۰
بانک ها در صورت عدم ارایه برنامه افزایش سرمایه تا پایان ماه، منتظر اقدام بانک مرکزی و عرضه سهام به روش سلب حق تقدم باشند.
مهلت آخر بانک ها برای رعایت حداقل سرمایه
به گزارش اخباربانک، فرشاد محمدپور معاون نظارت و تنظیم گری بانک مرکزی، اعلام کرد: نسبت کفایت 10 بانک ناتراز نه تنها با استاندارد مطابقت ندارد بلکه در برخی بانک‌ها منفی است. از سوی دیگر فقط ۱۰ بانک نسبت کفایت ۸ درصدی را رعایت می‌کنند که به معنای برخورداری از حداقل سرمایه مصوب هیأت وزیران نیست.

بانک‌های بورسی و فرابورسی باید دو ماه بعد از ابلاغ برنامه هفتم و تا ۱۳ شهریور، اقدام به ارایه برنامه مصوب مجمع برای حل مشکل کفایت سرمایه و افزایش سرمایه می‌کردند تا بانک مرکزی حداکثر دو ماه پس از دریافت برنامه و در صورت نیاز با اعمال اصلاحات، برنامه‌ها را برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ کند اما تاکنون فقط یکی دو بانک برنامه داده اند و با باقی بانک‌ها طی یکی دو هفته گذشته، مکاتباتی شده است.
 
فرصت دو ماهه قابل تمدید نبوده و انتظار می رود تا پایان مهر جاری همه بانک‌ها اقدام به ارایه برنامه‌ها  به بانک مرکزی کنند اما در غیر این صورت بانک مرکزی می تواند طبق قانون برنامه هفتم، مجامع بانک ها را برگزار و سهام ناشی از افزایش سرمایه را در بورس و فرابورس به روش سلب حق تقدم عرضه کند تا نسبت کفایت سرمایه حداقل 8 درصدی رعایت شود.

همچنین وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی طبق قانون برنامه هفتم، موظفند هر 6 ماه یک بار بر اجرای برنامه نظارت کرده و به روسای جمهور و مجلس و شورای عالی راهبری گزارش دهند.

حداقل سرمایه‌ بانک‌ها براساس مصوبه سال گذشته هیأت وزیران ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده و که باید طی 3 سال محقق شود. همچنین حداقل سرمایه موسسات اعتباری و قرض‌الحسنه 15 و 5 هزار میلیارد تومان است.
 
https://akhbarbank.com/vdci3ra3.t1aqp2bcct.html
تازه ترین اخبار