۰
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵

گواهی سپرده خاص و عام امسال نیز عرضه می شود

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از اختصاص سهمیه ۵۰ هزار میلیارد تومانی به بانک ها در جهت حل مشکل کمبود نقدینگی شرکت های تولیدی با ابزار تامین مالی فکتورینگ خبر داد.
گواهی سپرده خاص و عام امسال نیز عرضه می شود
به گزارش اخباربانک، مهدی صحابی با اشاره به راه اندازی سامانه مطالبات قراردادی وزارت اقتصاد از حذف وثیقه‌های بانکی در قرارداد‌های فکتورینگ و جایگزینی قرارداد بین پیمانکار و کارفرما خبر داد و اعلام کرد: بانک مرکزی به منظور حمایت از تولید سهمیه ای ۵۰ هزار میلیارد تومانی به بانک ها ابلاغ که سهمیه هر بانک و سهم شرکت‌ های دولتی و خصوصی تعیین شده است.
ابزار تامین مالی فکتورینگ در راستای کمک به حل مشکل کمبود نقدینگی شرکت های تولیدی پیش بینی شد تا مطالبات پیمانکاران و ارائه‌کنندگان کالا و خدمات به کارفرماها توسط نهادهای مالی مورد پذیرش قرار گیرد.

تامین ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب تامین مالی زنجیره ای
سهم اعتبارات تامین مالی زنجیره ای در سال جاری  در مجموع ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار به ابزار فکتورینگ اختصاص خواهد داشت.
سال گذشته در زمینه انتشار اوراق گام برخی موانع و محدویت‌هایی وجود داشت که مانع از تحقق  اهداف بانک مرکزی شد اما با توجه به رفع این موانع از جمله تکالیف تعیین شده برای دستگاه‌های بیشتر جهت پذیرش این اوراق بابت حقوق دولتی معادن، بدهی‌های بیمه، بدهی‌های مالیاتی و... تسهیل‌گری مناسبی در زمینه استفاده از این ابزار تامین مالی فراهم شده است.

اجرای آزمایشی کارت اعتباری متصل به اوراق گام در سه بانک
استفاده از ابزار کارت اعتباری متصل به گام با هدف تأمین مالی خانوارها و کمک به بخش عرضه در تولید بخصوص در محصولات نهایی در دستور کار است که در مرحله نخست، سه بانک به صورت آزمایشی موظف شدند به این موضوع ورود کنند و با بازخورد مثبت تعداد بانک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش اعتبار گواهی سپرده خاص و عام
اعتبار گواهی سپرده عام و خاص برای تامین مالی بخش تولید در سال جاری افزایش می یابد. سال گذشته در این زمینه ۲.۴ هزار هزار میلیارد تومان مجوز به بانک ها داده شده بود که این رقم در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد ضمن اینکه با صدور مجوزهای لازم بهره‌گیری از این شیوه تامین مالی تسهیل خواهد شد.

مجوز انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان انواع صکوک در بانک ها
۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای انتشار انواع صکوک از سوی بانک ها در راستای توسعه ابزارهای تامین مالی اختصاص می یابد. در قالب این طرح بانک‌ ها و بنگاه‌ها تامین مالی می‌شوند و به بانک ها مجوز داده شده با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان رکن ضامن انتشار اوراق شرکت‌ها در بورس فعالیت داشته باشد.
https://akhbarbank.com/vdcfvtd1.w6dj0agiiw.html
تازه ترین اخبار