۰
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۸

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز هم همچون بازار شنبه با تحرکات مثبت و حرکت رو به جلو آغاز کرد. البته با گذر از نیمه ابتدایی و بواسطه جهش سنگین شاخص، کمی سطح عرضه‌ها بالاتر رفت اما در مجموع ایستادگی خریداران هم مناسب بود و لذا شاخص کل با رشد سنگین 60 هزار واحدی تا مرز کانال دو میلیون 147 هزار واحدی پیشروی کرد !
به گزارش اخباربانک، ارزش معاملات با رشد 17 درصدی به 6.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 620 میلیارد تومان وارد چرخه معاملات شد. بازار 2 روز گذشته دارای 4 مشخصه، رنج‌های عجیب و جهش شاخص‌ها توام با تزریق نقدینگی و افزایش حجم و ارزش معاملات بود تا باری دیگر به همگان ثابت شود که پول خوبی بیرون بازار بوده و صرفا نیاز به انگیزه برای برگشت به میدان دارد. خیلی قصد ورود به مباحث سیاسی را نداریم اما به شکل واضحی مشخص است که یا تحولاتی در پیش است که صرفا پول هوشمند از آن مطلع بوده و یا همان افرادی که ترمز رشد بازار در اردیبهشت را گرفتند، تغییر مسیر داده و قصد دارند بازار را در مسیر جبران عقب‌افتادگی رخ داده، قرار دهند !! اینکه روز گذشته بازارگردان‌ها ممنوعیت در سمت فروش داشتند هم اتفاق جالبی بود. فقط امیدواریم این ممنوعیت در راستای فروش سهام توسط دولت در زمان و قیمت مقتضی نباشد.

بازار را در حالی پیش می‌بریم که طی روزهای اخیر دو اتفاق در تغییر ذائقه معامله‌گران موثر بوده است. اتفاق اول، تاچ شدن دلار 60 هزار تومانی در بازار آزاد است که سیاستگذار خیلی این نرخ را قبول ندارد؛ کمااینکه نرخ‌های فعلی دلار هم سیاستگذار و رئیس بانک مرکزی را به رسمیت نمی‌شناسند !! قسمت شیرین‌تر ماجرا اینجاست که سیاستگذار با وجود عدم اعتقاد به دلار 60 هزار تومانی اما ربع سکه را با دلار 80 - 90 هزار تومانی به متقاضیان طلا عرضه می‌کند و حاضر نیست منابع خود را ریالی کمتر از آنچه در بازار وجود دارد هزینه کند ! اما از آن‌سو برای دلار صادراتی شرکت‌های بورسی و سهامی عام که متعلق به همین مردم است، تعیین تکلیف می‌کند و حاضر نیست نظام عرضه و تقاضا را به رسمیت بشناسد.

اختلاف نرخ دلار آزاد و نیما بزرگترین ظلم و چالش فعلی بازار است، جایی که بدون هیچ تعارفی دزدی عیان از حقوق سهامداران و مردم به اسم کالای ترجیحی برای واردکنندگان و عده‌ای خاص در جریان است. نمونه بارز این ماجرا چای دبش بود و به همه ثابت شد که سیاست‌های فعلی صرفا سبب چاق شدن عده‌ای دلال و فقیرتر مردم می‌شود. در واقع دولت با ابزاری به نام دلار شرکت‌های صادرکننده به طرق مختلف در حال کشیدن اقتصاد به لبه پرتگاه است و این حس به بازار منتقل شده که سیاستگذار هیچ احترام و ارزشی برای حقوق مالکیت و سهامداری قائل نیست. البته در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد و به نظر آش آنقدر شور شده که فاصله چندانی با چرخش دولت از سیاست‌های اشتباه اخیر چه در حوزه ارزی و چه در حوزه پولی نداریم. نگاهی به تحولات بورس کالا در دو هفته گذشته و همچنین عطش تقاضا برای خرید کالا و اثرات واضح آن در گزارش‌های ماهانه به وضوح نشان می‌دهد که چه انگیزه‌ای برای حفظ ارزش پول و جبران تورم پیش رو برقرار است.
https://akhbarbank.com/vdcb98b9.rhba9piuur.html
تازه ترین اخبار