۰
۱
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۵
سيف مطرح كرد:

فاصله نرخ سود و تورم،تسهيلات بانكي را جذاب كرده است

فاصله بین نرخ سود و نرخ تورم همواره فشار تقاضا را برای جذب نقدینگی و اخذ تسهیلات از سیستم بانکی به صورت مصنوعی بالا می‌برد بطوریکه می توانیم این منابع محدود را به پروژه های موجه اقتصادی اختصاص دهیم.
فاصله نرخ سود و تورم،تسهيلات بانكي را جذاب كرده است
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، ولی‌الله سیف کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که باید جذابیت تسهیلات بانکی را از بین ببریم ,گفت: نرخ سود بانکی در بالاترین سطح خود در برخی بانک‌های خصوصی ۲۷‌درصد و در بانک‌های دولتی نیز حدود ۲۰‌درصد است؛ همین فاصله بین نرخ سود و نرخ تورم همواره فشار تقاضا را برای جذب نقدینگی و اخذ تسهیلات از سیستم بانکی به‌صورت مصنوعی بالا می‌برد.

وی افزود: برای این‌که بتوانیم منابع محدود نظام بانکی را به پروژه‌های مثبت و موجه اقتصادی تخصیص بدهیم، باید فاصله و شکاف موجود بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی را حل کنیم.

ولی‌الله سیف ضمن اعلام این نکته که به هیچ‌وجه در شرایط موجود توصیه نمی‌کنم که نرخ سود بانکی را بالا ببریم، افزود: باید اجرای برنامه‌هایی را که به کاهش تورم می‌انجامد، تسریع کنیم تا جذابیت گرفتن تسهیلات بانکی ضعیف شود و کسی که ایده‌های اقتصادی موجه و سودآور دارد، در صف گرفتن تسهیلات بایستد.

وی ادامه داد: وضعیت ما در شرایط فعلی ماننداین می‌ماند که کالای محدودی داریم و برای این کالای محدود صفی شکل گرفته است، از آنجا که نرخ تورم ۳۰‌درصد است، هر کسی هر ایده‌ای داشته باشد، در صورتی بازدهی طرح بیشتر از نرخ سود بانکی باشد، آن طرح برای فرد توجیه دارد، یعنی در حقیقت اگر طرح یا پروژه‌ای که بازدهی آن ۳۰درصد باشد، با گرفتن تسهیلات ۲۸‌درصدی توجیه پیدا می‌کند، چراکه در نهایت دودرصد سود می‌برد.

سیف خاطر نشان کرد:اما اگر بخواهیم ارزیابی کنیم که چه پروژه‌ای برای اقتصاد مثبت است، باید ببینیم چقدر بازدهی بالاتر از نرخ تورم دارد. در واقع اکنون ما با نرخ غلط اجازه می‌دهیم، طرحی که توجیه اقتصادی واقعی ندارد، ظاهرا موجه باشد و این طرح در صف تسهیلات می‌ایستد.
https://akhbarbank.com/vdcbsfb8.rhbswpiuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
دانشجوی رشته اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای سیف تمام نظریات شما کاملأ کارشناسانه است ومشکلات رابه روشنی تذکردادید فقط باعرض معذرت درآن قسمت که گفته ایدتوصیه نمیکنم که نرخ سودبانکی رابالا ببریم فعلأکه تورم نه تنها پائین نیامده بلکه درحال افزایش است چه جوابی برای سپرده گذارانی که هر روز سرمایه شان دربانک ها آب میرود دارید؟بهترنیست سودسپرده ها افزایش درحدتورم داشته باشدوهروقت نرخ تورم انشاالله کاهش یافت سودسپرده ها هم کاهش یابد؟درغیراینصورت سپرده ها ازبانکها خارج وبه سمت دیگری میرود.
تازه ترین اخبار