۰
۲
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۶
گزارش/

ایرن چه بهایی برای تحریم پرداخت؟

اخبار بانک: اگرچه لغو تحریم ها خبر خوشی است و می تواند باعث تقویت اقتصاد شود اما نگرانی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی که در زمان تحریک جای رقبای خارجی را پر کرده بودند، وجود دارد و چشم امدیشان را به حمایت دولت دوخته اند.
ایرن چه بهایی برای تحریم پرداخت؟
نسرین شمس- «اخبار بانک»: رشد اقتصادی دو درصد پیش بینی شده البته پس از موعد ۳۰ ژوئن (۶ تیر) بلافاصله محقق نمی شود اما تاثیر آن را می تواند در سه ماه چهارم سال شاهد بود. ایران تلاش می کند به محض انجام توافق با پنج بعلاوه یک تمامی تحریم ها برداشته شود.

فواید ملموس
هم بانک مرکزی ایران و هم صندوق بین المللی پول پیش بینی می کنند حتی در صورت عدم لغو تحریم ها اقتصاد ایران در سال جاری رو به رشد باشد. اما تاثیر برداشته شدن تحریم ها بسیار قابل توجه است.

اکبر کمیجانی قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفتگو با خبرگزاری Middle East Eye گفته است که "با فرض اینکه شرایط فعلی ادامه داشته باشد و تا ماه مارس سال ۲۰۱۶ تغییری در تحریم ها وجود نداشته باشد نرخ رشد یک درصد را انتظار داریم. که البته صندوق بین المللی پول آن را ۰.۶ درصد پیش بینی می کند. پس از لغو تحریم ها هم بلافاصله تاثیر ملموسی وجود ندارد اما تا پایان سال مالی می توانیم به رشد ۲.۵ تا ۳ درصد برسیم."

وی از کسانی است که پس از روی کار آمدن رئیس جمهور حسن روحانی انتخاب شد. طی دو سال گذشته بانک مرکزی ایران و دولت روحانی سعی در مدیریت رکود اقتصادی داشتند، تا حد قابل توجهی تورم را پایین آوردند و نرخ مبادله ارز ثابت شد.

بانک مرکزی انتظار دارد به محض انجام توفق دارایی های خارجی از بلوکه در بیاید و بتواند تماس با بانک های خارجی را برای نقل و انتقالات کارت اعتباری از سر بگیرد.

تورم از نرخ ۴۵.۱ درصد در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ به ۱۵.۵ درصد در ماه آوریل سال جاری کاهش داشته است هدف بانک رساندن نرخ تورم به عدد یک رقمی تا ماه مارس سال ۲۰۱۷ است. بانک مرکزی امیدوار است مدیریت اقتصاد کلان دو سال گذشته اطمینان را به بازار بازگردانده باشد.

ایران چه بهایی برای تحریم پرداخت
ایران در نتیجه تحریم های غرب در مورد برنامه هسته ای صادرات نفت را تا حد زیادی کاهش داد از بانکداری جهانی فاصله گرفت و شاهد کاهش قابل توجهی در ارزش ارز بود.

اقتصاد:
تولید ناخالص داخلی در ایران از ۸۲۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۵۰۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ و ۳۶۸.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ کاهش یافت که منعکس کننده ۳۰% کاهش است.

صادرات نفت:
صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۳ رسید که چیزی بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار از دست رفتن درآمد نفت در دوره ۲۰۱۲-۲۰۱۳ را نشان می دهد.

صنعت خودرو:
تولید در صنعت خودرو از ۱.۶ میلیون دستگاه (۲۰۱۱) با کاهش ۳۸% به کمتر از ۱ میلیون دستگاه (۲۰۱۳) رسید.

ارز ایران با نرخ تورم ۴۵% (ژوئیه ۲۰۱۳):
ماه مارس سال ۲۰۱۵: دلار آمریکا با نرخ رسمی ۲۷۷۰۰ ریال و در بازار آزاد با نرخ ۳۴۰۰۰ ریال مبادله شد که نشان دهنده افت ۵۹% (کاهش ارزش ارز در دوره ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) است. در ماه مارس سال ۲۰۱۲ دلار با نرخ ۱۱۳۰۰ ریال مبادله می شد.

بیکاری:
میزان اشتغال در ماه مارس سال ۲۰۱۴: ۱۰.۴% (یک نفر از ده نفر) و در نرخ بیکاری جوانان ۲۴% بود.

دارایی های بلوکه شده:
۸۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران در خارج از مرز بلوکه شد.

فروش نفت
مقامات ایران می گویند آماده از سر گیری فروش نفت به اروپا در صورت لغو تحریم ها هستند. در حال حاضر هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه خریدار نف ایران هستند. سال گذشته بیش از ۹۵ درصد از تولید نفت ایران روانه آسیا شد و فقط ۲.۹ درصد به اروپا صادر شد. چین بزرگترین بازار نفت ایران است و کمتر از ۳۰ درصد از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص داده است و حتی با وجود واردات گسترده ای ایران از کشور نهایتاً با چین مازاد تجاری دارد.

اگرچه لغو تحریم ها خبر خوشی است و می تواند باعث تقویت اقتصاد شود اما نگرانی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی که در زمان تحریک جای رقبای خارجی را پر کرده بودند، وجود دارد و چشم امدیشان را به حمایت دولت دوخته اند.

پس از برداشته شدن تحریم ها بازار ایرن پر از کالا و سرمایه گذار خارجی می شود و این وضعیت نیاز به مدیریت دارد.
https://akhbarbank.com/vdcee78x.jh8eei9bbj.html
مشاهده نظر مخاطبان
همین الانش دولت داره با انحلال موسسات هزاران نفر رو بیکار میکنه
بهتره با تحریم داخلی مقابله کنیم نه خارجی
Iran, Islamic Republic of
لطفا از دستبابي به انرژي هسته اي وتحريم هاي داخلي نيز اسم ببريد .
تازه ترین اخبار