درصد تا 36 درصد سپرده جذب کرده است. جا دارد با نظارت و برخورد دي با اين موسسه متخلف رقابت سالمي در شبکه بانکي برقرار گردد.
جاي تعجب است موسسه اي که با نرخ 36 درصد تامين مالي مي‌کند، با چه نرخي مي خواهد سرمايه‌گذاري کند تا بازدهي مثبت به همراه داشته باشد!!!
بهتر است بررسي شود که آيا منابع حاصل از جذب سپرده‌هاي اين موسسه در چه بخشي و در کجا به مصرف مي‌رسد. بعيد است به مصرف تسهيلات رسيده باشد!!!
دلسوز واقعی
سود های موسسه نور چه روز شمار و چه سالانه کاملا منطبق بر سود مصوب بانک مرکزی است
فکر کنم شما تازه از خارج کشور اومدی!!!
این نرخ ها که میگی مربوط به نور نیست بلکه مربوط به بازار آهن هست.
شما انگار کارمند اخراجی موسسه نوری!!
این سودا فقط تو بازاره آهن هست عزیزم
فقیر
به شما چ که کی چقد سود میده
برو شما با نرخ 10 درصد حساب باز کن
فقیر
سود منسفانه اینه که یه بانک وام مسکن بده 24 میلیون و بهد بخواد 75میلیون پس بگیره
تعجبم اینه که مگه ساماندهی چقدر زمان میبره که 2 سال است در رفت و آمد هستند اما هنوز هیچکس نتیجه ای نگرفته؟!
رامین
ای جوونم ،درود بر موسسه نور،البته بقیه موسسات هم خوبن،من چون تو نور حساب دارم گفتم
این اصلا شایسته نیست که بانک مرکزی از مردم استفاده ابزاری کنه تا سریعتر به هدفش برسه
همه چیز باید در آرامش انجام بشه و نتیجه ی نهایی اعلام بشه نه اینکه مردم رو به وسط بکشن و اعصاب مردم رو داغون کنند
Iran, Islamic Republic of
مگر اينان . مردم را هم آدم حساب مي كنند ؟!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
مردم متاسفانه زماني که به مشکل برخورد کنند دنبال مقصر مي‌گردند. با اينکه بانک مرکزي بارها از مردم درخواست کرده در اين موسسات سپرده گذاري نکنند، مردم باز هم به اين موسسات مراجعه مي‌کنند.
حال قضاوت با شما!!
مسئوليت و عواقب سپرده گذاري در موسسه اي که مورد تاييد بانک مرکزي نيست،‌ با کيست؟؟!!
مرد حسابی چهارده سال داره کار میکنه یکی دو ساله بانک مرکزی درخواست کرده بود قبلا کجا بود! ببین آقا پسر بانک مرکزی بالابره پایین بره مقصره ،خودشم میدونه بغالی باز نشده!بانک مرکزی باید خودش سرسامان میداد و واقعیتو قبول میکرد
Iran, Islamic Republic of
يعني چي ؟ آقاي تهرانفر گفته بود مجوزات اين دو موسسه تا پايان سال 93 و بعدآ اعلام داشت تا پايان بهار 94 صادر مي شود ، اين آقا تا اين موسسات را همانند موسسه ميزان به خاك سياه ننشانند بي خيال نمي شوند .
هدف همین است
ابتدا موسسات در نقطه ضعف قرار بگیرند بعد در پایان عمر دولت یه برگه بدن بگن بیا مجوز و همه جیغ وهورا بکشن و کف بزنن که به به عجب بانک مرکزی خوبی

