۰
يکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۴

پیش‌بینی بازارهای مالی تا پایان سال 1402

یک کارشناس بازارهای مالی در همایش سرمایه‌گذاری ، درباره پیش‌بینی خود از بازارهای مالی تا پایان سال 1402 نکاتی را یادآور شده است.
پیش‌بینی بازارهای مالی تا پایان سال 1402
به گزارش اخباربانک، محمد حسینی، گفت: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که خروج سرمایه از کشور تشدید شده و ماهانه به یک تا یک و نیم میلیارد دلار رسیده است. از آن سو تراز تجاری منفی است.

به گفته او بر اساس آمار گمرک در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی با ۷.۹۷ درصد کاهش، به رقم ۱۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار رسید و ارزش دلاری واردات کشور نیز در دوره یادشده بیش از ۱۹.۵ میلیارد دلار بوده است.

به‌این ترتیب، تراز تجاری غیرنفتی ایران در دوره یادشده حدود منفی ۴.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی در همایش سرمایه‌گذاری برای همه که در برج میلاد برگزار شد، درباره پیش‌بینی خود از بازارهای مالی تا پایان سال جاری نکاتی را یادآور شده .

وی تأکید می‌کند «با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی که حاکی از تداوم رشد پایه پولی و نقدینگی است باید گفت که شاخص‌های اقتصادی دلیل کافی برای رشد قیمت دلار داشته‌اند اما نرخ اسکناس آمریکایی با دستکاری دولت به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده است».

او ادامه می‌دهد: «پایین‌نگه‌داشتن فنر قیمت دلار رفتاری است که از سوی دولت‌های مختلف بارها تکرار شده و شکست خورده است، زیرا زمانی که دولت قیمت دلار را به صورت مصنوعی پایین نگه می‌دارد و مانع از افزایش تدریجی آن می‌شود، با آزادشدن فنر قیمت دلار، به بازار شوک وارد می‌شود».

این کارشناس با اشاره به اینکه دلار در حال حاضر کف قیمت را تجربه می‌کند، توضیح داد محاسبات نشان می‌دهد که سکه تمام‌بهار آزادی هم در حال حاضر چیزی حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حباب قیمت دارد و حباب قیمت برای نیم و ربع سکه بزرگ‌تر است زیرا کاهش قدرت خرید موجب شده است که تقاضا برای نیم و ربع سکه در بازار بیشتر شود.

او در ادامه اشاره می‌کند که خرید طلای آب‌شده ریسک بالایی دارد و ممکن است که عیار طلای آب‌شده کمتر از عیاری باشد که فروشنده ذکر می‌کند و از آنجا که خرید و فروش طلای آب‌شده، از سوی عموم افراد غیرقانونی است، طرح شکایت از کلاهبرداری‌های این بازار ممکن است به جایی نرسد.
 
بهترین مدل سرمایه‌گذاری
بهترین مدل سرمایه‌گذاری در بازار طلا خرید گواهی سپرده شمش طلا از بورس کالاست. زیرا هم نگهداری این اوراق و حمل‌ونقل آن امن است و هم دولت مالیاتی بابت این مدل خرید و فروش دریافت نمی‌کند.

حسینی ادامه می‌دهد: هر گواهی سپرده شمش طلا معادل یک گرم طلا است و افراد با این روش می‌توانند تا ۵۰ کیلوگرم طلا خریداری کنند.

او می‌گوید: افراد با خرید گواهی سپرده شمش طلا، طلا را به صورت فیزیکی دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل این نوع معامله ایمن است و با سرقت اوراق گواهی سپرده شمش طلا، فرد دیگری به جز خریدار قادر به دریافت طلا از بورس کالا نیست.

حسینی همچنین درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن توضیح می‌دهد که دولت از پاییز سال گذشته تا‌کنون آمارهای مربوط به بخش مسکن را منتشر نکرده است و در برهه‌ای از زمان دستور داد که قیمت از آگهی‌های آنلاین مسکن حذف شود اما در شرایطی که تورم دورقمی است و میزان عرضه مسکن با تقاضا تناسبی ندارد نمی‌شود با این امور سطحی قیمت مسکن را کنترل کرد.

بنابراین با توجه به وضعیت سایر بازارها و الگوهای قیمت مسکن در بازار ایران پیش‌بینی می‌شود که بازار ملک روند صعودی داشته باشد.

او در ادامه گفت: وقتی معاملات بازار مسکن زیر پنج هزار واحد مسکونی در ماه باشد حاکی از رکود سنگینی است که در این بازار حکم‌فرماست و بازار مسکن در حال حاضر در چنین شرایطی است.

با وجود رکود سنگین، به دلیل تورم بالا و نبود چشم‌انداز روشن در فضای اقتصاد کلان، در یکی دو سال گذشته قیمت روند صعودی داشته است و به افرادی که تصمیم به خرید مسکن دارند توصیه می‌شود که منتظر کاهش قیمت‌ها نباشند و در شرایط رکود سنگین بهترین زمان خرید مسکن است.

این کارشناس همچنین می‌گوید که در بازار خودرو هم به نظر می‌رسد خبر واردات شمار بالایی خودرو و افزایش تولید خبردرمانی باشد و با توجه به زیان سنگین خودروسازان و همچنین انحصار بازار و تقاضاهای سرمایه‌ای به نظر نمی‌رسد خودرو ریزش قیمت بیشتری را تجربه کند و افرادی که تصمیم به خرید خودرو دارند بهتر است در اولین فرصت ممکن اقدام به خرید کنند تا با قیمت‌های بالاتر مواجه نشوند.
https://akhbarbank.com/vdchmwnw.23nzkdftt2.html
تازه ترین اخبار