۰
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۶

تلفن ثابت در کل کشور هشت رقمی شد

با به پایان رسیدن هم کدسازی تلفن ثابت در تمام استان‌های کشور صبح امروز جشن پایان هم کدسازی با حضور مدیران مخابراتی در وزارت ارتباطات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، طرح هم کدسازی تلفن ثابت عنوان طرحی است که در قالب آن هزینه مکالمات تلفن ثابت در تمام روستاها و شهرهای یک استان ثابت شده براین اساس هزینه تماس های داخلی استانی به ۳۰ ریال و تماس های خارج استانی به ۳۳۰ ریال میر سد.

وزیر ارتباطات در این مراسم اظهار کرد: آنچه امروز تحت عنوان هم‌کد سازی استان‌ها شاهد آن هستیم در راستای استقرار به صورت استقلال عدالت اجتماعی است و باعث می‌شود مناطق محروم و دورافتاده بتوانند با سهولت بیشتری از خدمات تلفن ثابت استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه صحبتهای خود با تاکید بر این‌که با انجام هم کدسازی درآمدهای شرکت مخابرات تحت تاثیر قرار می گیرد اظهار کرد: از ابتدا قرار بر آن بود که به مدت شش ماه این تعرفه‌ها عملیاتی شود تا پس از آن بررسیهای مجددی صورت گیرد. اکنون نیز ما از مخابرات خواسته‌ایم که پیشنهادات خود را در این حوزه ارائه کند. با این حال تاکید کردیم که در این پیشنهادات به این مساله توجه داشته باشند تا تغییرات به گونه‌ای باشد که به مردم شهرهای کوچک و روستاها صدمه‌ای وارد نشود.

واعظی عنوان کرد: ممکن است در شهرهای بزرگ اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش در تعرفه بسته‌های مختلف داشته باشیم هم درآمد مخابرات بالا برود و هم بدون آسیب‌رسانی به قشر کم درآمد این موضوع قابل انجام باشد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: براساس اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه ما بسیار عقب هستیم چرا که براساس این برنامه لازم بود در دو سال اول در پهنای باند جایگاه خاصی پیدا کنیم اما به هر حال این موضوعات نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و کار زیاد دارد و اکنون در این حوزه بسیار عقبیم.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: اکنون با دسترسی مردم به نسل ۳ و ۴ ارتباطی نیاز به پهنای باند بیش از گذشته شده است و این موضوعی بود که ما هم از ابتدا به اپراتورها گوشزد کرده بودیم و حال این مساله با جدیت بیشتر دنبال می‌شود.

واعظی در ادامه صحبتهای خود از ایجاد چندین تحول در بخش ICT خبر داد و افزود: اکنون دو پروژه با جدیت درحال پیگیری است که یکی از آنها احتمالا تا پایان اسفندماه به پایان خواهد رسید و با تکمیل آن تحولی در زیرساخت‌های کشور ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: دو پروژه دیگر نیز همزمان با ۱۲ فروردین و هفته دولت عملیاتی شده و تحولاتی در این حوزه رقم خواهد زد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین یادآور شد: برای رسیدن به این تحولات لازم است از تمام ظرفیتهای بخش خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی بهره برداری شود.

واعظی همچنین عنوان کرد: ما معمولا آنچه در دنیا انجام می شود را با آنچه در کشور ما صورت می گیرد معدل می گیریم و با توجه به این که حدود یک درصد جمعیت جهان را داریم، ارزیابیهای مختلفی انجام می دهیم؛ اکنون حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه درآمد و سرمایه‌گذاری لازم است که اکنون حدود ۲۱ یا ۲۲ هزار میلیارد از آن صورت می‌گیرد اما باید توجه داشت که همچنان بیش از ۵۰ درصد این ظرفیت خالی است و این امکان برای افراد و شرکتهای مختلف وجود دارد که این فاصله را با خدمات و نوآوریهای جدید پر کنند؛ البته هدف ما از کسب این سرمایه آن نیست که تنها از مردم پول بگیریم بلکه هدف اصلی این است که خدمات بیشتری به مردم ارائه شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: یکی از نکات دیگری که ما به دنبال آن هستیم بحث سلامت الکترونیک است به گونه‌ای که افراد بتوانند تمامی موارد مربوط به سلامت خود را از این طریق پیگیری کنند.

واعظی چهار رویکرد اصلی را برای فعالیتهای وزارت ارتباطات برشمرد و افزود: اولین اولویت ما آن است که آنچه اکنون به عنوان تبلت و موبایل در دست مردم است از قدرتی برخوردار شود که مردم بتوانند تمام امورات خود را از طریق آن انجام دهند.

