۰
۲
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
تصویر اقتصاد ایران در نگاه سرمایه گذاران اینگونه است

دارایی 482 میلیارد دلاری بانکها ایران/افت ارزش 80 درصدی ریال

اخبار بانک: توافق هسته ای به تدریج راه را برای اقتصاد بزرگتر از تایلند و دارای ذخایر رقابتی نفت با کانادا، یعنی ایران باز می کند. سرمایه گذاران در نگاهی به اقتصاد ایران این تصویر را خواهند دید.
دارایی 482 میلیارد دلاری بانکها ایران/افت ارزش 80 درصدی ریال
اخبار بانک: اقتصاد ایران چه اندازه بزرگ است؟
اقتصاد ۴۱۵ میلیارد دلاری ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه بعد از عربستان سعودی است.
در سال مالی ایران، اقتصاد ۴ درصد رشد خواهد داشت که دو برابر مقدار پیش از تحریم است. با تنگ تر شدن حلقه تحریم ها در سال ۲۰۱۲ اقتصاد ایران دو سال وارد رکود شد و اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد کوچک تر از مقداری است که بدون تحریم ها می توانست باشد.

شرکای تجاری اصلی ایران چه کشورهایی هستند؟
بزرگترین شریک تجاری در سه ماه نخست سال ۹۴ چین بود. پس از آن عراق با ۱.۵ میلیارد یورو و امارات متحده عربی با ۱.۳ میلیارد یورو قرار داشتند. در همین دوره ارزش وادرات ایران از چین به ۲.۶ میلیارد دلار رسید.

اقتصاد ایران تا چه در کنترل دولت قرار دارد؟
تا ژوئیه سال ۲۰۰۶، ۸۰ درصد اقتصاد ایران در کنترل دولت قرار داشت. دولت ادعا دارد ردپای آن در اقتصاد به ۲۰ درصد کاهش یافته است اما این مقدار می تواند بیشتر باشد.
خصوصی سازی زمانی اتفاق افتاد که بخش خصوصی در حد و اندازه های کوچکی بود. بانک ها به شرکت های خصوصی اعتبار نمی دادند تا بتوانند هولدینگ های دولتی را خریداری کنند و سرمایه گذاران خارجی حضوری نداشتند. در نتیجه، می توان گفت دولت هنوز ۷۰ درصد اقتصاد را در دست دارد.

اقتصاد ایران تا چه حد به نفت وابسته است؟
ایران بعنوان یکی از اعضای اوپک ۱۰ درصد از ذخایر نفت جهان را در خود دارد. در سال ۲۰۱۴ صادرات نفت خام ایران بطور میانگین به ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش داشت در حالی که در سال ۲۰۱۱، ۲.۶ میلیون بشکه بود. درآمد حاصل از فروش نفت خام ۱۵ درصد از GDP ایران را به خود اختصاص داده است.

چه چیزی برای سرمایه گذاران خارجی می تواند جالب باشد؟
صنعت خودرو، تولید، انرژی و کشاورزی می تواند از زمینه های مورد علاقه سرمایه گذاران باشد. موسسه رنسانس پیش بینی می کند ۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال ۲۰۱۶ روانه بازار بورس ایران خواهد شد.
هزینه نیروی کاری پایین در برخی بخش ها در ایران که از چین هم پایین تر است می تواند باعث جذاب تر شدن تولیدات در ایران شود.
هزینه پایین انرژی به نفع شرکت های سیمان و فولاد است و صنعت مخابرات نیز یکی از زمینه های با جذابیت بالقوه به شمار می رود.

اندازه بازار بورس ایران چقدر است؟
بازار بورس تهران بازار سهام اصلی ایران است. در ۱۲ ماه منتهی به ۳ ماه اوت شاخص کل سهام ۱۱ درصد افت داشت. ارزش بازار بورس تهران ۹۵ میلیارد دلار برآورد می شود. از آغاز دور نهایی مذاکرات تا کنون بازار بورس تهران ۳ درصد ترقی کرده است.
به گزارش بورس تهران افزایش ارزش روزانه تا سقف ۵ درصد است. شرکت های نفت، پتروشیمی و مخابرات در صدر بازار و بعد از آن بانک ها و شرکت های تولید فولاد و سیمان قرار دارند.

خارجی ها چطور می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند؟
به گزارش اخبار بانک، افراد خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران باید مجوز دریافت کنند. مقامات می گویند کسب این مجوز ۱۰ روز زمان می برد.
بر اساس قوانین ۲۰۰۲ باید با سرمایه گذاران خارجی مثل سرمایه گذاران داخلی برخورد شود و همان قوانین حمایتی در مورد آنها اعمال شود. افراد خارجی نمی توانند زمین داشته باشند و سهام آنها در بخش اقتصاد تا ۲۵ درصد محدود می شود مگر اینکه کالای غیرنفتی صادراتی باشد.

نظام بانکی ایران در چه شرایطی است؟
به گزارش بلومبرگ، ارزش دارایی های بانکی ایران ۴۸۲ میلیارد دلار برآورد می شود که بیش از دارایی های مبتنی بر شریعت در مجموع عربستان، امارات و مالزی است. بر اساس محاسبات وزارت امور مالی و بانک مرکزی وام های بد به ۳۲ میلیارد دلار می رسد.
تحریم ها بانک های ایران را از نظام بانکی جهان جدا کرد و دسترسی آنها به سرمایه های خارجی را قطع کرد.

ارز ایران در چه وضعیتی است؟
به گزارش صندوق بین المللی پول، ریال ایران ۸۰ درصد از ارزش خود را در دوران تحریم از دست داد. از زمان انتخاب روحانی به ریاست جمهوری ارزش ریال نسبتاً ثابت شده است و خبر از طرح تک نرخی شدن نرخ ارز شش ماه بعد از توافق هسته ای می رسد.
https://akhbarbank.com/vdcgtq9w.ak93w4prra.html
مشاهده نظر مخاطبان
علی فعال اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
خدا نکنه نفت تموم شه وگرنه اقتصاد ایران بر فنا ست اقتصاد نفتی همینه
نه داداش باز بانک مرکزی یکی مثله میزانو زمین میزنه خودشو نجات میده
بی تدبیری و نا امیدی موج میزند
تازه ترین اخبار