۰
۱
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۳

پیش بینی آینده بازار مسکن در سال ٩٧

روزنامه «شهروند»:روی کاغذ نه فقط مسئولان بلکه آمارها هم خبر از رونق بازار مسکن می‌دهند. به نظر می‌رسد بالاخره بازار مسکن بعد از مهار تورم ٣٨‌درصدی ایجادشده در دولت نهم و دهم، امسال سینگال‌های خروج از رکود را از خود نشان می‌دهد؛ بیشتر کارشناسان معتقدند که بازار مسکن در ‌سال آینده از رکود خارج می‌شود.

آخرین آماری که بانک مرکزی در این‌باره داده است، مربوط به دی‌ ماه است. طبق آمارهای رسمی ارایه‌شده در کشور تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی‌ماه ‌سال ٩٦، به ١٩‌هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه ‌سال قبل ١٣,٥‌درصد افزایش را تجربه کرده است.

محمود زعفرانلو فعال و تحلیلگر بازار مسکن در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: محدوده فعالیت ما غرب پایتخت است که در این مناطق رونق مسکن کاملا احساس می‌شود. او افزایش بین ٨ تا ١٠‌درصدی معاملات را ناشی از پایین‌آمدن سود بانکی دانسته و ادامه می‌دهد: مردم پول خود را از بانک‌ها بیرون کشیده و سراغ مسکن آمده‌اند.

این تحلیل زعفرانلو در بازار طلا و ارز هم شنیده می‌شود. برخی افزایش قیمت و رونق بازار طلا را ناشی از پایین‌آمدن سود بانکی می‌دانند و معتقدند اقتصاد کشور با کنترل سود بانکی و کاهش آن روی غلتک افتاده است.

اما چرا انتظار رونق از بازار مسکن وجود دارد؟ ‌هادی حق‌شناس اقتصاددانی است که در پاسخ به این سوال می‌گوید: بازار مسکن رکودی طولانی را پشت‌سر گذاشته است. در ٦ماه نخست ‌سال‌جاری، بیش از ١٨‌هزار واحد مسکن به فروش رفته است. اگر این آمار را با آمارهای مدت مشابه ‌سال گذشته یا سال‌های قبل‌تر مقایسه کنیم، می‌بینیم که تعداد معاملات در بازار مسکن افزایش یافته است. بنابراین بهبود عملکرد این بازار، چندان دور از ذهن نیست. او معتقد است؛ تسهیلات جدید بانکی هم در جهت تحریک تقاضای بازار به کار گرفته شده‌اند.

مسکن گران شده است
گرانی در بازار را یکی از سیگنال‌های گذر از رکود می‌دانند. بانک مرکزی اعلام کرده که متوسط معامله هر مترمربع مسکن در ماه دی از طریق بنگاه معاملات ملکی حدود ٥‌میلیون تومان بوده که نسبت به ماه تقریبا ١٦‌درصد افزایش داشته است.

محمود زعفرانلو فعال بازار مسکن هم این افزایش قیمت را تأیید کرده و می‌گوید: در مناطق ٢ و ٥ تهران که محدوده فعالیت‌های اوست، این افزایش بین ٨ تا ١٠‌درصد حس می‌شود.

همچنین بررسی آمارهای بانک مرکزی از معاملات مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد در ١٠ماهه نخست ‌سال‌جاری تعداد معاملات مسکن با رشد ١٢,٢‌درصدی به ١٥٠‌هزار معامله رسیده است. متوسط قیمت هر مترمربع با ٨.٩‌درصد افزایش به ٤میلیون و ٧٥٠‌هزار تومان رسیده است.

حتی اگر به فصل پاییز برگردیم، طبق آمارهای رسمی کشور در مهرماه ‌سال‌جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه ‌سال قبل حدود ۳۴.۴‌درصد افزایش دارد. در شهریورماه، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی رشدی حدود ۹.۲‌درصد داشته است. کارشناسان معتقدند که به نظر می‌رسد الگوریتم این رشد و رونق در ‌سال ٩٧ هم تکرار می‌شود.

