۰
۳
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
مردم و بیت المال نباید هزینه ندانم کاری بانک ها را بپردازند

مدیریت جدید بانک آینده زیان انباشته 284 هزار میلیارد تومانی را کم می کند؟

در نیمه دوم سال گذشته هیات مدیره و مدیر عامل بانک آینده تغییر کرد تا بتواند ساختاز زیان ده این بانک خصوصی را اصلاح و آن را از زیان ده بودن به سودده بودن تغییر دهد.اما با ثبت 284 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در 9 ماهه سال گذشته این مهم دست یافتنی است؟
مدیریت جدید بانک آینده زیان انباشته 284 هزار میلیارد تومانی را کم می کند؟
علی طالب زاده: بر اساس آمار منتشر شده در سامانه کدال، در 9 ماهه 1402 بانک آینده 77 هزار و 16 میلیارد تومان زیان ثبت کرده است. به‌عبارت دیگر این بانک در 9 ماهه امسال روزانه 279 میلیارد تومان زیان حاصل کرده است. به‌عبارت دیگر این بانک در 9 ماهه امسال روزانه 279 میلیارد تومان زیان حاصل کرده است.

بدهی بانک آینده به نظام بانکی در 9 ماهه سال 1402 با 121 هزار و 349 میلیارد تومان افزایش به 210 هزار و 918 میلیارد تومان رسیده است.

نسبت بدهی بانک آینده به نظام بانکی به کل سپرده‌های بانک آینده به رقم 74 درصد رسیده است. پایه پولی در 9 ماهه 1402 به میزان 256 هزار و 713 میلیارد تومان رشد کرده که 41 و نیم درصد از کل این رشد ناشی از بدهی بانک آینده به بانک مرکزی بوده است.

تغییرات هیات مدیره از سوی وزارت اقتصاد( با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار، 60.3 درصد سهام بانک آینده به عنوان سهام مازاد شناسایی و حق رای آن طبق ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، به وزارت امور اقتصادی محول شده است.) با هدف بهبود روند کاری این بانک صورت گرفته است.اما حجم بالای زیان انباشته کار را برای تیم جدید بسیار سخت کرده است.

از سوی دیگر بزرگترین دارایی این بانک، پروژه ایرانمال است که بیشترین بدهی به بانک نیز این پروژه ایجاد کرده است.در شرایط رکود بازار مسکن، فروش این دارایی عظیم غیرممکن نباشد بسیار مشکل خواهد بود.

سود سپرده بالا برای جذب سپرده
بانک آینده از معدود بانک هایی هست که از زمان تاسیس تاکنون همواره پیشنهاد سود سپرده بالا را به سپرده گذاران داده است.
طبق گزارش مشتریان بانک، این بانک تا قبل از عرضه اوراق گواهی سپرده، به سپرده های بالای یک میلیارد تومان سود 25 درصدی ارائه می کرد.اما با عرضه اوراق گواهی با نرخ سود 30 درصد، سود سپرده این بانک نیز به 30 درصد افزایش یافته است.هرچند بانک های دیگر نیز سود هایی نزدیک به این رقم را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.
پرداخت سود بالا برای جذب سپرده است.شاید این سود نرخ تمام شده پول را در بانک افزایش دهد و به قولی پول گران وارد خزانه می شود، اما با توجه به رشد نرخ سود تسهیلات بازهم صرف اقتصادی دارد.

عدم انتشار صورت های مالی سه ماه آخر سال 1402
طبق مستندات سامانه کدال بانک آینده با وجود اتمام سال 1402 و گذشت 18 روز از فروردین ماه سال جدید هنوز اقدام به انتشار عملکرد خود در دی، بهمن و اسفند ماه و 12 ماهه خود نکرده است!
اما به نظر می رسد با انتشار عملکرد سه ماه پایانی سال گذشته بانک، زیان انباشته سنگین این بانک همچنان در صورت های مالی بانک نمایان باشد.
جای تعجب دارد که سازمان بورس بعنوان متولی نمادهای پذیرفته شده در بورس، هنوز اقدامی در جهت شفاف سازی صورت های مالی بانک آینده انجام نداده است.

هشدار فرزین: بانکی که اصلاح نشود، منحل خواهد شد
به گزارش تابناک چالش‌های بانک‌های ناتراز، از جمله مشکلاتی است که سیاست گذار پولی، همواره سعی در رفع آن دارد، به گونه‌ای که در سال گذشته، از همان ابتدا بر ضرورت اصلاح ناترازی بانک‌ها تاکید و از سوی رئیس کل بانک مرکزی گفته شد: بانک‌های ناتراز شش ماه فرصت دارند این معضل اصلی را که تأثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد، برطرف کنند.
فرزین پیش از این گفته بود: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، بناچار باید به سمت تعیین تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم. 
بنابراین آنچه مسلم است، هشت بانک در وضعیت ناترازی قرار دارند و سیاست گذار بر لزوم اصلاح این وضعیت تاکید دارد و اگر بانکی اصلاح نشود، منحل خواهد شد.
براساس این گزارش امسال سال مهمی برای بانک مرکزی و بانک های ناتراز است.نباید مانند گذشته مردم و بیت المال هزینه ندانم کاری و سوءاستفاده برخی بانک ها و مدیران بانکی را بدهند.
اگر بانکی نمی خواهد یا نمی تواند ساختار زیان ده خود را اصلاح کند، مدارا با آنها ظلم در حق سهامداران،سپرده گذاران و در نهایت مردم است که باید تاوان آنها را با تورم بدهند.
https://akhbarbank.com/vdcauyno.49nyu15kk4.html
مشاهده نظر مخاطبان
رامین
Iran, Islamic Republic of
مگه بقیه بانک ها سودده هستند که شما گیر دادین به این بانک
باز آینده برعکس خیلی از بانک ها مشتری مداری داره
Iran, Islamic Republic of
تعویض هیییت مدیره وبسیاری موارددیگرصرفابرای زمین زدن بانک آینده است،این بانک بهترین بانک‌ ایران است،مثلا جناب خاندوزی،و فرزین،دراین فرصت چه کارمهمی برای بورس تهران که آیینه اقتصادمملکت انجام دادندجززمینگیرکردن ونابودی سرمایه مملکت از263رسانندبه 144میلیارددلاراین است ارزش واقعی بورس
علی
Iran, Islamic Republic of
من چندین سال هست که تو این بانک حساب دارم و خیلی هم راضی هستم
تازه ترین اخبار