۰
۲۸
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۱
سيف خبر داد:بانک مرکزی برنامه جدی برای نرخ سود دارد

تصمیمات شورای پول و اعتبار برای بانک آینده

سیاستی براي ادغام موسسه ميزان مطرح نیست
اخبار بانك: رئیس کل بانک مرکزی از آماده شدن مقدمات اجرایی شدن سیاست ارز تک نرخی خبر داد و گفت: شورای پول و اعتبار شرایطی را برای بانک آینده در نظر گرفته است.
تصمیمات شورای پول و اعتبار برای بانک آینده
به گزارش «اخبار بانك»، ولی الله سیف عصر امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک پارسیان رییس کل بانک مرکزی درباره بحث‌های انجام شده در جلسه شورای پول و اعتبار برای تصمیم‌گیری در مورد بانک آینده توضیح داد و گفت که قرار نیست این بانک با موسسه میزان ادغام شود. 

وي دربارهی جلسه اخیر شورای پول و اعتبار برای تصمیم‌گیری در رابطه با بانک آینده گفت: در جلسات شورای پول و اعتبار ممکن است بحث‌های زیادی مطرح شود که یکی از آنها بانک آینده بود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که تصمیمات گرفته شده را بعدا اعلام می‌کنیم، گفت: اما هیات مدیره و سهامداران بانک آینده به یکسری اقدامات مکلف شدند که در صورت تحقق می‌تواند در حل شدن مشکلات این بانک موثر باشد.

وی تصریح کرد: بانک‌آینده زمانی مجوز خود را دریافت خواهد کرد که بتواند مشکلات خود را حل کرده و به تکالیف تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار عمل کند.

وی در مورد این‌که آیا بانکی که گفته می‌شود قرار است با موسسه میزان ادغام شود بانک آینده است، تاکید کرد: خیر .

رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد آخرین وضعیت موسسه میزان گفت: این موسسه در حال برطرف کردن مشکلات خود است.

وی در مورد این‌که بحث ادغام موسسه میزان در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم، اما آنچه که می‌دانم که خود مشکلات‌اش را حل می‌کند.

همچنان مصمم به تک‌نرخی شدن ارز هستیم

سیف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا بانک مرکزی در سال ۹۴ تصمیم جدی برای تک‌نرخی شدن ارز دارد؟ توضیح داد: مقدمات ارز تک‌نرخی در حال حاضر نیز آماده است، اما یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای استمرار و موفقیت آن گسترش ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی و هر زمانی که شکل مناسبی به خود بگیرد حتما یکسان‌سازی نرخ ارز در اولویت قرار دارد.

بانک مرکزی برنامه جدی برای نرخ سود دارد 
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک برنامه جدی برای نرخ سود دارد، گفت: اما ترجیح می‌دهیم قبل از ورود بانک مرکزی بانک‌ها با هماهنگی هم به انضباط نرخ سود روی بیاورند. 

سیف اظهار داشت: دیروز هم در جلسه‌ای با اقتصاددان‌ها به بیان گزارشی از عملکرد نظام بانکی پرداختم و در اینجا هم تاکید می‌کنم در دوره طولانی بعد از انقلاب همیشه سرکوب مالی داشته‌ایم و نرخ سود کمتر از نرخ تورم بوده است و در حقیقت نرخ واقعی سود منفی بود. 

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم تعادل در نظام بانکی وضعیت مذکور در نرخ سود بانکی بود، گفت: همیشه فکر می‌کردیم نرخ سود تقاضای تسهیلات را محدود می‌کند بنابراین اگر نرخ تسهیلات کم باشد صف متقاضیان تسهیلات افزایش پیدا می‌کند البته زمانی که نرخ سود تسهیلات کم باشد، قاعدتا باید نرخ سود سپرده‌ها نیز کم شود. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود تقاضای تسهیلات را کاهش و عرضه منابع بانکی را افزایش می‌دهد به ضرورت توجه بر نظارت بر مصرف تسهیلات اشاره و تصریح کرد: قبلا فکر می‌شد اگر نرخ تورم ۱۰ درصد است و پروژه‌ای بیش از ۱۰ درصد خلق ارزش دارد مثبت است ولی اگر کمتر از این میزان خلق ارزش داشته باشد، زیان‌ده تلقی می‌شد. 

