۰
سرپرست بانک کارآفرین صبح روز گذشته در نشست خبری "تشریح و تکوین نظام اقتصاد هنر توسط بخش خصوصی "از ارایه تسهیلات ویژه به هنرمندان و صدور "هنر کارت" توسط بانک کارآفرین و بیمه هنرمندان توسط بیمه کارآفرین خبر داد و گفت: این اقدامات در راستای حمایت ازهنرمندان و کاهش تصدی گری دولت در بخش فرهنگ و هنر در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفته است.
به گزارش «اخبار بانك»، فضل الله معظمی سرپرست بانک کارآفرین در این نشست مطبوعاتی که در سالن همایش های بانک کارآفرین برگزار شدطی سخنانی با اشاره به ضرورت توجه و اهتمام ویژه به اصحاب هنر و اهالی فرهنگ گفت: كشور بزرگ ایران از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده است. ایران، میهن ما، سرزمین نفت و آهن و مس نیست، اینجا سرزمین هنرمندانی است كه میراث تاریخی و فرهنگی ارزشمندی همچون تخت جمشید، مساجد و مقبره‌های بی بدیل سرشار از زیبایی و خلاقیت را ایجاد كرده اند.

وی در ادامه به تنوع آثار هنری در کشور اشاره کرد و گفت :کشور عزیر ما ایران ، سرزمین فرش و خط و سفالگری، تذهیب، منبت و معرق كاری است. اینجا سرزمین موسیقی و شعر و ادبیات است، اینجا سرزمین حافظ، سعدی و مولوی و خیام و... است. اینجا سرزمین هنر و هنرمندانی است كه قبالۀ هویتی ایرانیان هستند، هنر و هنرمندانی كه نام و آوزه ایران و ایرانی مرهون آنهاست. به عبارتی اگر « فرهنگ و هنر»، را عرصه قدرت نرم یك كشور بدانیم، بی شك ایرانیان از گذشته تاكنون، در این عرصه قدرتمند ظاهر شده اند.

معظمی تصریح کرد: همانطور که می دانیم تولیدات فرهنگی و هنری برای عرضه، رشد و بالندگی در سطح ملی و بین المللی، نیاز به بستر و زیرساخت و حمایت‌های مالی دارد.علاوه بر بازار داخلی، باید صادرات و خدمات كالاهای فرهنگی در دنیای امروز مد نظر قرار گیرد. در بسیاری از كشورهای توسعه یافته صادرات كالاهای فرهنگی و هنری جایگاه ویژه‌ای پیدا كرده است، اما ایران به عنوان یك كشور درای ظرفیت و استعداد بالا، هنوز به جایگاه شایسته دست نیافته است.

وی با اشاره به ضرورت گسترش مشاغل فرهنگی در کشور گفت:زمینه‌های گوناگون فرهنگی و هنری ظرفیت‌های مناسبی برای اشتغالزایی در سطح كشور ایجاد نموده است. تنیدگی فرهنگ با زندگی روزمره و نیاز ذاتی و همیشگی مردم به محصولات و خدمات فرهنگی و هنری كه با رشد فناوری‌های نوین روز به روز گسترده تر می شود، مشاغل فرهنگی و هنری را گسترش می دهند.

سرپرست بانک کارآفرین تصریح کرد:هنر به مثابه صنعت، كارخانه‌های بزرگ تولیدی ندارد، اما گستردگی و فراگیری زیادی در قالب بنگاه‌های كوچك تولیدی و تجاری با سرمایه اندك دارد: مانند شركت‌های تولید و توزیع محصولات فرهنگی و هنری، ناشران، چاپخانه ها، لیتوگرافی ها، شركت‌های فیلم سازی، كارگاه‌های ساخت ساز‌های موسیقی، واحد‌های تولیدی و تجاری و فروش هنرهای تجسمی و صنایع دستی، گروه‌های نمایش، موسیقی و نظایر آن که خیل عظیم مشاغل را در بر می گیرند. مشاغل و حرفه‌های هنری انبوهی از مشاغل مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد می كنند.

