۰
بازار ارز و بويژه دلار آمريكا ودر كنار آن بازارسكه دو بازار حساس و مهم هم براي دولت و هم براي فعالان اقتصادي و مردم به شمار مي روند.تعدادي كه در دو سال گذشته براي سود و حفظ سرمايه اقدام به خريد دلار و سكه كرده بودند،اكنون با افت نرخ دلار و به تناسب آن كاهش قيمت سكه،دلار و سكه هاي خود را از گاو صندوق روانه بازار كرده اند.در اين بين براساس اطلاعات آماري دلار و سكه در سه ماهه گذشته سال جاري با افت محسوس قيمت مواجه شده اند.
ارزان ترين و گران روز هاي دلاري و سكه در 3 ماه گذشته
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، براساس آمار نرخ دلار در تاريخ هجدهم خرداد ماه امسال به ركورد قيمتي ۳۶۸۰ تومان رسيده بود كه مي توان گرانترين روز دلار در سه ماه گذشته داسنت.ارزان ترين روز براي دلار آمريكا در مدت زماني مذكور تاريخ بيست و نهم تيرماه سال جاري بوده كه نرخ دلار به ۳۰۷۰ تومان رسيده بود. 

نرخ دلار در روز گذشته در بازار تهران با نرخ ۳۱۵۰ تومان معامله شده بود.با اين حساب دلار در سه ماه گذشته ۵۳۰ تومان ارزان شده است. (امروز قيمت دلار به 3115 تومان رسيده است)

اما در مقياس سالانه، نرخ دلار در مردادماه سال ۹۱ حدود ۲۱۲۲ تومان بوده است كه در قياس با همين تاريخ در سال ۹۲ حدود ۱۰۲۸ تومان رشد قيمت داشته است. 

اما در باره سكه تمام بهار آزادي قضيه كمي متفاوت است.يكي از پارامترهاي اصلي در قيمت گذاري سكه نرخ دلار در بازار و بهاي جهاني اونس طلا است.هر دو پارامتر ذكر شده در سه ماه گذشته روند تقريبا منظم نزولي داشته اند.براي همين نرخ سكه در بازار تهران با افت قيمت مواجه شده است. 

گران ترين روز براي سكه تمام بهار آزادي در سه ماه گذشته سال جاري مربوط به روز هفتم خرداد ماه مي شود كه نرخي سكه تمام بهار آزادي به يك ميليون و ۳۴۲ هزار تومان رسيد. 

ارزان روز معاملات سكه در بازار تهران نيز مربوط به تاريخ بيست و نهم تير ماه سالجاري است كه با قيمت يك ميليون و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شده است.روز گذشته نيز قيمت سكه تمام بهار آزادي در بازار تهران يك ميليون و ۵۹ هزار تومان بود. (سكه تمام بهار آزادي امروز به يك ميلون و 25 هزار تومان رسيده است)

با توجه به اين آمار سكه طي سه ماه گذشته نسبت به گران ترين روز ۲۸۳ هزار تومان ارزان شده است. 

اما در مقياس سالانه سكه تمام بهار در تاريخ سي ام مرداد ماه ۹۱ حدود ۷۸۶ هزار تومان بود كه نسبت به روز گذشته كه يك ميليون و ۵۹ هزار تومان بود حدود ۵۵۶ هزار تومان گران تر شده است. 

ارزان شدن دلار به مسائل زيادي مربوط مي شود.روابط بين الملل،رفع برخي تحريم هاي نفتي و بانكي،تقويت ارزش پول و نگاه دولت به درآمد زايي از ارز دارد. 

در حوزه سكه و طلا نيز بيشتر به دلار در بازار و قيمت جهاني نفت و اونس ربط دارد.هر چه اقتصاد آمريكا رشد و دلار تقويت شود و تقاضا براي نفت كمتر شود قيمت طلا با كاهش مواجه مي شود.
https://akhbarbank.com/vdchwmnz.23n-qdftt2.html
تازه ترین اخبار