راستش منم میترسم اصلا مجوزی برای هیچکس در راه نیست و همش یه بازی باشه
محمد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا آقاي تهرانفر مدير کارکشته و با تجربه اي است. از زمان قبول مسئوليت تاکنون نيز اقدامات بسيار خوبي در ساماندهي موسسات انجام داده است.
ولي بهتر است يک طرفه به موضوع نگاه نکنيم. انطباق موسسات غيرمنضبط در بازار پول با شرايط و الزامات ناظر بر بانکها و موسسات اعتباري با پيچيدگي و ظرافت ويژه اي همراه است. متاسفانه عامه مردم تصور مي‌کنند که اگر موسسه اي پا پيش بگذارد و بگويد من مجوز مي‌خواهم، بانک مرکزي طي نامه اي براي آن مجوز صادر مي‌کند.
واقعاً بي انصافي است که بخواهيم اين گونه تصور کنيم.
صدور مجوز الزامات بسياري دارد که از جمله آن مي توان به توديع سپرده قانوني، رعايت ماده 5 قانون اصل 44، تامين حداقل سرمايه تعيين شده از محلي غير از تسهيلات بانکي يا سپرده‌هاي مردم و ...
ناگفته نماند بسياري از موسسات هم به خاطر اينکه بعد از مجوز بايد در چارچوب قانون حرکت کنند، اراده اي براي اخذ مجوز ندارند. بعد از اخذ مجوز الزام دارند به طور مرتب به بانک مرکزي آمار ارسال و بر اساس منابع جذب شده سپرده قانوني پرداخت کنند. الزام دارند بخشنامه هاي بانک مرکزي را رعايت کنند و بسياري از الزامات ديگر.
من و تو
یعنی چه ؟ به خاک سیاه بنشاند.
مگر خاک سیاه می شود پول برای سپرده گذار /
پس کمی صبرکن سحر نزدیک است.
هر روز یه فیلم و سیانس
بیچاره مردم که این وسط توپ بازی مسوولان شده اند
به امید خدا و زیر سایه امام رضا مشکل میزان هم حل بشه تا دوباره مثل سابق بدرخشه.
دلم میسوزه چرا بانک مرکزی سکوت کرد
مگه این موسسه و مشتریانش چه گناهی داشتند
من خودم از روز اول به خدا پناه بردم و بهش توکل کردم.
انشاا.. خدا کمک کنه بانک مرکزی یه حرکتی به خودش بده و بعد 2 سال مجوز موسسات رو بده

خدایا توکل به خودت
همه میدونیم که هر تصمیم عجولانه ای چه تبعات بدی میتونه داشته باشه
تدبیر یعنی مردم به دور از حاشیه ها باشن نه در متن حاشیه
ناصر
بهترین کار همینه که بانک مرکزی ابتدا موسساتی که متقاضی هستند رو بیاد نام ببره و اونها رو از حاشیه دور نگه داره و در آرامش سریعتر ساماندهی رو تموم کنه و بعد در فضای رسانه و مسیر قانونی با موسسات غیر قانونمند برخورد کنه
نباید تر و خشک به پای هم بسوزن
کارمند و مشتری موسساتی هستیم که خود دولت بهشون مجوز فعالیت داده، ایا این رسم مسلمانی است که از استرس به انواع بیماری ها دچار شویم؟

آیا دور نگه داشتن کارمند و خانواده هایشان و مشتری ها از استرس و ساماندهی در سطح مدیریتی مصداق بارز تدبیر نمی باشد؟؟
جرجاني از گرگان
خدانگهدار هم وطن حاجي دوستت داريم تفكر ت عشقه
احسنت به این نظر
اخبار بانک این نظر رو باید رسانه ای کنی
اخبار بانک لطفا تایید کن این حرف دلمو میگو و میرم :

ما مردمی هستیم که خودمان و یا پدرانمان در جنگ 8 ساله شجاعانه ایستادگی کردند

مادرانمان ما را انقلابی و شهادت طلب تربیت دادند
در مراسم عاشورا و ایام مدهبی مراسم عزاداری میگیریم و...