وی همچنین افزود:برای تكوین و تقویت نظام اقتصاد هنر، زیرساخت‌ها و ابزارهایی مورد نیاز است. هنركارت ابزاری است كه با توجه به زیرساخت‌های موجود، مزایا و تسهیلات متنوعی را در اختیار تمامی هنرمندان و اعضای جامعه هنری كشور قرار می دهد.

معظمی خاطر نشان کرد:نظر به تاكید بر تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه كشور، و در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی وحمایت اقتصادی از فرهنگ و هنر این مرز و بوم، بیمه كارآفرین، هماهنگ با اقدام بانك كارآفرین در صدور «هنر كارت» برای این گروه از جامعه، یعنی هنرمندان، خدمات و محصولات جدیدی را تعریف نموده است. این اقدام، گامی كوچك برای ارائه خدمات مطلوب و متناسب با جایگاه هنرمندان و جامعه هنری كشور است.

وی افزود: امید است با توکل به خداوند متعال، گامی که مجموعه کارآفرین برای توسعه و تقویت اقتصاد هنر برداشته است، به سرانجام و سرمنزل مقصود برسد، و هنر متعال ایرانی نیز، به جایگاه رفیع خود، چه در داخل و چه در خارج از کشور نزدیکتر شود.

سرپرست بانک کارآفرین ارایه تسهیلات هنرکارت به هنرمندان را در راستای حمایت از آنان و کاهش تصدی گری دولت در بخش فرهنگ و هنر در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و تصریح کرد:کشور روز به روز به سمت خصوصی شدن پیش می رود و نقش دولت روز به روز کمرنگ تر می شود و بخش خصوصی بیشتر رونق می گیرد.

وی افزود: بانک کارآفرین بانکی کاملا خصوصی است و نگاه ویژه ای به بانکداری الکترونیکی ،بانکداری شرکتی و بانكداری اختصاصی دارد و به همین دلیل نیز برای اقشار خاصی همچون هنرمندان احترام خاصی قائل است.بانک کارآفرین تصمیم گرفت به این قشر تاثیر گذار یعنی هنرمندان تسهیلات و خدمات ویژه ای بدهد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم هنر کارت را برای هنرمندان طراحی کنیم و در راستای حمایت از هنرمندان پیشگام شدیم. البته به تدریج می توانیم این امکانات و تسهیلات حمایتی را برای اقشار خاص دیگر همچون پزشکان و وکلا نیز در نظر بگیریم.

سرپرست بانک کارآفرین با اشاره به نقش ۱۷ درصدی هنر ایرانی در بازارهای جهانی تصریح کرد:این آمار نشان می دهد که هنرمندان ایران در عرصه جهانی خوش درخشیده اند و البته با بسته های حمایتی از هنرمندان این رقم می تواند تا حد قابل توجهی افزایش یابدو بستر سازی مناسبی در حل مشکل اشتغال و بستر سازی به سوی جهانی شدن صورت گیرد.

سرپرست بانک کارآفرین در پاسخ به پرسشی در مورد «طولانی بودن فرآیند اعطای تسهیلات توسط بانک ها وامکان ارائه تسهیلات توسط بانک کارآفرین با حذف فرآیند طولانی مدت و دست و پاگیر برای هنرمندان» گفت: ما تمام تلاشمان را در راستای حمایت از هنرمندان انجام می دهیم، اما باید توجه داشته باشیم که ما تحت نظر بانک مرکزی هستیم و بنابراین باید تک تک مشتریان اعتبار سنجی شوند. در اینجا منافع سپرده گذاران مطرح است و ما نمی توانیم تسهیلاتی را بدون اعتبارسنجی به مشتریان اعطا کنیم.اما بعد از اعتبار سنجی و تایید مراحل قانونی این تسهیلات در اسرع وقت در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

معظمی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل بانک کارآفرین برای حمایت از هنرمندان و صدور"هنر کارت" پاسخ داد: عمل کردن به مسوولیت های اجتماعی از جمله وظایف تمامی موسسات اقتصادی است. بانک کارآفرین نیز در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی خود اقدام به حمایت از هنرمندان و صدور "هنر کارت" کرد.

