کدام موسسه زودتر مجوز می گیرد؟

آخرین وضعیت موسسات اعتباری و بانک مهر اقتصاد متقاضی مجوز

30 شهريور 1394 ساعت 10:23

اخبار بانک: چند موسسه اعتباری فاد مجوز و بانک مهر اقتصاد در حال رایزنی و تلاش برای اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی هستند.برخی از این موسسات به مراحل پایانی کار خود برای اخذ مجوز رسیده اند.


به گزارش خبرنگار اخبار بانک، هم اکنون چند موسسه از جمله آرمان ایرانیان(فرشتگان-فردوسی)،ثامن،ثامن الحجج،افضل توس و بانک مهر اقتصاد درخواست اخذ مجوز را به بانک مرکزی داده اند و برخی از این موسسات و بانک در مراحل پایانی خود هستند.

موسسه آرمان ایرانیان
این موسسه از دو تعاونی بزرگ فرشتگان و فردوسی تشکیل شده است.زیر مجموعه این موسسه نیز چند تعاونی دیگر کوچک ادغام شده و آرمان ایرانیان را شکل داده اند.در این مجمع هیات مدیره پیشنهادی و اساسنامه نمونه بانک مرکزی نیز مصوب شده اند.

این موسسه با موفقیت پذیره نویسی سهام را به پایان برده و مجمع عمومی خود را برگزار کرده است.گام بعدی که در حال اجرای آن است، انحلال قانونی تعاونی هاست.

تاکنون چند تعاونی زیر مجموعه آن فرآیند قانونی انحلال خود را طی کرده اند و براساس پیش بینی ها تا اواسط مهر ماه کار سنگین انحلال مابقی تعاونی ها ادامه خواهد داشت.پس از این پروسه ثبت موسسه در اداره ثبت شرکت ها  باقی می ماند.

مهمترین پروسه فعلا همین انحلال تعاونی ها است که در حال پیگیری و انجام می باشد.انحلال هر تعاونی نیز نیازمند برگزاری مجمع با حضور حداکثری اعضای یک تعاونی و رای گیری است.پس از رای مثبت سهامداران و اعضا این انحلال بصورت قانونی باید به ثبت برسد و آگهی شود.به نظر می رسد این موسسه زودتر از سایر موسسات مجوز نهایی خود را کسب کند.

موسسه ثامن
این موسسه چندی پیش مجوز پذیره نویسی سهام خود را از بانک مرکزی دریافت کرده است.

این موسسه هم اکنون در حال آماده سازی و مذاکره با شرکت های تامین سرمایه و بورس برای انجام پذیره نویسی است.پیش بینی می شود اواخر پاییز این اتفاق در بورس رخ دهد.

موسسه ثامن الحجج
این موسسه نیز در نهایت در مسیر ساماندهی قرار گرفت و هم اکنون حسابرس معتمد و قانونی از سوی بانک مرکزی در حال حسابرسی و بررسی صورت های مالی این موسسه است.

تاکنون مورد جدی در مسیر حسابرسی این موسسه مشاهده نشده و پس از تائید صورت های مالی این موسسه وارد مسیر جدی دریافت مجوز خواهد شد.مسیری چون پذیره نویسی سهام و غیره که امسال باید این راه را طی کند.

این موسسه پیشتر فرآیند ادغام و ساماندهی 24 تعاونی را با موفقیت پشت سر گذاشته بود.

موسسه افضل توس
این موسسه نیز هنوز در حال رایزنی با بانک مرکزی است تا بتواند بصورت مستقل بعنوان یک موسسه فعالیت خود را آغاز کند.ولی بانک مرکزی هنوز با این تقاضا موافقت نکرده است.

برخی اخبار از بررسی ادغام این موسسه با یکی زا بانک های خصوصی وابسته به یک نهاد حکایت دارد.

بانک مهر اقتصاد
این بانک نیز در راس مدیریتی خود تغییر ایجاد کرد و اقدام به پذیره نویسی سهام خود در فرابورس کرده است.اما به دلیل شرایط اقتصادی هنوز نیمی از سهام این بانک به فروش نرفته است.تا زمانی هم که این موضوع به طور کامل رخ ندهد بانک مهر اقتصاد نمی تواند گام جدی و جدید تری بر دارد.

اما نکته مهم این است که بانک مرکزی هر طور که شده قصد دارد در سال 94 پرونده موسسات و بانک مهر اقتصاد را ببندد.هر چند شاید برخی امور اداری و اجرایی آن به سال آینده نیز موکول شود و به قطعا امسال این موسسات و آینده آنها تعیین تکلیف خواهد شد.


کد مطلب: 37529

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/37529/آخرین-وضعیت-موسسات-اعتباری-بانک-مهر-اقتصاد-متقاضی-مجوز

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com