۰
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴
بین الملل/

شهریور می توانست ماه طلایی باشد

تقریباً هر سال جشن های مختلف در سراسر دنیا از ماه سپتامبر (شهریور) شروع می شوند و این باعث افزایش خرید جواهرات برای مدت معین و طبیعتاً افزایش خرید جواهرسازان در تدارک این فصل است اما تحلیل گران با مشاهده روند فعلی نسبت به تکرار تاریخ ابراز ناامیدی می کنند.
شهریور می توانست ماه طلایی باشد
به گزارش گروه بین الملل «اخبار بانک»، سپتامبر (شهریورماه) می تواند ماه طلایی باشد. همیشه این فصل از سال زمان عملکرد قدرتمند بازار این فلز ارزشمند است.

چندین دلیل اصلی در پشت پرده الگوی فصلی قوی وجود دارد. یکی از آنها خرید زیاد جواهرسازان برای آماده سازی طلای فصل تعطیلات از جمله جشن دیوالی هند در ماه اکتبر، تعطیلات کریسمس در دسامبر و سال نو چینی در اواخر ژانویه/اوایل فوریه است. بعلاوه، بازار سهام در این زمان اغلب اندکی افت دارد که به گفته تحلیل گران باعث خرید سرمایه امن می شود.

به دلیل تاثیر جواهرات در تقاضای بازار طلا در ماه سپتامبر عملکرد بهتری را شاهد هستیم که تا اوایل ماه اکتبر نیز ادامه دارد و سپس در اواسط ماه اکتبر کمی آرام می گیرد و مجدداً در پایان سال به اوج می رسد. این روند هر سال طلاست.

به گفته ویراستار مرکز تحقیقات مور "جری توئپک" بطور مثال ۱۴ سال از ۱۵ سال قراردادهای آتی کمکس ماه دسامبر در تاریخ ۳۰ ماه سپتامبر با رقم بیشتری نسبت به قراردادهای ۱۵ سپتامبر بسته شده اند که بطور میانگین افزایش بهای هر اونس ۸.۵۰ دلار را نشان می دهد. همچنین در ۱۲ سال از ۱۵ سال قراردادهای آتی کمکس منعقد شده در تاریخ ۸ ماه اکتبر با رقم بیشتری نسبت به قراردادهای منعقد شده در تاریخ ۱۵ ماه سپتامبر بسته شده اند.

ممکن است تاریخ این بار هم تکرار شود اما ناظران می گویند روند اخیر، تکرار تاریخ نبوده است. در سال جاری بهای طلا ۷% افزایش داشته است اما این فلز تا ماه اوت فقط با ۰.۶% رشد داشت و ماه سپتامبر را با افت آغاز کرد. تحلیل گران معتقدند ضعف بهای فعلی و نبود تقاضای فیزیکی در سال جاری باعث می شود طلا روند صعودی فصلی هر ساله را نداشته باشد.

گفته می شود چنانچه روند همیشگی طلا پابرجا بود باید از اواسط ماه اوت مثل همیشه شاهد افزایش بها بودیم.

آنچه امسال بر سر طلا سایه افکنده است افزایش ارزش دلار آمریکاست. بعلاوه نگرانی از تنش های ژئوپلتیک مانع افزایش پایدار قیمت طلا شده است.

در مجموع متخصصان انتظار چشم انداز هر ساله فصلی را ندارند. تا جایی که از جداول روزانه و هفتگی برداشت می-شود، امسال روند رو به بالا مورد حمایت نیست و این یعنی افت فصلی ماه اکتبر هم بیش از میزان هر سال خواهد بود.
منبع: فوربز
https://akhbarbank.com/vdcezx8w.jh8pxi9bbj.html
تازه ترین اخبار