سیف با بیان اینکه در زمان تورم ۲۵ درصدی نرخ سود ۲۰ درصد بود، گفت: در این مقطع فشار می‌آمد که نرخ سود ۲۰ درصدی جلوی رشد تولید را گرفته و توجیه آنها این بود که نرخ سود بانکی زیر تورم به نفع تولید است. در حالی که وفور منابع و هدایت آن به پروژه‌های که تخصیص بهینه ندارند موجب هدررفت منابع می‌شود. 

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین در این باره بهبود وضعیت بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد: مدتها تلاش می‌کنیم به صورت عقلانی فکر کنیم و به همین خاطر مسیر اقتصاد در حالت درست قرار گرفته است. 

نرخ تورم تا پایان سال چند می‌شود؟
سیف به کاهش تورم اشاره کرد و گفت: تورم آخر سال کمتر از ۱۶ درصد و حدود ۱۵.۴ الی ۱۵.۶ خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مشکلات ساختاری در نظام بانکی هنوز حل نشده است، تصریح کرد: اصول رقابت باید بین بانکی‌ها به درستی باور شود چرا که رقابت‌های تخریبی و خودزنی به هیچ وجه به نفع اقتصاد نیست. 

وی ادامه داد: برخی از بانک‌ها به غلط از قدیم عادت‌شان این بوده که وقتی به هم می‌رسند از یکدیگر سوال کنند که رشد سپرده‌هایشان چقدر است در حالی که رشد سپرده به معنی رشد بانک نیست بلکه رشد سپرده یعنی رشد سودآوری بانک. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت‌های بانکی خود در سال‌های گذشته اظهار داشت: من خودم همین مشکل را داشتم و وقتی که به بانک مرکزی می‌رفتم شاهد بودم که مدیران این بانک از من می‌پرسیدند رشد سپرده‌های بانک شما چقدر است یا مثلا می‌گفتند احتمالا شما از جهت رشد سپرده‌ها رتبه بانک اول را از آن خود می‌کنید در حالیکه این حرف برای من خیلی سنگین بود چرا که باید دید به چه قیمتی این رشد بوجود آمده است. 

وی خطاب به مدیران عامل نظام بانکی گفت: از همکارانم خواهش می‌کنم ببنید در دنیا بانک‌ها چطور حرفه‌ای پیشرفت می‌کنند؛ از نسبت‌های صورت‌های مالی می‌توان عملکرد بانک‌ها را ارزیابی کرد.
سیف اضافه کرد: اما متاسفانه فرقی نمی‌کند چه کسی باشد ولی مدیران عامل با سواد، بی‌سواد، حرفه‌ای، غیر حرفه‌ای با تجربه و کم تجربه هر زمان به هم می‌رسند می‌پرسند رشد سپرده‌هایشان چقدر است این در حالیست که نباید فقط به فکر بزرگ شدن سایز بود. چرا که بزرگ کردن سایز در مواردی به معنای تسریع در انحلال آن بانک می‌باشد. 

نرخ سود بانکی باید درست شود
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید درست شود گفت: الان می‌پرسند چه فعالیت اقتصادی ۳۰ درصد سود دارد که بانک‌ها تسهیلات رابا نرخ ۳۰ درصد می‌دهند؟ مگر اینکه کسی پول را بگیرد و نخواهد پس بدهد. 