آری ما همین مردم هستیم

آیا این حق ماست که فزندانمان که یا کارمند موسسات هستند و یا مشتری هستند این چنین در استرس زندگی کنیم؟ آیا این ناامنی شغلی و این استرسی که بر موسسات و شهروندان حاکم کردید ربطی به تحریم ها دارد؟

مسوولان محترم خدا را شاهد و ناظر اعمال خود ببینید و جوری تدبیر کنید که ناامنی و استرس مردم از بین برود

ما مردم همین سرزمین هستیم
Iran, Islamic Republic of
بچه ها كسي از آقاي تهرانفر خبري داره ؟ خيلي خيلي كم پيدا شده است ؟
کاپیتان
رفته پیش رفیقش اقای خاوری در کانادا
Iran, Islamic Republic of
جفاي بزرگي است که اين مدير با لياقت بانک مرکزي را بخوهيد اين گونه خطاب کنيد.
دغدغه اصلي ساماندهي کم هزينه موسسات غيرمجاز هست. ساماندهي که در آن کارکنان شاغل در موسسات و سپرده‌گذاران آن کمترين آسيب را ببينند.
صادقی
عزیز گرامی ، ساماندهی کم هزینه رو پشت تریبون وبا سروصدا انجام نمیدن.
وجدانا اینجور عملکردیعنی ساماندهی کم هزینه؟
آیا واقعا با این روش کمترین آسیب متوجه
سپرده گذار وکارکنان بوده؟
آیا نمیشد بگونه دیگه ای عمل کرد؟
شک نکنید ساماندهی در فضایی آرام وبدون
هیاهو اما قاطع ونه مانند قبل صدالبته نتیجه
بهتری میداشت.
احسان
ديگه ديرشد مسئولان ميزان آنقدر وقت کشي کردند که بهتره بانک مرکزي خودشو خراب نکنه وبهتره همون گزينه ادغام رو پيگيري کنه
ایرانی
اگه دولت توان اشتغال زایی را برای جوانان ای مملکت نداره،پس مکلف است ازاین گونه موسسات با جان ودل همایت کنه.سرمایه های اصلی ما جوانان ما هستن ،نه کاغذ بازیها
Iran, Islamic Republic of
چرا هميشه فقط به نرخ سود سپرده‌ها مي‌پردازيم. براي کاهش بهاي تمام شده توليد به نظرم بايد به قسمت اصلي معادله که همانا نرخ سود تسهيلات هست بايد توجه بيشتري شود.
چرا دغدغه مسئولين بانک مرکزي يا ساير مسئولين فقط نرخ سود سپرده هاست؟!!
جا دارد که سردبير محترم اين وبسايت در مورد نرخ سود تسهيلات هم گزارش تهيه نمايد.
به نظرم نرخ سود تسهيلات جاي نظارت بيشتري دارد تا نرخ سود سپرده ها!!
بهرام
درود به شرف وغیرت موسسان و کارمندان پر تلاش موسساتی که خدا را ناظر بر عملکرد خود میدانند.
عزیزان یادمان نرود نیاز بسیاری ازمردم شریف ایران به کمک همین موسسات در قالب تسهیلات خرد برآورده شده.کسانی که هیچ جایگاهی در نظام آن بانکهای بزرگ نداشته و باعینک آنها اصلا دیده نمی شوند.
دعای خیر همین مردم از آن شما و
اختلاسهای کلان از آن...
Iran, Islamic Republic of
مهلتشون تموم شد .اقای دادستان روز سوم اردیبهشت گفتن 2هفته بهشون مهلت دادیم .
4 روز دیگه تا پایان مهلت دادستان ،آقای صادقی به موسسه میزان مونده
mahdi
آقای برادر وقت دادستان پایان 17 اردیبهشت بود...الان وقت اضافه رو هم رد کردیم !!
امیدوارم مسولان بانک مرکزی هر چه سریعتر مجوز موسسه اعتباری نور را صادر کرده وسپرده گزاران این موسسه را شاد نمایند.آخر دو سال است که سپرده گزاران وسهامداران نور وبقیه موسسات منتظر اخذ مجوز هستند.
محسن
با عرض سلام،اقای تهرانفر مجوزموسسه نور را بدهید،هم پذیره نویسی کرده هم برگزاری مجمع و... دیگه کاری نمونده،اینقدر با اعصاب مردم بازی نکنید و مجوز موسسه بسیار خوب و قانونمند نور را بدهید
تازه ترین اخبار