۰
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۶
بازاري ها صفر هاي پول ملي را حذف كردند

صفرهاي ريال در بازار غيب شدند

علی طالب زاده/ رئيس كل بانك مركزي چند روز پيش از حذف سه تا چهار صفر از پول ملي پس از يك رقمي شدن تورم خبر داده است.طرح حذف صفر ها از ريال از دولت قبل مطرح شد و اين دولت نيز مي خواهد اين طرح را اجرايي كند.با اين كار قدرت خريد تا حدودي تقويت شده و ارزش پول ملي در دستان مردم بالاتر مي رود.اما قبل از اينكه اين طرح را دولت اجرا كند،بازاري ها پيش دستي كرده اند و چندين صفر ناقابل را از جلوي ريال حذف و عملا نرخ ها را تبدل به تومان كرده اند.
صفرهاي ريال در بازار غيب شدند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «اخبار بانک»،زمان دولت دهم،محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي به دليل بروز نوسانات ارزي،تحريم و صعود ناگهاني تورم در جامعه نتوانست صفرهاي پول ملي را كم كند.اما سيف بعنوان رئيس كل جديد در دولت يازدهم مي خواهد كار نيمه تمام بهمني را كامل كند. 

اما اكنون در بازار و بويژه در بخش هايي كه ارقام بالايي جابجا مي شوند،صاحبان كالا چندين صفر را كم و ارقام را گرد و كوچك كرده اند.بعنوان مثال قيمت يك خودروي پورشه كه يك ميليارد ميليون تومان است،بصورت گرد شده،يك تومان بيان مي شود!منظور فروشنده نيز از يك تومان يعني يك ميليارد است. 

يا نرخ آپارتماني در منطقه فرمانيه ۱۲ ميليارد تومان است، از سوي فروشنده ۱۲ تومان عنوان مي شود.قيمت خودروي مازراتي كه يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان در بازار است،از سوي نمايشگاه داران ۱۴ تومان عنوان مي شود. 

البته بازاري ها طولاني شدن صفرهاي مقابل كالا ها را دليل گرد كردن و حذف صفر ها عنوان مي كنند و مي گويند با اين كار هم راحت تر نرخ بيان مي شود و هم راحت تر نوشته مي شود! 

حذف صفر چه فايده اي دارد؟
كوچك شدن واحد پولی از طریق حذف صفر معمولا به بالاتر رفتن کارایی و تسهیل معاملات تجاری کمک می کند و حسابداری چه در سطح ملی و چه در سطح بنگاه ها را آسان تر خواهد کرد. 

از سال ۱۹۶۰ تاکنون اقتصادهای در حال توسعه بیش از هفتاد بار اقدام به تغییر واحد پولی خود کرده اند. چنین اقدامی معمولا شامل حذف یک یا چندین صفر از پول ملی می شود. اگرچه حذف صفر بیشتر اقدامی تکنیکی و اقتصادی به نظر می آید اما گاهی هم انگیزه های سیاسی باعث تن دادن دولت ها به تغییر واحد پول می شود. البته باید توجه کرد که تغییر واحد پول به معنی تغییر در ارزش پول ملی و یا تغییر در قدرت خرید مردم نخواهد بود. 

به نظر می رسد اقتصاد ایران در آینده ای نه چندان دور شاهد حذف چندین صفر از پول ملی باشد. این طرح هم مانند هر طرح اقتصادی دیگر موافقان و مخالفان خود را دارد و البته در میان افراد جامعه هم سوالاتی را برانگیخته است. اولین نگرانی اینست که آیا چنین طرحی در زمان مناسب انجام خواهد شد و آیا اصلا اجرای آن ضرورتی دارد؟ با نگاهی به تجربه دیگر کشورها می توان فهمید که الگوی مشخصی برای زمان صحیح حذف صفروجود ندارد. برخی کشورها به محض حل معضل تورم سرسام آور و یا حتی در هنگام مبارزه با تورم اقدام به حذف صفر کرده اند و برخی دیگر با تاخیر زیاد و حتی چند سال بعد از به ثبات رسیدن اقتصاد خود دست به تغییر واحد پولی زده اند. 

دومین نگرانی مربوط می شود به کارایی حذف صفر و توانایی آن برای برطرف کردن نابسامانی های اقتصادی. در این مورد به نظر نمی رسد کار چندانی از واحد پولی جدید برای حل معضلات بربیاید. تجربه آرژانتین و برزیل نشان داد که بحران اقتصادی می تواند بعد از حذف صفر هم به اقتصاد بازگردد.
https://akhbarbank.com/vdcdns0x.yt09o6a22y.html
تازه ترین اخبار