مهدی نادعلی مدیر عامل تعاونی هنرمندان نیز طی سخنانی در این نشست خبری سخنانی با اشاره به تشکیل تعاونی هنرمندان در سال ۸۶ ،از جمله اهداف تشکیل این تعاونی را تکوین اقتصاد هنر برشمرد و افزود:هنرمندان برای هیچگاه دارای یک نظام صنفی مشخص نبودند و در اکثر مواقع نگاهشان به دولت بود که بتوانند فعالیت هایشان را سامان بدهند، به همین دلیل به دنبال یافتن این حلقه مفقوده بودیم که با تشکیل تعاونی هنرمندان در صدد رفع این شکاف برآمدیم.

وی از جمله ماموریت های تعاونی هنرمندان را استیفای حقوق صنفی و اقتصادی هنرمندان ذکر کرد و افزود:ایجاد ارتباط بین هنرمندان با بخش های دیگر و زمینه سازی برای حضور جدی در عرصه اقتصاد هنر در داخل و خارج کشور را از دیگر اهداف تعاونی هنرمندان بر شمرد.

وی با بیان این که بانک کارآفرین و بیمه کار آفرین در راستای حمایت از هنرمندان مبادرت به طراحی "هنر کارت هنرمندان" و "بیمه هنرمندان " کرده تصریح کرد:باید از طرف جامعه هنری از این دو موسسه مالی تقدیر کرد زیرا پایه گذار یک خدمت جدید در حوزه اقتصاد هنر هستند.

نادعلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:۱۵۶ هزار هنرمند در رشته های مختلف هنری در کشور مشغول به فعالیت هستند که مشکلات عدیده ای را داشتند و به هر حال ضرورت ساماندهی هنرمندان در بخش های مختلف وجود داشت.

وی با اشاره به ضرورت توجه به ابعاد هنر در بخش های مختلف خاطر نشان کرد: توسعه فعالیت های هنری در صنعت توسعه پایدار، نقش توسعه فرهنگ و هنر در ایجاد قدرت نرم و پایدار،نقش و تاثیر توسعه فرهنگ در ایجاد ارتباطات فرهنگی و تمدن بشری و نقش و توسعه فرهنگ در اقتصاد ملی از جمله مواردی است که نباید از نظر دور مانده و مورد غفلت قرار بگیرد و در واقع می توان گفت فرهنگ و هنر به اندازه نفت در اقتصاد ملی مهم است و باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

روشن، رئیس هیات مدیره تعاونی هنرمندان معاصر پارس نیز در این نشست خبری با تشریح ویژگی های "هنر کارت " تصریح کرد: این کارت در شبکه بانکی کشور قابل تحصیل است و دوکارکرد عمده برای آن پیش بینی شده است کارکرد اول آن تامین مایحتاج عمومی هنرمندان است و هنرمندان می توانند با مراجعه به ۱۴۰۰ مرکزی که در سراسر کشور پیش بینی شده است کالاهای فرهنگی و اقلام و ادوات هنری خود را خریداری کنند و و از تسهیلات و تخفیفات ویژه ای استفاده کنند. این کارت به نوعی کارت شناسایی حرفه ای هنر مندان است که با هدف توزیع عادلانه ثروت در بین هنرمندان طراحی شده است.

