۰
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۱
گزارش اخبار بانك از بانكداري اسلامي در جهان/

سرمايه گذاري مردم شمال آفريقا در بانكهاي اسلامي؛ فقط 3 درصد

يك درصد كل سرمايه هاي بانكي جهاني در اختيار بانكهاي اسلامي
نظر سنجي مركز بين المللي گالوب نشان مي دهد كه تنها 3 درصد از مردم 4 كشور شمال آفريقا شامل الجزاير، مصر، مغرب و تونس و همچنين يمن در شبه جزيره عربستان، از خدمات بانكداري اسلامي استفاده مي كنند.
سرمايه گذاري مردم شمال آفريقا در بانكهاي اسلامي؛ فقط 3 درصد
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك به نقل از مركز نظر سنجي گالوب، نتايج نظرسنجي اين مركز درباره خدمات مالي اسلامي در شمال آفريقا به علاوه يمن در سال ۲۰۱۲ حاكي از آن است كه به طور ميانگين فقط ۳ درصد مردم اين كشورها از خدمات بانكداري اسلامي استفاده يا در اين بانك ها سرمايه گذاري كرده اند و بسياري از جامعه هدف مورد مطالعه تنها نامي از خدمات بانكداري اسلامي شنيده اند. 

بر اساس اين نظر سنجي، به طور متوسط ۴۸ درصد از مشاركت كنندگان گفته اند كه نام بانك هاي اسلامي در سرزمين خود را شنيده اند؛ در برخي كشورها مانند الجزاير با نسبتي ۳۵ درصدي و در تونس ۵۷ درصد مردم از اين امر اظهار آگاهي كرده اند. اين نظرسنجي از طريق مصاحبه با ۱۰۰۰ نفر در پنج كشور ياد شده انجام شد. 

جوانان ۸ درصد استفاده كنندگان از خدمات بانك هاي اسلامي را در بين افراد جامعه هدف تشكيل مي دهند؛ اين در حالي است كه ساير افراد گفته اند حساب بانكي رسمي دارند يا از موسسه مالي رسمي در سال ۲۰۱۱ وام دريافت كرده اند. 

اين در حالي است كه ۴۵ درصد پاسخ دهندگان در پاسخ به اين سوال كه اگر يكي از بانك هاي اسلامي با نرخ واقعي بهره ۲۰ درصد به شما وام دهد اما يك بانك سنتي همان وام را با ۱۵ درصد بهره بدهد، كدام بانك را انتخاب مي كنيد؟ اين افراد گفته اند كه بانك اسلامي پرهزينه را به ساير بانك ها ترجيح مي دهند، اما ۲۷ درصد شركت كنندگان بهره پايين را در اولويت قرار داده اند. 

مغربي ها در اين نظر سنجي با نسبتي ۵۴ درصدي وام بانك اسلامي را ترجيح مي دهند در حالي كه تونسي ها با نسبتي ۴۰ درصدي وام كم بهره بانك هاي سنتي را ترجيح مي دهند. همچنين مردان با ۴۸ درصد نسبت به زنان با ۴۲ درصد از وام بانك هاي اسلامي استقبال مي كنند. 

خدمات بانكداري اسلامي از سريعترين بخش هاي رو به رشد در نظام مالي بين المللي است و تحليل گران انتظار دارند كه رشد سريع ۱۰ درصدي خود را حفظ كند. 

مالزي و برخي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس در صنعت بانكداري بين المللي اسلامي با سرمايه اي حدود ۱.۴ تا ۱.۷ تريليون دلار پيشتاز هستند. اين ميزان سرمايه، چيزي حدود يك درصد كل سرمايه هاي بانكي جهاني را تشكيل مي دهد. 

در حال حاضر، تعداد موسسات مالي اسلامي به ۶۰۰ مركز مي رسد كه در ۷۵ كشور جهان فعالند.
اطلاعات موجود نشان مي دهد كه خاورميانه و شمال آفريقا بيشترين سهم افراد بالغ فاقد تعامل با بانك ها را در سرتاسر جهان تشكيل مي دهند. 

موسسه نظرسنجي گالوب يكي از بخش هاي مركز جهاني گالوب است كه كار نظر سنجي از افكار عمومي را در آمريكا و بيش از ۱۴۰ كشور جهان انجام مي دهد. 

مترجم: جواد ارشادي
https://akhbarbank.com/vdcfj0d0.w6dxcagiiw.html
تازه ترین اخبار