۰
شرکت صنایع غذایی رضوی با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.
به گزارش اخباربانک، شرکت صنایع غذایی رضوی پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۶ اسفند با نماد "نان رضوی" در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر به عنوان دویست و هفتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه  ۱۵ درصد سهام بایستد.

معرفی شرکت
شرکت صنایع غذایی رضوی ۱۷ مهر سال ۱۳۵۱ با نام شرکت نان قدس رضوی تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسید. نام شرکت به موجب مجمع فوق العاده ۱۸ فروردین سال ۹۹ به شرکت صنایع غذایی رضوی تغییر یافت.

این شرکت فعالیت اصلی را به عنوان خبازخانه بیمارستان امام رضا در سال ۱۳۴۶ شروع کرد اما تاسیس آن به عنوان شرکت تولیدی در سال ۱۳۵۱ است. پس از پیروزی انقلاب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را به انجام رساند. به نحوی که اکنون شرکت صنایع غذایی رضوی با ظرفیت اسمی سالانه ۴۷.۵ هزار تن محصولات متنوع یکی از بزرگترین کارخانه‌های صنایع غذایی داخلی است.

مجوز واحد شماره یک ۱۱ فروردین سال ۱۳۵۲ و مجوز واحد مستقر در محل فعلی( ابتدای بزرگراه آزادی) ۲۱ تیر سال ۱۳۶۱ از اداره کل وقت صنایع استان خراسان اخذ و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ماشین آلات واحد شماره یک طی سال ۶۴ از محل قبلی به تدریج به محل فعلی منتقل شد.

در سال‌های گذشته برنامه تغییر محل کارخانه و انتقال آن به خارج از شهر مشهد وجود داشت که با توجه به سیاست‌های کلی آستان قدس مبنی بر ورود به بازار سرمایه و از طرف دیگر زمان بر بودن انتقال محل فعلی کارخانه طبق مصوبه هیات مدیره انتقال کارخانه از محل فعلی منتفی شد.

این شرکت از زمان احداث و راه‌اندازی واحد فعلی در سال ۱۳۶۱ جزو سه شرکت برتر و عمده تولید انواع کیک، کلوچه و نان بود اما پس از پایان جنگ تحمیلی به تدریج و بویژه طی ۱۰ سال گذشته تحولات بسیاری در این صنعت بوجود آمد و اکنون در ایران بیش از ۱۰۰۰ شرکت کوچک و بزرگ در زمینه تولیدات کیک و کلوچه فعالیت دارند که بسیاری از آنها از فناوری‌های جدید برخورد دارند. اکنون جایگاه شرکت نان رضوی بطور تقریبی بین ۵ شرکت برتر در حوزه تولید کیک و کلوچه است.

شرکت صنایع غذایی رضوی دارای دو واحد تولیدی در مشهد و نظرآباد با بیش از ۱۳۰ نوع محصول در گروه محصولات و طعم‌های مختلف جهت مصارف داخلی و صادرات است. با اضافه شدن خط تولید رب و کنسرو با ظرفیت تولید ۳۴.۵ هزار تن در سال، سبد محصولات در سال ۱۴۰۱ تکمیل شد.

اکنون شرکت دارای ۱۴ خط تولید فعال در کارگاه‌های دونات رضوی، اشترودل و نان سفید است که شامل خط اسفنجی، خطوط ۱ و ۲ و ۳ روغنی، خط کلوچه، خط مارشمالو، خط بیسکویت، خط نان خبازی مستقر در کارگاه رضوی، خط نان نیمه حجیم و اشترودل مستقر در کارگاه اشترودل، خط دونات اتومات مستقر در کارگاه دونات و در نهایت خطوط نان، ویفر و قنادی نیز در کارگاه نان سفید مستقر شدند.

در بهمن سال ۹۷ کارخانه شماره ۲ جهت تولید محصول دونات با ظرفیت در دسترس حدود ۵ هزار تن در شهرک صنعتی نظرآباد و نزدیکی کلانشهر تهران راه اندازی شد که ظرفیت اسمی به مقدار ۴۷.۵ هزار تن افزایش یافت. همچنین سال ۱۴۰۱ جهت تکمیل محصولات خط تولید رب و کنسرو از شرکت سامان بازار رضوی اجاره شد و در سال ۱۴۰۲ مالکیت این خط به شرکت منتقل شد و ظرفیت کلی تولید شرکت به ۸۲ هزار تن محصول در سال رسید.

میزان سرمایه و ترکیب سهامداری
مالکیت ۹۰ درصد سهام شرکت با ۹۷۲ نیروی انسانی به آستان قدس رضوی و ۱۰ درصد باقیمانده به شرکت سرمایه‌گذاری پیشگامان سریر رضوی تعلق دارد. سرمایه اولیه در بدو تاسیس یک میلیون تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

برنامه در خصوص مانده مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها
شرکت در سال ۱۴۰۱ قصد انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را داشت اما سهامدار عمده به دلیل افزایش هزینه استهلاک و کاهش سود با این افزایش سرمایه مخالفت کرد. با توجه به گذشت بیش از یک سال از تاریخ تجدید ارزیابی دارایی‌ها، امکان افزایش سرمایه از این محل وجود ندارد. با توجه به مذاکرات با سهامدار عمده پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دوره بعد( سال ۱۴۰۶) افزایش سرمایه انجام و مبلغ مازاد تجدید به حساب سرمایه منتقل خواهد شد.

فروش صادراتی
با توجه به درخواست‌ها و سفارشات مشتریان صادراتی مقدار، نوع و نرخ کالا به توافق و تایید مدیریت رسیده و نسبت به تولید و ارسال کالا و فاکتور اقدام می‌شود. فروش صادراتی نیز فقط به صورت واریزی دلاری و تسویه نقدی ۱۰ روزه انجام می‌شود.
شرکت صنایع غذایی رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۰ اقدام به صادرات به صورت ارزی کرد که بخشی از ارز حاصل به صورت نقد از طریق نمایندگان صادراتی تحویل شرکت می‌شود و بخشی به صورت واریز به حساب‌های ارزی انجام می‌شود. شرکت در خصوص رفع تعهدات ارزی اقدام به فروش دلار به بانک مرکزی و فروش کوتاژ جهت واردات شرکت‌های همگروه کرده است.
با توجه به نیاز شرکت به واردات برخی مواد اولیه و ماشین آلات خط تولیدی مانند اسانس و قطعات خط اشترودل بخشی از ارز حاضر از صادرات از این محل رفع می‌شود. محصولات در کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق از طریق نمایندگی‌ها عرضه می‌شود.

صورت سود و زیان ۵ سال مالی اخیر

سیاست تقسیم سود
با توجه به اینکه شرکت سهامدار آستان قدس است، تصمیم در این خصوص طبق سیاست‌های کلی آستان است. سال‌های گذشته بر اساس نیاز شرکت و ارائه طرح توجیهی، آستان قدس اقدام به تامین مالی از طریق افزایش سرمایه و یا روش‌های دیگر کرد. بر همین اساس سال ۹۹ با توجه به موافقت سهامدار اصلی از محل مطالبات شرکت افزایش سرمایه داد و در سال‌های گذشته بخشی از سود جهت بهسازی خطوط و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گوناگون صرف شد.

برنامه‌های آتی

 
https://akhbarbank.com/vdcg7w9y.ak9tw4prra.html
تازه ترین اخبار