وی با بیان اینکه باید در نرخ سود به تعادل برسیم گفت: ما نمی‌خواهیم ساختار بازار را به هم بریزیم و از فضا دور شویم. به همین خاطر از بانک‌ها می‌خواهیم خودشان هماهنگی را در نرخ سود با هدف پشتیبانی از تولید، رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی هماهنگی در نرخ سود ایجاد کنند.
سیف با اشاره به اینکه نمی‌توان در این زمینه خودخواهانه عمل کرد گفت: بانک مرکزی فکرهایی را به طور جدی برای نرخ سود کرده و بناست جدا اقدامات را انجام دهد اما علاقه‌مندیم این حرکت از قبل توسط بانک‌ها آغاز شود. 

وی گفت: باید نرخ سود متناسب با تورم توسط بانک‌ها تنظیم شود. 

رئیس کل بانک مرکزی شفافیت و قابلیت صورت‌‌های مالی را بخش دیگری از سخنانش قرار داد و گفت: دیروز جلسه‌ای با حسابرسان مستقل هم داشتیم و در آن جلسه تاکید کردیم که باید اصولی تعیین شود که استانداردهای بانک‌ها شامل چه مواردی شود. 

وی اضافه کرد: در این جلسه انتظارتمان را از حسابرسان مطرح کردیم و در نهایت بنا شد حسابرسان گزارش مستقلی از هر بانک به بانک مرکزی ارائه کنند. 

سیف در بخش دیگر یاز سخنانش در خصوص مطالبات غیر جاری و معوق بانک ها به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: سوء مدیریت، برخوردهای دستوری، تحریم‌ها، شرایط بین‌المللی، مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی، افزایش ناگهانی نرخ ارز، محدودیت‌های بودجه دولت از عمده‌ترین دلایل افزایش معوقات بانکی می‌باشد. 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این قضاوت ناردستی است که بگوییم یک مشتری زمانی که بدهی‌ش معوق شد باید به لیست سیاه برود. چرا که برخی مواقع ایرادی در فرآیند تولید رخ داده و موجب تاخیر در قسط شده است. البته نباید از افزایش ناگهانی نرخ ارز و مشکلاتی که برای تولید بوجود آورده غافل شد. 

سیف در این مراسم با اشاره به عملکرد دکتر دیواندری مدیر عامل سابق بانک پارسیان گفت: آقای دیواندری از مدیران ارشد، با صلاحیت و موفق نظام بانکی است که دستاوردهای خوب ایشان در دوره مدیریت در بانک‌هیا ملت و پارسیان کماکان قابل مشاهده است. 

وی افزود: مدیریت در نظام بانکی تجربه می‌خواهد و دانش به تنهایی کافی نیست. چرا که کم نبودند مدیرانی که دانش داشته ولی تجربه کافی را نداشته‌اند و همین موجب ضررهای بسیاری برای بانک‌ها شده است. 

سیف گفت: حیف شد که آقای دیواندری از بانک پارسیان رفت. ای کاش ایشان می‌توانستند مدت زیادی در این بانک بمانند. البته بهترین گزینه بعد از ایشان برای بانک پارسیان آقای پرویزیان بود.
https://akhbarbank.com/vdcc1xq1.2bqip8laa2.html
مشاهده نظر مخاطبان
آقای سیف بهتره بدونی پادشاهان چند صد ساله هم به آخر نرسیدن و تاریخ شاهد سرنگونی آنها شد
حالا شما که جای خود داری و نهایتش 2 سال دیگه مهمون این پست هستی
ما مردم هم خدایی داریم و شما رو به خدا واگذار میکنیم.
سیف جان روزی میاد که به تاریخ پیوستی
از مردم یاد نیک به جا میمونه کاری نکن که هر وقت اسمت اومد مردم زیر لب ... کنن.

