۰
دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۴

پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه در یک بین تعطیلی قرار داشت و تصور قالب این بود که در این روز بازار رکودی، بی‌رمق اما با رگه‌هایی از تقاضا ناشی از خبر تجدید ارزیابی ذوب‌آهن و تمدید ممنوعیت فعالیت بازارگردان‌ها در سمت فروش داشته باشیم. در واقع بسیاری انتظار داشتند که بازار در یک وضعیت سکون بدون تغییر خاصی این روز نیمه‌تعطیل را پشت سر می‌گذارد.
پیش‌بینی وضعیت امروز بورس
به گزارش اخباربانک، با کشیدن سوت آغاز بازی، تقریبا فضا شبیه به انتظار پیش می‌رفت اما با گذر از دقایق ابتدایی ناگهان رنج‌های عجیب منفی در نماد خودرو آغاز شد و این وضعیت به سایر نمادها و صنایع تسری یافت. هر چند که با گذر از نیمه ابتدایی بازار، کمی از شدت عرضه‌ها کاسته و بازار مسیر تعادلی را در پیش گرفت اما آسیبی که در این روز به بازار وارد شد، جبران نشد. به‌هر جهت در نتیجه معاملات روز شنبه شاخص کل که واقعیت بازار را نشان نمی‌داد، با افت نزدیک به 5 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 66 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با اندکی رشد به 3.2 همت رسید و کماکان تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی (270 میلیارد تومان) بود.

درخصوص افت بازار روز شنبه دو دلیل و شایعه توسط معامله‌گران و کاربران در فضای مجازی مطرح می‌شد. عده‌ای معتقد بودند که برخی از حقوقی‌ها با اعمال فشار فروش قصد داشتند سازمان را نسبت به برگشت بازارگردان‌ها در سمت فروش تحت فشار قرار دهند. و عده‌ای دیگر شایعه‌‌ای مطرح می‌کردند مبنی بر اینکه مجموعه کروز با اعمال فشار حداکثری در سمت فروش در پی جمع‌آوری سهم خودرو از بازار است. واقعیت امر نمی‌دانیم چقدر به این مباحث و شایعات می‌توان وزن داد اما به هر جهت باید بپذیریم که بازار شنبه دلیلی برای این رفتار و گسترش فشار فروش نداشت و لذا طبیعی است که در چین فضایی بازارِ شایعات داغ و جنجالی شود. بسیاری معتقدند بازار مدت‌ها است که دستکاری می‌شود و اگر رنج‌های منفی و چیدمان اردر سنگین در سمت فروش نبود، قطعا چنین افتی طی ماه‌های اخیر به بازار دیکته نمی‌شد ... !!

این روزها سهامداران برای خاتمه یافتن سال همچون یک فرد زندانی روزشماری می‌کنند و روی دیوار آن خط می‌کشند. 1402 سال خوبی برای بازار نبود و حتی به فرض تحرکات رو به جلو در 16 روز باقی‌مانده هم، خاطرات و اتفاقات تلخ 330 روز گذشته جبران نخواهد شد. ضمن اینکه شاید آن طرف سال هم خبری از آزادی و پرش نباشد اما به هر جهت انسان به اُمید زنده است و شاید با آغاز بهار شاهد تغییراتی در تفکر تیم اقتصادی دولت باشیم ! تنها نکته مثبت روزهای اخیر، تغییرات مثبت در تیم نظارتی سازمان و تصمیمات قادر بوده است. البته همانطور که روزهای اخیر هم اشاره شد، این تصمیمات صرفا سمت فروش را تضعیف می‌کند و ما برای حرکت رو به جلو نیاز به تشویق و شوک‌های قوی مالی و خبری داریم.

در واقع بازار برای خروج از این وضعیت نیاز به تصمیمات خاص و اساسی دارد و نمی‌توان دست روی دست گذاشت. رسیدن اخبار مثبت و ایجاد اطمینان لازمه این ماجراست و اگر رخ ندهد، فضای روزهای باقی‌مانده از اسفند سخت و دردناک همچون شنبه پیش خواهد رفت و رفتار حقوقی‌ها منجر به افت مجدد بازار خواهد شد. قسمت جالب ماجرا اینجاست که حتی پروژه‌بازی هم آن رنگ و بوی سابق را ندارد و بطور کل فضای رکودی در کلیت بازار گسترش یافته است.
https://akhbarbank.com/vdce7z8o.jh8ezi9bbj.html
تازه ترین اخبار