نخستین تصویر رسمی از بازار ٩٧
نهم بهمن‌ماه امسال در همایشی با حضور مشاور وزیر راه‌وشهرسازی و سایر فعالان بازار مسکن، نخستین تصویر از بازار مسکن ‌سال ۹۷ روز گذشته در سمیناری ارایه شد. صاحب‌نظران بخش مسکن در این سمینار، با تشریح مولفه‌های بیرونی و درونی موثر بر متغیرهای بازار مسکن در ‌سال جدید، چشم‌انداز ساخت‌وساز و معاملات خرید ملک را بررسی کردند. حسین ‌عبده‌تبریزی در این سمینار با اشاره به تداوم وضع موجود اقتصادی، جنس رونق معاملات مسکن در ‌سال ۹۷ را «احتیاطی» و در ساخت‌وساز به شکل «سوداگری‌‌کم» توصیف کرد. سناریوی احتمالی درباره نحوه افزایش قیمت‌ نیز مورد تحلیل قرار گرفت. ماحصل این همایش، شکل‌گیری تصویر رونق احتمالی مسکن در ‌سال ٩٧ بود.

کدام مناطق در پایتخت محبوب‌ترند؟
بنابر آمارهای بانک مرکزی مناطق ٢٢گانه تهران، بیشترین آمار معاملات مربوط به منطقه ٥ است. سهم این منطقه از تعداد معاملات به عدد ١٦‌درصد رسیده که رکوردی خاص به حساب می‌آید. همچنین مناطق ٤، ٢ و ١٤ به ترتیب با سهم ٩,١٠، ٨.٩ و ٣.٦‌درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ٣.٧٢‌درصد از کل معاملات انجام‌شده در شهر تهران صرفا مربوط به ١٠ منطقه شهر به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ٥، ٤، ٢، ١٤، ٨، ١٠، ١٥، ٧، ١ و ١١ بوده و ١٢ منطقه دیگر تنها ٧.٢٧‌درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

محمد امیرزاد، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در این‌باره گفته است: رشد آمار معاملات مسکن نشانه امیدوارکننده‌ای از بهبود وضع حاکم بر بازار است. البته بازار مسکن به این سادگی از رکود خارج نمی‌شود و به‌طورحتم به زمان بیشتری نیاز است. نکته قابل توجه این است که باید مشخص شود آیا هنوز مسکن موتور پیشران اقتصاد هست یا نه؟ امروز که دلخوشی اقتصاد ایران به خروج مسکن از رکود و بهبود وضع کلی اقتصاد کشور است، جای این سوال باقی است که مسکن همان نقش دهه٧٠ خود در اقتصاد را دارد یا این‌که شرایط تغییر کرده است؟

آخرین تیر دولت؛ احیای بافت فرسوده
بیش از ٥‌سال است که مسکن وارد رکورد شده و گاهی مثل ماه‌های اخیر‌ سال ٩٦، جسته و گریخته سیگنال خروج از رکود می‌دهد. قیمت‌ها بالا می‌رود اما درنهایت اتفاقی نمی‌افتد. هرچند که در گزارش اخیر مرکز آمار ایران پیرامون رشد بخش‌های مختلف، رشد بخش مسکن بعد از ٤‌سال‌ونیم مثبت گزارش شد اما تا خروج کامل از رکود فاصله بسیاری باقی است. کارشناسان بازار مسکن معتقدند؛ یکی از راه‌های تولید مسکن و تکان‌دادن بازار، احیای بافت‌های فرسوده است، اما با توجه به امتیازاتی که در زمینه احیای بافت‌های فرسوده به مردم داده شده، این حوزه با عدم استقبال مواجه است.

دولت هم با وجود وعده‌های مختلفی که برای احیای بافت فرسوده داد، هنوز کاری از پیش نبرده است. به نظر می‌رسد امروز نوبت جامعه‌شناسان شهری است. چرا مردم زندگی در بافت‌های فرسوده حتی به قیمت احیای آن را دوست ندارند؟
https://akhbarbank.com/vdcjmaei.uqeoxzsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
بی نام
Iran, Islamic Republic of
برای اقتصادی که باپول تو خاک کردن وبه زور گران کردن مسکن میگه اقتصاد راه میوفته باید بی نهایت تاسف خورد
تازه ترین اخبار