آقای بهمنی رییس سابق بانک مرکزی خدا پدرت رو بیامرزد
واقعانم ایشون اصلا لیاقت این پستو ندارندخدا کنه زودتر تمام بشه دوران تصدی گری این اقا
90
خدایی حرف دلم زدی خداهدایت اش کنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
برای سیف و اکثر افرادی که بر مسند ریاست بانک مرکزی می نشینن این چیزا مهم نیست، فقط جیب خودشون مهمه.
آفرین بر شما که خبر از حقیقت داری.
محمد
تا کی میخان مجوز ندن. بانک آینده و آینده هزاران جوان دست آقایان داره بازی میشه. فقط میگم متاسفم برای سیف هر کاری که میتونست به سر بانک آینده آورد. قرار بود شعب کلیه بانکها کم بشه ولی انگار فقط زورش به آینده رسید و از 700شعبه فقط 165 شعبه باقی مونده معلومه آقایان مسئول خوب کارشناسی میکنن
افشار
احسنت
احمدی نژاد کجایی بدبختی مردم رو ببینی و به بانک مرکزی دستور بدی کاری بکنه والا رییسش رو اخراج میکردی
مشتری بانک
آیا شما جناب سیف باوردارید که مردم ولی نعمت شما وهمه مسئولین هستند؟آیا قبول داریدکه شما وسایرمسئولین خدمتگذارمردم هستید؟پس بجای خدمت به مردم اینقدربرروی اعصاب مردم سپرده گذاربانکها ومؤسسات راه نروید.خدمت به خلق خدا فریضه ای الهی است پس فرصتها راازدست ندهید.ریاست هیچگاه دوام نداشته ونداردوخود راازجنس مردم بدانیدآقای محترم.
م.ع
خلاصه برنامه های جناب سیف :

۱_ تک نرخی کردن ارز روی ۳۰۰۰ تومان.
۲_ ورشکست کردن تمام موسسات مجاز و غیرمجاز با خلق شایعه در مورد انها.
۳_ گران کردن سالانه ارز از ۳۰۰۰ تومن با نرخ حداقل هرسال ۲۵ درصد!!!
۴_ کاهش سود سپرده یکساله به ۵ درصد و افزایش بهره سیستم بانکی به ۴۰ درصد!!!
۵_ دولتی سازی سیستم بانکی با حذف خصوصی ها.
آقای سیف چرا مردم رو با سیاست هات بدبخت میکنی
کدوم ارگان دولتی کار هست بگید تا من با نصف حقوق و با مدرک مهندسی برم کار کنم؟
با هزار بدبختی تو آزمون این موسسات و بانکها قبول شدیم اما بانک مرکزی امید چند صد نفر رو پرپر کرد. خانواده هامون رو شب عید ناامید کرد.
خدایا چرا داد ما مردم رو از این مسوولان نمیگیری؟
اخبار بانک تو رو به شرفت قسم تا اینجا برای مردم و آروم کردن جو خیلی کمک کردی، خواهشا هر کاری ازت بر میاد بکن تا مردم به مشکلات نمونن و این چند صد نفری که توسط این موسسات و بانکها میتونن شاغل بشن ناامید نشن

