۰
۱
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۷
معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد:

بازنگری در نرخ سود سپرده ها در ماه های آینده

به افزایش وام مسکن خوش بین نیستم
معاون اقتصادی بانک مرکزی از تصمیم نهایی بانک مرکزی درباره پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن طی 10 روز آینده خبر داد و درباره نرخ سود سپرده هاو تسهیلات بانکی گفت: طی ماه های آینده می توان در جهت افزایش نرخ سود سپرده های بانکی گام برداشت اما باید منتظر زمان مناسب برای این موضوع باشیم.
بازنگری در نرخ سود سپرده ها در ماه های آینده
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك به نقل از خانه ملت،اکبر کمیجانی تصریح کرد: در خواست هایی از وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام مسکن به بانک مرکزی رسیده که در دست بررسی است و هنوز هیچ جمع بندی در این راستا صورت نگرفته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فعلا جمع بندی نهایی برای افزایش سقف وام مسکن صورت نگرفته است، افزود: این موضوع در دست کارشناسی است و در صورتی که به نتیجه برسیم نتیجه نهایی اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش وام مسکن باید به تصویب شوای پول و اعتبار برسد؟ تصریح کرد: برخی از پیشنهادات ممکن است در شورای پول و اعتبار و برخی ممکن است در حوزه اعتبارات بانک مرکزی تعیین تکلیف شود.

کمیجانی با اشاره به زمان تعیین تکلیف نهایی درباره میزان وام مسکن به خانه ملت گفت: این موضوع در دست بررسی است و طی ۱۰ روز آینده به یک جمع بندی نهایی می رسیم.

به افزایش سقف تسهیلات مسکن خوش بین نیستم

معاون بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: پیشنهادات مختلفی در حوزه مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی مطرح شده که در دست بررسی است و امیدواریم طی ۱۰ روز آینده درباره آن تصمیم گیری شود اما احتمال اینکه این تصمیمات منتهی به افزایش سقف وام های مسکن شود بسیار محدود است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مهار تورم به عنوان اولویت بانک مرکزی است و در تمامی سیاست های اقتصاد کلان مورد توجه است و همچنین با توجه به محدودیت فراوان منابعی که در بانک ها وجود دارد من خیلی برای افزایش سقف وام مسکن خوش بین نیست.

شناسایی موسسات مالی و اعتباری که تحت پوشش بانک مرکزی نیستند

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که در حالی که دولت گذشته سیاست ادغام موسسات مالی و اعتباری را در دستور کار داشت، سیاست دولت یازدهم در این راستا چیست؟ به خانه ملت گفت: تلاش بانک مرکزی بر این است که موسسات مالی و اعتباری که زیر پوشش نظارتی بانک مرکزی نیستند شناسایی و بر آنها نظارت شود و فعالیت این موسسات تحت پوشش بانک مرکزی قرار گیرد که این موضوع از گذشته بوده و در حال حاضر نیز مورد توجه جدی بانک مرکزی است.

بازنگری در نرخ سود سپرده ها و تسهیلات طی ماه های آینده

کمیجانی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سخت گیری بانک در اعطای وام های خرد به مردم افزود: منابع سپرده ای، مهمترین منابع بانک ها برای ارائه تسهیلات است و هر بانکی که در جذب سپرده ها موفق باشد، توان تسهیلات دهی آنها افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: اگر بانک ها به طور کامل قادر به تامین تقاضاهای متقاضیان نیستند قطعا به دلیل محدودیت منابع سپرده آنها است.

کمیجانی افزود: علی رغم رشد نقدینگی بسیار نامطلوبی که طی سال های گذشته داشته ایم و نرخ سود سپرده ها نیز بالا بود، یکی از دلایل افزایش تقاضای تسهیلات پایین بودن نرخ سود تسهیلات است که صف های طویل را برای دریافت تسهیلات ایجاد کرده که در این راستا دستورالعمل های بانک مرکزی در دست بررسی هستند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود سپرده ها و تسهیلات در زمان مناسب در شورای پول و اعتبار باید اصلاح شود، گفت: البته این درخواست ها را اخیرا به شورای پول و اعتبار ارسال کردیم اما این شورا فعلا ضرورتی برای تغییر در نرخ سودها تشخیص نداده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سپرده ها جایی جز بانک ندارند اما آنچه که مهم است ماندگاری سپرده ها دربانک ها خواهد بود که هر چقدر سپرده های بلند مدت در بانک ها بیشتر باشد توان تسهیلات دهی بانک ها نیز افزایش می یابد که در این راستا ما باید شرایط و انگیزه ها را برای جذب سپرده گذاری مورد بازبینی قرار دهیم تا دوره توقف سپرده ها در بانک ها افزایش یابد که این موضوع به منطقی شدن نرخ های سود سپرده ها در شرایط تورمی بستگی دارد که عملا دارندگان سپرده ها در بانک ها با یک زیان روبه رو هستند و انگیزه برای سپرده گذاری نیز محدود است و با توجه به این شرایط ماندگاری سپرده ها نیز محدود تر می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته در شورای پول و اعتبار در شرایط کنونی مصلحت ایجاب می کند که به جای افزایش نرخ سودها از طریق انضباط مالی در قالب اصلاح جدی سیاست های اقتصادی کلان بر تورم فائق آییم و در کنار آن طی ماه های آینده می توان در جهت افزایش نرخ سود سپرده های بانکی گام برداشت اما باید منتظر زمان مناسب برای این موضوع باشیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: تاکید ما در بانک مرکزی بر این است که با اعمال انضباط مالی و پولی روند کاهشی تورم که در ماه های اخیر نیز شاهد هستیم، ادامه داشته باشد و در صورت اطمینان از کاهش انتظار تورمی، نگاه مجدد به نرخ سود سپرده ها و سود تسهیلات داشته باشیم.

ممنوعیت بازخرید اوراق مشارکت قبل از سررسید از سوی بانک ها در آینده

کمیجانی همچنین درباره عدم استقبال مردم از خرید اوراق مشارکت به خانه ملت گفت: این موضوع نیز مربوط به نرخ سود اوراق مشارکت می شود که در حال حاضر موضوعی در این راستا مبنی بر اینکه در صورت انتشاراوراق مشارکت، این اوراق دیگر مانند گذشته قابل بازخرید از سوی بانک ها نباشد و قبل از سر رسید در بازار سرمایه خرید و فروش شود؛ این سیاست ها ملاحظاتی است که درباره اروق مشارکت در بانک مرکزی در دست کارشناسی است.
https://akhbarbank.com/vdcb8sb8.rhb90piuur.html
مشاهده نظر مخاطبان
متاسف
اقا محترم مدیر کل شما چندین بار حرف خود را پس گرفت وعده های توخالی داد وعمل نکرد چون همه کاره شورای پول است او حرف می زند تکذیب می شود پس شما هم از شوراپول اعتبار اجازه بگیرد وسخن بگویید وعده سر خرمن ندهیدسایت محترم مدیونی به امام حسین اگر سانسور کنی
تازه ترین اخبار