۰
مدیرعامل مراکز معاینه فنی تهران با بیان اینکه مراجعه به موقع خودروها به مراکز معاینه فنی می‌تواند سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های اجتماعی شود، گفت: لایحه‌ای در حال تدوین است که از این پس معاینه فنی هم از قوانین بیمه شخص ثالث برخوردار شود.
به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک به نقل از ایسنا، سیدعلی رضوی، ضمن اشاره به اهمیت معاینه فنی خودروها در موعد مقرر گفت: معاینه فنی همانند یک آزمایشگاه است که می‌تواند معایب خودرو را آشکار سازد. از آنجا که دارنده خودرو در قبال خود، سرنشینان و نیز جامعه مسئول است، پس معاینه فنی خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما متاسفانه می بینیم که مراجعه به مراکز معاینه فنی تنها معطوف به زمان هایی خاص از سال می‌شود که البته در این مواقع شاهد صف های طولانی می‌شویم.

وی همچنین افزود: بیمه مرکزی معاینه فنی را به عنوان عامل مهم در کاهش ریسک تصادف معرفی کرده است که می‌تواند هزینه‌های اجتماعی را به شدت کاهش دهد. از این رو لایحه‌ای در دست طراحی است که اگر تبدیل به قانون شود، می‌تواند تحولی عظیم در افزایش ایمنی و کاهش ریسک تصادفات به وجود آورد. بر طبق این لایحه معاینه فنی هم از همان قوانینی که در تمدید بیمه، دیرکرد و عدم بیمه خودرو اجرایی می شود، برخوردار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برطبق تحقیقی که از سوی بیمه مرکزی صورت گرفته بالغ بر۳۲.۲ درصد از خودروها به طور مستقیم دارای نقص فنی موثر در ایمنی هستند که اگر مورد معاینه فنی قرار گیرند این امر می‌تواند تاثیر شگرفی در کاهش ریسک تصادفات داشته باشد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به آمار مردودی خودروها گفت: تنها ۳.۳ درصد از خودروها به طور مستقیم از تست ترمز رد می شوند که با توجه به تعداد خودروهای مشمول می‌توان به طور تقریبی گفت یکصد هزار خودرو به طور مستقیم از تست ترمز رد می شوند، واضح است که در چنین وضعیتی باید منتظر فاجعه هم بود.

مدیرکل بهره برداری مراکز معاینه فنی تهران نیز در این نشست با اعلام اینکه معاینه فنی به موقع موجب صرفه جویی ۲ هزار میلیارد ریال از هزینه های اجتماعی در سال ۹۱ شد، اظهار کرد: این آمار در حالی رقم خورده است که تنها ۲۵ درصد از خودروهای مشمول به معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به آمار مراجعان به مراکز معاینه فنی در ۳ هفته پایانی سال ۹۱ افزود: در ۳ هفته پایانی سال ۹۱ بیش از ۷۵ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داشتیم که این امر موجب ازدحام بیش از حد در مراکز شده بود. گرچه ما در مراکز با افزایش ساعت کاری و افزایش شیفت توانستیم خدمت رسانی مناسبی داشته باشیم اما چه بهتر بود که این شهروندان در موعد مقرر خود و در طول ایام سال مراجعه می‌کردند.

محمد طاهریان همچنین اظهار کرد: در سال ۹۱ تنها ۲۲ درصد شهروندان در زمان مقرر معاینه فنی خودروی خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. البته ۴ درصد از شهروندان هم یک ماه زودتر از موعد مقرر و ۴ درصد هم در شرف اتمام زمان معاینه فنی خودروی شان به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که باید از آنها به واسطه اهمیتی که برای سلامت و ایمنی خود، خانواده و شهروندان دیگر قائل هستند، تشکر کرد.

وی با بیان اینکه معاینه فنی در حال تبدیل شدن به یک الزام اجتماعی است، تصریح کرد: معاینه فنی یک قانون است که دارنده خودرو ملزم است هر یک سال یک بار خودروی خود را مورد بازبینی قرار دهد، اما متاسفانه موضوعی با این درجه از اهمیت از سوی برخی شهروندان جدی گرفته نمی‌شود. این در حالی است که معاینه فنی می تواند سبب کاهش تصادفات و نیز خسارات اجتماعی شود.

طاهریان در توضیح بیشتر اظهار کرد: در سال۹۱ مراجعات به معاینه فنی سبب شد که از ۱۰۸۱ مورد تصادف جلوگیری شود که این تصادفات می توانست ۱۱۳ مورد فوتی و ۱۶۷۱ مجروح به دنبال داشته باشد. البته همان ۷۵ هزار مورد مراجعه در ۳هفته پایانی سال نیز از ۱۷۰ فقره تصادف جلوگیری کرد که می توانست ۲۶۲ مصدوم و ۱۸ فوتی به همراه داشته باشد. این در حالی است که بر طبق تحقیق پژوهشکده حمل و نقل خسارت ناشی از تصادفات منجر به فوت و جرح، ۷۰۰ میلیون تومان به ازای هر نفر هزینه بر جامعه تحمیل می کند. با در نظر گرفتن آمارهای فوق مشاهده می کنیم که در سال۹۱ مراجعه به معاینه فنی توانسته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال صرفه جویی در هزینه های اجتماعی ناشی از فوت انسان ها، خسارات مالی و نیز خسارات مصدومان کند. البته ۳۱۸ میلیارد ریال از این رقم مربوط به مراجعان نوروزی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که از بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰هزار خودرویی که باید به معاینه فنی مراجعه می کردند تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. ضمن اینکه تصویب قانون ۵ ساله معافیت خودروهای تازه تولید از تست معاینه فنی هم در این امر بی تاثیر نبوده است. به طوری که باید اذعان داشت این قانون سبب افزایش هزینه های اجتماعی آن هم در چنین وضعیت اقتصادی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عده ای از شهروندان فکر می کنند در معاینه فنی کار خاصی صورت داده نمی شود اما باید بگویم که ما در مراکز معاینه فنی از پیشرفته ترین دستگاه ها با دارا بودن استاندارد بین المللی بهره‌مند هستیم که تست‌های ایمنی خودرو را با ضریب دقت بالا انجام می دهد. به طور مثال ما در تست ترمز تک تک چرخ ها را مورد آزمایش قرار می‌دهیم یا تست ساید اسلیپ برای همراستایی محورها که با دقت بالایی صورت می گیرد. ضمن اینکه شهروندان توجه داشته باشند، اعتبار معاینه فنی یک سال است و قانون معافیت ۵ ساله مربوط به خودروهای تازه تولید می شود. به عبارت ساده تر شهروندان باید هر یک سال یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و این قانون برای تمام خودروها عمومیت ندارد.
https://akhbarbank.com/vdch6inz.23nimdftt2.html
تازه ترین اخبار