بانک مرکزی جز گرفتاری مردم و بیشتر کردن معظل بیکاری تا الان کاری نکرده
سالمند
حضرت علی(ع) میفرمایند.خلافت انقدر ارزش ندارد بال ملخی ازدهان مورچه ای گرفته شود.اگر شما به این فرموده قائل نیستید که هیج ولی اگر قبول دارید .بدانید با این کاری که با میزان کردید. دم عیدی به ملیون ها نفر چه ظلم ها روا داشتید .من بحال شما گریه میکنم در اخرت چگونه جواب حق الناس را خواهید داد.
همسایه ی ما بخاطر شایعات سکته کرد و به رحمت خدا رفت
کاش یکی اینو به گوش سیف برسونه.
محمود
اقای سیف توراخدا این رسم اش بود اخر سالی این همه خانواده رادرشرق کشور سرزمین افتاب ناراحت ونگران کنی بابا به این همکارانت دربانک ها بگو اینقدر شایعه پراکنی نکنن برای جذب منابع راه های دیگر هم هست
shabahang+4
چرا بعد از گذشت دو سال با اعصاب سهامدران پذیره نویسان و سپرده گذاران بانک اینده بازی میکنید؟اگر بانک متخلفی است هر چه سریعتر مثل بانک تات منحلش کنید تا ما هم تکلیفمان مشخص شود اگر هم متخلف نیست مجوزش را سریعتر صادر کنید.یعنی بعد از گذشت دوسال صدور یا عدم صدور مجوز هنوز باید در ابهام باشد؟!
متاسانه این مجوز شده اسباب بازی بانک مرکزی
اطمینان دارم مذاکرات هسته ای زودتر از مجور بانک مرکزی به نتیجه میرسه
2 سال مگه زمان کمی است؟ مگه میخواد چیکار کنه که انجام نمیشه. مجوز فقط شده وسیله ای برای مسخره کردن مردم
محمد
اقای رئیس بانک مرکزی:نزدیک است که کره مریخ را برای سکونت بشر تسخیر نمایند ولی شما هنوز نتوانستید برای صدور مجوز بانک اینده تصمیمی بگیرید فکر کنم تصمیم کبری باشد.
آقای سیف
نان 30 درصد گران شده . میوه های زمستانی 100 درصد گران شده . شیر و لبنیات 40 درصد گران شده . مرغ بیشتر از 30 درصد گران شده . شما این تورم 16 درصدی را از کجا در می آورید ؟ تا کی دروغ؟ تا کی نیرنگ ؟
ضمنا دسیسه شما برای ورشکست کردن بعضی بانک ها و موسسات نیز کاملا لو رفته و برای همه مشخص شده .
یکی روحانی رو از خواب بیدار کنه
دولت تدبیر و امید است دیگر
تدبیرش بدبختی مردم و امیدش هم ناامید کردن مردم از اوضاع است
محمد
آقای سیف یک لطفی بکنید بجای گیر دادن به یک بانک،واسه نرخ سود همه ی بانکها یک فکری بکنید.مردم بیچاره واسه 1 درصد سود بیشتر که بانکهای متخلف دارن بهشون قول میدن،نظام بانکی رو دارن نابود میکنن.چشم های باز باید واسه همه ی بانکها باشه.همه بانکها و موسسات دارن تخلف میکنند.این واقعن درست نیست.اگه دوست دارید اسم بانکها و موسساتیکه دارن سود غیر متعارف به مردم پیشنهاد میدن رو ازدل مردم بشنوید.خودتون که هیچ کاری نمیکنید واسه این بی نظمی...
یعنی میشه یه روز صبح از خواب بیدار بشی و ببینی سیف دیگه رئیس بانک مرکزی نیست؟
این صندلی ها به کسی وفا نکرده، اگه وفا میکزد الان این اقای سیف بهش تکیه نداده بود
رضا
آقای سیف من که تموم کامنتا رو خوندم
شما چی؟؟؟؟؟؟
راستی حالتون چطوره آقای سیف؟؟؟خوبین!؟
حسین
سیف باید برکنار شود.
ابوالفضل
بایدسودسپرده هابیشترشودمثلادربانک اقتصادمهراگرکسی بالای5میلیون تومان داشته باشدسودروزشمار22درصدمیدهنداسمش راگذاشتندسپرده ویژه22درصد درحال حاضراین بانک میدهد.
karnam
اقای سیف تورو خدا به فکر این جوون های مردم بباش که سرکار هستند تووروووووو خداااااااااااااااااااااااااااااااااا
کاری به کار این بانک اینده نداشته باش
حسين
Iran, Islamic Republic of
من ميخوام يه سوال از اقاي سيف بكنم اين كارمندان بانك چطور بعد از گذشت يك سال از استخدام خونه مي خرند ؟
تازه ترین اخبار