۰
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۳

ثبت بیش از 7600 سفارش در مرکز مبادلات ارزی

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: از ابتدای راه اندازی این مرکز تاکنون بیش از هفت هزار و 600 ثبت سفارش انجام شده است.
ثبت بیش از 7600 سفارش در مرکز مبادلات ارزی
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: از ابتدای راه اندازی این مرکز تاکنون بیش از هفت هزار و ۶۰۰ ثبت سفارش انجام شده است.

صمد کریمی در گفتگوی تلفنی با برنامه نگاه یک افزود: در این مدت مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای حدود ۷۶۰۰ واحد تولیدی تأمین شده است.

وی اضافه کرد: میانگین نرخ دلار در این مدت ۲۳۰۰ تومان و انحراف معیار و دامنه نوسان آن حدود ۶۸ تومان و ضریب تغییرات آن دو و ۷۲ صدم درصد بود که استاندارد خوبی است.

کریمی با بیان اینکه تعداد ثبت سفارش ها در مرکز مبادلات ارزی روزانه حدود ۱۴ درصد رشد داشت گفت: این مرکز در کنار حمایت از تولید از بخش خدمات هم حمایت کرد و مدت زمان تخصیص ارز به دانشجویان غیر بورسیه به کمتر از ۱۵ روز و برای دانشجویان بورسیه به کمتر از یک هفته کاهش یافت و به اندازه کافی هم دارو تأمین شده است.
وی با اشاره به اینکه نظام ارزی کشور در سال ۸۱ مدیریت شده انتخاب شد افزود: نرخ ارز و دامنه نوسانات آن حدود یک دهه یعنی تا نیمه نخست ۸۹ به رغم نوسانات در متغیرهای اقتصادی ، بسیار محدود و ثابت نگه داشته شد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه جهش در نرخ ارز از نیمه دوم سال ۸۹ آغاز شد و بیشتر نوسانات در نیمه نخست سال ۹۱ رخ داد گفت: بانک مرکزی ایران بر اساس سیاست جدید ارزی خود با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور و با طرح مشخص وارد نیمه دوم سال ۹۱ شد.

کریمی ، تأمین نیازهای بخش تولید گروه های سه تا پنج و بعد از آن گروه های شش و هفت را از اهداف راه اندازی این مرکز بیان و اضافه کرد: تأمین نیازهای بخش خدمات از جمله بیماران ، مسافران و دانشجویان و کنترل نوسانات نرخ ارز از دیگر اهداف راه اندازی مرکز مبادلات ارزی بود.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات در اجرای تعهدات قبلی ایجاد شد گفت: درباره این مشکلات در بانک مرکزی تصمیم گیری شد و در آینده نزدیک مقررات آن اعلام و این مشکلات برطرف می شود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه کمیته ویژه ای تشکیل شده است و از نظرات کارشناسان استفاده می کنیم افزود: نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ،بانک مرکزی، بانک های عامل، وارد کنندگان و صادرکنندگان در کنار هم هستند و مرکز مبادلات ارزی روزانه بازار ارز را رصد می کند تا به همه اهدافش برسد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون وجه ارزی بانک های عامل گشایش کننده اعتبار به بانک های کارگزار خارجی ارسال شده است گفت: کالاهای مشتریان بانک های عامل مرکز مبادلات ارزی در حال حمل است و یا وارد گمرک و ترخیص شده است.

کریمی با اشاره به اینکه هم اکنون مرکز مبادلات ارزی با کف عرضه ارز در حال کار است افزود: هم اکنون ارز مورد نیاز این مرکز از طریق ۱۴ و نیم درصد سهم شرکت ملی نفت و صندوق توسعه ملی تأمین می شود.

وی تأکید کرد: در آینده همه شرکتهای مشمول ماده ۲۷ قانون بودجه سال ۹۱ وارد مرکز مبادلات ارزی می شوند و به این ترتیب ارز بیشتری در این مرکز عرضه خواهد شد.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: تمهیداتی نیز اندیشیده می شود تا صادرکنندگان غیرنفتی هم ارزشان را به نرخ مبادله ای به مرکز بفروشند و یا برای معاملات خود از آن استفاده و یا سپرده گذاری کنند.
https://akhbarbank.com/vdcc.pqma2bq4sla82.html
تازه ترین اخبار