۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۱

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری از یک هفته بسیار بد می‌رویم که بازار دیروز هم روندی مشابه با روزهای قبل داشت. با این تفاوت که کمی از شدت فشار عرضه کاسته شد و به نظر خشاب فروشنده‌ها تا حدودی خالی شد.
به گزارش اخباربانک، البته فضا چندان هم امیدوارکننده نبود و اگر خبری از حرکت رو به جلو و تزریق نقدینگی نباشد، باری دیگر فروشنده‌ها با یک خشاب پُر شده، بازار را به گلوله خواهند بست. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با افت 4 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 45 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با کاهش حدود 6 درصدی به 3.3 همت رسید و طبق روال عادی برنامه خروج پول از بازار (260 میلیارد تومان) ادامه داشت.

در حوزه سیاسی و در داخل کشور، بازار نیم‌نگاهی به انتخابات پیش رو (در پایان هفته) و ترکیب احتمالی مجلس دارد که شاید کم‌اهمیت نباشد ولی اینطور نیست که در کوتاه‌مدت او را تحت تاثیر قرار دهد. در خارج از کشور همه نگاه‌ها به انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالات متحده است. جایی که به‌نظر با پیروزی ترامپ در کارولینای جنوبی، تکلیف تا حدودی روشن شده و احتمالا شاهد بالا آمدن مرد مو نارنجی و آماده شدن او برای رقابت با پیرمرد فرتوت و خسته کاخ سفید باشیم. از طرف دیگر اخبار احتمالی آتش‌بس در غزه را داریم. با این شرایط بعید به نظر می‌رسد که پائین خاصی در بازار ارز داشته باشیم و در حالت خوشبینانه، دلار در همین سطوح به کار خود در سال 1402 خاتمه خواهد داد. قسمت جالب ماجرا اینجاست که از آغاز جنگ غزه تاکنون، بورس اسراییل در حالی 6 درصد رشد کرده که بازدهی بازار سرمایه در همین مدت بشدت منفی بوده است !! و همین مساله به وضوح نشان می‌دهد که تصمیمات اقتصادی دولت و بی‌تفاوتی نهاد ناظر به شرایط فعلی، چه آسیب بزرگی به بدنه بازار و اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران وارد کرده است.

در حوزه اقتصادی، کماکان عمده توجه بازار معطوف به تحولات کلان (تغییر دلار نیمای2 و نرخ سود سپرده) و تا حدودی گزارش ماهانه شرکت‌ها است. تا انتهای هفته، آخرین سری از اطلاعات ماهانه شرکت‌ها به اتمام خواهد رسید و لذا از هفته آتی تمام تمرکز بازار روی تحولات اقتصاد کلان خواهد بود. هفته گذشته بیش از یک میلیارد دلار در سامانه نیما به متقاضیان تخصیص داده شد و این در حالی است که بسیاری از متقاضیان هنوز نتوانسته‌اند ارز مورد نیازشان را دریافت کنند. امسال تنها در یک هفته تقاضای هفتگی نیما بالاتر از یک میلیارد دلار بوده و ثبت این تقاضا نشان می‌دهد، متقاضیان به هر ضرب و زوری شده می‌خواهند از ضیافت دلار ارزان بهره‌مند شوند. اختلاف جذاب 18 هزار تومانی دلار نیما و دلار آزاد باعث افزایش تقاضا در سامانه نیما خواهد شد. و لذا دولت برای فرو نشاندن این عطش راهی به غیر از اصلاح دلار نیما ندارد. اتفاقی که سال گذشته هم رخ داد و اثر مثبت خوبی در بازار خواهد داشت.

حقیقت امر ماجرای این روزهای بازار تقابل در شرایط فعلی است که از یکسو برخی بازار را آماده برگشت می‌دانند و برای آن دلایل متعددی عنوان می‌کنند و در سوی مقابل بسیاری بر این عقیده‌اند با شرایط فعلی، اسفند امسال چندان برای بازار خوش‌یمن نخواهد بود.
https://akhbarbank.com/vdcba8b9.rhbaapiuur.html
تازه ترین اخبار