رئیس هیات مدیره تعاونی هنرمندان ایران، در بخش دیگری از سخنانش گفت بیمه آثار هنری بخش دیگری از برنامه هایی است که پیش بینی شده است.در واقع با بیمه آثار هنری آن ها را به آثار بهادار تبدیل می کنیم اگر زمانی ایران بخواهد به سازمان تجارت جهانی (WTO) بپیوندد تنها جایی که می تواند به خوبی خود را نشان بدهد در عرصه هنر می باشد. در حال حاضر حدود ۱۷ در صد از آثار هنری در سطح جهان متعلق به مردم ایران است.آثار هنری ارزش افزوده بسیار بالا و ارزش افزوده بسیار بالا دارند و این نکته باید مد نظر قرار گیرد که از این طریق هم می توانیم هنر و فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کنیم و همچنین برای هنرمندان کشور درآمد زایی هم ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: بیمه کردن اعضای بدن هنرمندان همچون حنجره و دست از جمله برنامه هایی است که درصدد اجرای آن هستیم. این کار در تمام دنیا مرسوم است و با این کار هم هنرمند منتفع می شود و هم صاحب شرکت و یا موسسه ای که اقدام به این کار کرده ،از این مسله سود می برد ،ضمن این که با این کار پرتفوی بیمه ای نیز ایجاد می شود.

وی در پایان گفت :۲۰ مرداد ماه سالجاری ۱۰۰ نفر از هنرمندان شاخص کشور طی مراسمی در کاخ سعد آباد، تحت پوشش این بیمه قرار خواهندگرفت و ان شاء الله چتر بیمه ای شامل تمامی هنرمندان ودر تمامی رشته ها ی هنری خواهد بود.

عبدالمحمود ضرابی مدیر عامل بیمه کارآفرین نیز با اشاره به غنای هنری و فرهنگی ایران گفت:کشور ایران هویت ملی خود را مدیون هنرمندان، نویسندگان و دانشمندان است. بسیاری از کشورها در طول تاریخ زبان و هویتشان تغییر کرد اما کشور ایران به واسطه داشتن هنرمندان خوب فرهنگ و هنر غنی خود را حفظ کرد.

مدیر عامل بیمه کارآفرین در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:متاسفانه با توجه به تاریخ درخشانی که در حوزه های فرهنگی و هنری داریم اما هنوز نتوانسته ایم سهم شایان و در خور کشورمان در اقتصاد و هنر جهانی داشته باشیم

ضرابی با اشاره به عدم رشد کافی صنعت توریسم در کشور گفت:با داشتن بیش از هزار آثار تاریخی،فرهنگی و اسلامی جهانی هنوز در صنعت توریسم و گردشگری از بسیاری از کشورهای دنیا عقب هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از هنرمندان کشوردر دوران بازنشستگی زندگی نامناسب و نامطلوب دارند، خاطر نشان کرد: وظیفه تمامی موسسات اقتصادی و مالی است که از هنرمندان کشور حمایت کنند و در همین راستا بیمه کارآفرین اقدام به حمایت بیمه ای از هنرمندان خواهد کرد.

ضرابی مدیر عامل بیمه کارآفرین نیز در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات بیمه کارآفرین برای حمایت از هنرمندان کشور گفت:در موارد متعددو مناسبت های مختلف بیمه کارآفرین و بانک کارآفرین از هنرمندان کشور در عرصه هایی همچون موسیقی، فیلم ...حمایت کرده و به حمایت های خود نیز ادامه می دهد.بیمه هنرمندان نیز در راستای ادامه پشتیبانی خود اقدام به ارائه بیمه هنرمندان کرده است.

وی همچنین افزود:بیمه کارآفرین برهمین اساس علاوه بر عقد قرارداد با تعاونی هنرمندان با فرهنگستان هنر نیز در حال رایزنی هستیم تا بیش از ۵ هزار هنرمند را زیرچترحمایتی خودقرار دهیم و از آنان حمایت کنیم و بتوانیم از این طریق یادگار خوبی از خود به جای بگذاریم.
https://akhbarbank.com/vdcawanu.49ny015kk4.html
تازه ترین اخبار