۰
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۶

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه با گذر از تعطیلات، رسیدن دلار به مرز کانال 60 هزار تومانی و رسیدن برخی خبرها به ویژه از گروه خودرو آغاز نسبتا خوبی داشت.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
به گزارش اخباربانک، با گذر از یکساعت ابتدایی شاهد کمی تردید در رفتار معامله‌گران بودیم اما در نیمه دوم بازار با شدت گرفتن تقاضا برای برخی از گروه‌ها نظیر فولادی، پالایشی و برخی از نمادهای بزرگ، بطور کلی رخ بازار تغییر کرد و شاهد آب شدن مقداری از یخ‌های قطور و گردن‌کلفت بازار بودیم. البته هنوز موج اخبار قوی و قابل اطمینان نیست و بسیاری از معامله‌گران همواره تماشاچی بوده و تمایلی به خرید ندارند. اما به هر جهت تلاش‌هایی برای بهبود بازار در جریان است و لذا شاخص کل در معاملات روز گذشته با رشد جدی 32 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 86 هزار واحدی قد کشید.

ارزش معاملات با جهش نزدیک به 100 درصدی به 5.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 880 میلیارد تومان به بازار تزریق شد.
روزهای گذشته درخصوص عواملی (تحولات کلان و خبرهای تاثیرگذار بر صنایع) که می‌توانند در روند بازار تاثیرگذار باشد، بطور مفصل بحث شد و حالا می‌بینیم که سلسله خبرهای مثبت زیرپوستی در جریان است. عقبگرد از برخی تصمیمات و امیدواری به اتفاقات مثبت در همین راستاست. البته از آن‌سو دیوار بلند بی‌اعتمادی و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال را داریم که مانعی برای حرکت سریع نقدینگی به سمت بازار و عاملی برای تماشاچی بودن بسیاری از معامله‌گران است. اما به هر جهت در این فضا هم هستند افرادی که با در نظر گرفتن انواع و اقسام اتفاقات، ریسک به ریوارد بازار را در این قیمت‌ها جذاب می‌بینند و در حال خریدند.

در موضوع نرخ سود، بعد از شفاف‌سازی‌های اخیر بانکها درخصوص اثرات شوم تصمیمات بانک مرکزی، ظاهرا پرداخت سود 30 درصدی متوقف شده و مجددا نرخ‌های به سطوح 27 - 28 درصد برگشته است. اما بازار نیاز به اعلام رسمی این خبر دارد. گویا سیاستگذاران هم تا حدودی متوجه اشتباهات اخیر شده‌اند، هر چند که دیگر کار از کار گذشته و اثرات این موضوع خود را دی و بهمن سال آینده نشان خواهد داد. موضوع دیگر تحولات ارزی است. رشد مجدد دلار و رسیدن به مرز کانال 60 هزار تومانی باری دیگر تاکید می‌کند که دولت برای فروکش تقاضای ارزی و افزایش عرضه، راهی به غیر از رشد نرخ نیمای2 و پذیرش اصلاح آن ندارد.

رسیدن شکاف بین این 2 ارز به سطوح 50 درصدی نشان می‌دهد که صادرکنندگان خیلی تمایل عرضه دلار به نرخ‌های فعلی در سامانه نیما را ندارند. این اختلاف عجیب بین نرخ نیما و آزاد یکی از مشکلات عدیده و عمده بازار است. نمودار زیر نسبت دلار بازار آزاد به دلار نیما را به تصویر کشیده است. در واقع این نمودار، حاصل تقسیم دلار بازار آزاد به دلار نیماست. این نسبت اکنون به 1.5 واحد رسیده است. دولت روحانی در سال 97 زمانی که دلار جهش قیمتی را تجربه می‌کرد با راه‌اندازی بازار نیما بازار ارز را کنترل کرد. و در دولت رئیسی اواخر سال گذشته نیز اصلاح نرخ نیما را داشتیم. با توجه به رسیدن این نسبت به مرز 1.5 واحد، به نظر به زودی باید شاهد اصلاح دلار نیمایی باشیم.
نسبت دلار آزاد به نیما
اما در بازار باری دیگر شاهد داغ شدن اخبار گروه خودرو هستیم.
https://akhbarbank.com/vdcexz8o.jh8evi9bbj.html
تازه ترین اخبار