وی در عین حال یادآور شد: با ورود اپراتورها به نسلهای ۳ و ۴ به نظر می‌رسد که به طور طبیعی در این حوزه رشدی صورت بگیرد البته در آینده لازم است که حتما در حوزه تلفن ثابت نیز چنین رویکردی مشاهده شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات توسعه شبکه ICT دیگر برنامه وزارت ارتباطات برشمرد و اظهار امیدواری کرد که اواخر سال ۱۳۹۴ در این حوزه شاهد یک تحول باشیم.

واعظی همچنین اظهار کرد: بحث پلت فرم از دیگر اولویت‌های ما به شمار می‌رود، به عبارت دیگر لازم است که ما دیتاسنترهای ملی، استانی و منطقه‌ای داشته باشیم و طی هفته‌های گذشته برای ورود بخش خصوصی به این حوزه جلساتی تشکیل شده تا تسهیلات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

وی رایانش ابری نیز از دیگر مباحثی دانست که دنیا با سرعت به سمت آن گام برمی دارد اما در ایران همچنان وقت ما به مسائل روزنامه ای و انتقاد از یکدیگر می‌گذرد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بحث محتوا را دیگر اولویت مهمی دانست که بدون توجه به آن رسیدگی به سایر امور فاقد اهمیت خواهد شد.

اما واعظی در بخشی از صحبت های خود به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود:‌این شبکه و راه اندازی آن بحثی ۱۰ ساله دارد که گناه این دولت آن است که از ابتدا گفته شبکه ملی اطلاعات را در اولویت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: نکته جالب آن که افرادی که در دولت قبل طبق قانون موظف به انجام این کار بودند این کار را انجام نداده و سکوت کرده‌اند اما ما که خود از ابتدا اعلام کردیم این شبکه و راه‌اندازی آن را به عنوان یک اولویت قبول داریم و تمام بودجه و امکانات خود را به این سمت سوق می‌دهیم، از همان هفته اول مورد انتقاد قرار گرفتیم که چرا در این زمینه عقب هستیم.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد: عقب ماندگی‌ها در این حوزه مربوط به این دولت نیست اما ما خیلی به دنبال آن نیستیم که ببینیم در روزنامه‌ها و رسانه‌ها چه مطالبی نوشته می‌شود، بلکه برای ما مهم آن است که آنچه مورد تاکید رهبری است انجام بگیرد.

واعظی همچنین عنوان کرد: اکنون استان قم به عنوان آزمایشی در حوزه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مورد تمرکز قرار گرفته و به تدریج مراکز دیگری نیز مورد این آزمایش قرار خواهند گرفت.

*** صرفه جویی در شماره‌های آزاد شده

علی اصغر عمیدیان - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره اجرای طرح هم کدسازی پرداخته و عنوان کرد: در شهریورماه سال ۱۳۹۰ پس از اجرای این طرح در استانهای تهران و البرز هم کدسازی و اجرای آن در سایر استان‌های کشور متوقف شد اما بعدها در شهریور سال ۱۳۹۲ این طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر این‌که لازم است با اجرای این طرح فکری برای درآمدهای اپراتور نیز صورت بگیرد تا دچار تزلزل نشده و بتواند کار خود را ادامه دهد، بر مشکلات فنی اجرای طرح هم کدسازی اشاره کرد و آن را امری بزرگ و مهم دانست.

عمیدیان همچنین یادآور شد: اجرای این طرح منافعی برای کشور به دنبال دارد که صرفه‌جویی در شماره‌ها و منابع نامبرینگ یکی از این موارد به شمار می رود.

رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات یادآور شد: با اجرای هم‌کدسازی تعداد کدهای تلفن ثابت از ۱۸۷ کد به ۳۱ کد رسیده است که این موضوع خود باعث می شود شماره‌های متعددی آزاد شده و در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

*** داستان هشت رقمی شدن تلفن‌های تهران

محمود خسروی - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که با اجرای هم‌کدی رخ داد تاثیر آن در هزینه‌های مردم و تبدیل هزینه‌های مکالمه آنها از حالت پالس به حالت دقیقه محور بود.

وی در ادامه به تاریخچه اجرای این طرح اشاره کرد و با بیان این‌که از سال ۱۳۸۶ اجرای طرح هم کدی در قانون بودجه مورد توجه قرار گرفته بود اظهار کرد: از جمله مواردی که باعث ضرورت اجرای این طرح می‌شود می‌توان به ساده و قابل فهم شدن الگوی شماره‌گذاری، ارتقای کیفیت سرویس به مشتری و مواردی از این دست اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در عین حال به دوره‌ای که شماره تلفن‌های استان تهران هشت رقمی شد اشاره کرد و افزود:‌ در دوره ای در استان تهران به بن بست رسیده‌ایم چرا که تعداد شماره‌های تلفن هفت رقم بود و این توسعه شماره تلفن را در تهران غیرممکن کرده بود اما با پیگیری‌های متعدد در نهایت تلفنها هشت رقمی شد.
https://akhbarbank.com/vdcceeqi.2bqox8laa2.html
تازه ترین اخبار