۰
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۷

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه، فرابورس را به علت بروز اشکال فنی در زیرساخت سامانه‌ها نداشت و در بورس هم معاملات نسبتا بی‌رمق دنبال شد !
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
به گزارش اخباربانک، بازار در انتظار اخبار جدید به ‌ویژه نتیجه جلسه سران قوا درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی خودرویی‌ها است و لذا یکی از دلایل تردید در رفتار معامله‌گران هم، ضعف خبری است. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل که در دقایق ابتدایی رشد بیش از 4 هزار واحد رشد کرد، علاوه بر از دست دادن این رشد، با افت حدود 2 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 163 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با بواسطه قطعی سامانه فرابورس کاهشی بود و به 3.1 همت رسید و رقمی بالغ بر 60 میلیارد تومان از بازار خارج شد.

بازار هنوز هم نگران تصمیمات ناگهانی و غیرمنتظره دولت است و بحث افزایش تعرفه برق صنایع هم یکی از همین نگرانی‌ها است. البته زمزمه‌های مثبت بودن جلسه سران قوا درخصوص تجدید شنیده می‌شود. اما تا خبر قطعی نرسد، نمی‌توان دلخوش به زمزمه‌ها و شایعات بود. هر چند که در این دولت خبرها عموما با یک فاز تاخیر به گوش سهامداران می‌رسد !! موضوع دلار هم به نقل روز محافل تبدیل شده و با یک فضای آشفته در اقتصاد روبرو هستیم.

به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی تا زمان اتمام فروش ربع سکه، دلار آزاد را در سطوح فعلی حفظ کنند. اگرچه آنها اعتقادی به دلار بازار آزاد ندارند اما به هر جهت ربع سکه را با دلار نزدیک به 100 هزار تومانی می‌فروشند و در حال گرفتن ماهی از آبی هستند که حسابی آن را گل‌آلود کرده‌اند و لذا همین مساله نشان می‌دهد که دولت هم خیلی از شرایط فعلی ناراضی نیست و در حال جمع‌آوری نقدینگی از بازار است. سال گذشته نیز نقدینگی از طریق ثبت‌نام خودرو جمع شد و امسال دولت با ابزار دیگری در تلاش برای جمع‌آوری نقدینگی است.

قسمت تلخ‌تر ماجرا اینجاست که سیاستگذار دلار 50 میلیون سهامدار بورسی را با نرخ 40 هزار تومان می‌خرد اما دلار خود را با نرخ 100 هزار تومان می‌فروشد. تصور سیاستگذار این است که تا زمانی که در راس کار قرار دارد، می‌تواند اقتصاد را به شکل دستوری اداره کند. او از تاریخ درس نگرفته و نمی‌داند اگر شرایط بحرانی شود، برگشت به‌تصمیمات عقلانی سخت‌تر و آثار آن بسیار دردناک‌ خواهد شد. نکته دیگر اینکه، تراز تجاری کشور بواسطه سیاست‌های غلط ارزی با 15 میلیارد دلار کسری مواجه شده و همین مساله آشفتگی و بی‌نظمی در فضای اقتصاد را نشان می‌دهد. گویی هر فردی که روی صندلی ریاست بانک مرکزی می‌نشیند، باید یک بار تجربیات اشتباه گذشته را تکرار کند !

همانطور که طی روزهای اخیر هم اشاره شد، اصلاح دلار نیما برای سال جدید را اجتناب‌ناپذیر می‌دانیم چراکه با توجه به خبرها و زمزمه‌ها، موضوع نرخ نیما به زودی دستخوش تغییرات جدی و جدیدی خواهد شد. اثرات نسبی این تغییرات را از همین حالا می‌توان در معاملات بورس کالا مشاهده کرد. به‌نظر این اتفاق در کنار افزایش نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند مهم‌ترین رویداد و به‌نوعی نقطه عطف آغاز حرکت بسیاری از سهم‌ها باشد. همیشه جریان نرخ‌ارز شجاعت و انگیزه را بین تحلیلگران افزایش داده است.
 
https://akhbarbank.com/vdccsiqo.2bq0m8laa2.html
تازه ترین اخبار