۰
۴
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۷
اختصاصي/

سقف مرابحه در يك بانك خصوصي 40 تا 60 ميليون تومان شد!

امسال بانك مركزي به بانكها اعلام كرده است كه سقف عقد مرابحه 40 ميليون ريال است.اما اكنون يكي از بانكهاي بزرگ خصوصي سقف اعلامي بانك مركزي را به تومان برداشت كرده و حتي تا 60 ميليون تومان هم قرارداد منعقد مي كند!
سقف مرابحه در يك بانك خصوصي 40 تا 60 ميليون تومان شد!
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري اخبار بانك،در اين بانك بزرگ خصوصي كه چند سال پيش دولتي بود،طرح هاي مختلفي چون اساتيد و داد اجرا مي كند كه براساس اين طرح ها اعضاي هيات هاي علمي،كاركنان دادگستري و قضات تا سقف 40 تا 60 ميليون تومان مي توانند با اين بانك عقد مرابحه منعقد كنند.

در عقد مرابحه اگر اقساط كمتر از 24 ماه بايد نرخ سود 14 درصد و اگر بالاي 24 ماه باشد نرخ سود 15 درصد است.

اما اين بانك خصوصي شده در اقساط كارت 36 يا 48 ماهه،11 تا 15.5 درصد سود اضافي به عنوان آبونمان در كارت هاي مرابحه دريافت مي كند.

اين بانك كارت هاي مرابحه با اقساط بلند مدت تر و با سقف 40 تا 60 ميليون تومان را با دانشگاهها،قضات دادگستري و حتي برخي پزشكان اجرا مي كند.

نكته جالب تر در اين بانك اين است كه اگر شخصي بخواهد زودتر از موعد اقساط كارت را تسويه كند برخلاف ديگر بانكها و قراردادهاي بانكي كه سود برگشتي دريافت مي كند،در اين بانك آبونمان قابل بازگشت نيست و به جيب بانك معظم مي رود.

اين موضوع در حالي است كه بانك مركزي چند روز پيش دستور العمل كارت مرابحه را به بانكها ابلاغ كرده است.

مرابحه چيست؟
مرابحه يكي از عقود اسلامي است و عبارتست از «‌فروش كالا به بهاي معلوم به مشتري، به ترتيبي كه تمام يا قسمتي از بهاي كالا به اقساط مساوي يا غيرمساوي در سررسيد يا سررسيدهاي معين دريافت شود.»

مرابحه يكي از ابزارهاي تأمين مالي اسلامي است و براي تأمين مالي توليد، سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي، كشاورزي و معدني است. همچنين اين عقد براي حمايت از بازار سرمايه، انتشار اوراق صكوك و تأمين مسكن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مرابحه شامل قرارداد بين بانك و مشتري براي فروش يك دارايي يا كالاست. در اين قرارداد، بانك كالاهاي مورد تقاضاي مشتري را خريداري كرده و آنها را به قيمت بيشتر به مشتري مي‌فروشد. مبلغ سود (افزايش قيمت) پيش از بسته شدن قرارداد مشخص و تثيبت شده و به مشتري اعلام مي‌شود.

لغت مرابحه از كلمه «ربح» گرفته شده است كه به معني «افزايش» است. مرابحه مبلغ اضافه پرداختي است كه خريدار يك دارايي خاص (به جز دارايي‌هاي پولي همچون پول نقد و اسناد دريافتني) به فروشنده مي‌پردازد. فروش كالا در عقد مرابحه مي‌تواند به صورت نقدي يا اقساطي باشد.

در بيع مرابحه فروشنده (بانك) هزينه تمام شده تحصيل دارايي ( كالا ) اعم از قيمت خريد، هزينه‌هاي حمل و نقل و نگهداري و ساير هزينه‌هاي مربوطه را به اطلاع مشتري مي‌رساند و سپس تقاضاي مبلغ يا درصدي اضافي (mark – up) به عنوان سود مي‌كند.

مرابحه ابزار مهمي براي حمايت از تأمين مالي نيازهاي خانوارها به هر نوع كالا همچون لوازم خانگي، اجناس مصرفي و كالاهاي بادوام بوده و كاربرد مهم آن در كارت‌هاي اعتباري خواهد بود كه مي‌تواند موجب رونق جدي كارت‌هاي اعتباري شود.

https://akhbarbank.com/vdciy5az.t1awr2bcct.html
مشاهده نظر مخاطبان
صفدر
Iran, Islamic Republic of
طرح داد مخصوص کارکنان دادگستری وطرح اساتید مخصوص اعضای هیئت علمی دانشگاهها
یوسفی
Iran, Islamic Republic of
من کارمند بانک ملت هستم
این طرح کارت اعتباری مدت زیادی است که در بانک ما اجرا می گردد ومن فکر نمی کنم که منع قانونی داشته باشد
دبير
نفهميدم جريان اين وام چگونه است .
وحید
United States
یک نوع کلاهبرداری
به ما گفته اند با سود 15 درصد الان می بینم سود 25 درصد حساب شده
تازه ترین اخبار