۰
۴
جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۱
اختصاصی/

بخشنامه کاهش سود سپرده ها به بانک ها رسید ولی تسهیلات نه!

اخبار بانک: به نظر می رسد بخشنامه بانک مرکزی خطاب به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری رسیده است اما خبری از کاهش نرخ تسهیلات نیست!
بخشنامه کاهش سود سپرده ها به بانک ها رسید ولی تسهیلات نه!
اخبار بانک- پس از مدت ها کش و قوس و اظهارات جسته و گریخته مسئولان بانک مرکزی، وزارت دارایی و شورای پول و اعتباری بالاخره حدود ۱۰ روز پیش جلسه برای تصمیم گیری نرخ سود سپرده و تسهیلات برگزار شد.

در این جلسه مقرر گردید نرخ سود سپرده های بلند مدت با کاهش ۲ درصد روبرو شده و از ۲۲ درصد به ۲۰ درصد برسد.

همچنین بخش جذاب خروجی جلسه شورای پول و اعتباری برای تولیدکنندگان و تسهیلات گیرندگان کاهش ۴ درصدی نرخ سود تسهیلات برای عقود مشارکتی و ۱ درصدی برای عقود مبادله ای بود.

هر چند با توجه به سابقه کاهش نرخ سود تسهیلات بسیاری از تسهیلات گیرندگان با دیده تردید به این مساله نگاه کرده و امید کمی به کاهش نرخ تسهیلات داشتند.

بالاخره تصمیم به کاهش نرخ سود سپرده از شانزدهم اردی بهشت ماه وارد مرحله اجرایی درآمد و در این روز دیگر خبری از سود سپرده های یکساله ۲۲ درصدی نیز نبود.

اما همزمان با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی قرار بر این شد نرخ سود تسهیلات از همان تاریخ ۱۶ اردی بهشت ماه کاهش پیدا کند اما مشاهدات میدانی خبرنگار ما از سطح شعب برخی بانک ها حکایت دیگری داشت.

به این منظور خبرنگار ما به یکی از شعبات یک بانک خصوصی مراجعه و از نرخ سود سپرده ها و تسهیلات سوال کرد که کارمند مربوطه از نرخ سود سپرده های یکساله ۲۰ درصدی و نرخ سود کوتاه مدت ۱۰ درصدی خبر داد.

همچنین وی اعلام کرد نرخ سود تسهیلات هنوز به شعبه ما ابلاغ نشده و همچنان نرخ تسهیلات ۳۰ درصدی ارائه خدمات می کنیم!

کنجکاوی خبرنگار ما و سوال از وی در این مورد که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی اعلام کردند که سود سپرده ها و تسهیلات همزمان از ۱۶ اردی بهشت کم می شود، و این نرخ ها در قالب یک بخشنامه به بانک ها ابلاغ شده، حال چطور ممکنه تنها نرخ سود سپرده ها به بانک ابلاغ شود اعلام کرد بخشنامه های بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ابلاغ می شود و مستقیما به شعبه ارسال نمی شود.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ این بخشنامه خطاب به مدیران بانک ها، آنها هستند که بخشنامه دیگری را با سربرگ بانک مطبوع خود و شرایطی که هیئت مدیره تصمیم بگیرد به شعب خود ابلاغ می کنند و این ممکن است دقیقا مشابه بخشنامه بانک مرکزی نباشد.

این کارمند بانک ادامه افزود: در بانک ما نیز دستور رسیده فعلا تا زمان ابلاغ بخشنامه تسهیلات با همان نرخ های بالای قدیمی پرونده های در جریان، به اتمام و تسهیلات واریز گردد.

معمولا همیشه اینگونه بوده که با توجه به بهای تمام شده پول در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همت مضاعفی برای کاهش نرخ تسهیلات نیست و بانک ها تلاش می کنند به بالاترین نرخ ممکن تسهیلات پرداخت کنند.

این میل بانک ها برای پرداخت تسهیلا به بالاترین نرخ ممکن به هیچ عنوان مطابق میل و خواسته مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی نیست و در این راه تولید کنندگان و کارآفرینان که مشتریان تسهیلات هستند همواره چشم به راه وعده های داده شده برای کاهش نرخ تسهیلات هستند.

در کنار تسهیلات گیرندگان، سپرده گذران نیز با نگاهی تردیدآمیز نسبت به هدایت صحیح سپرده های خود به سمت تولید و اشتغال از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده ها گلایه مند هستند.

موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز نیز در این آشفته بازار با افزایش نرخ سود سپرده های خود به بی انضباطی مالی دامن زده و نسبت به جمع آوری سپرده های سرگردان ناشی از کاهش نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات اعتباری مجاز اقدام می کنند.

این دور باطل چند سالی است که در شبکه بانکی کشور در جریان است و تصمیمات گاه و بیگاه مسئولان بانک مرکزی برای مصاحبه عدم سپرده گذاری در موسسات مالی غیر مجاز نیز نتوانسته گره این کلاف سردرگم را باز کند.
https://akhbarbank.com/vdcjixet.uqetizsffu.html
مشاهده نظر مخاطبان
حسين
نميرسه باور كنيم بانك مركزي داره خودش زير نظر بانكها كار ميكنه مافياي بانكي شكل گرفته
جعفر
موسسه های اعتباری غیر مجاز نرخ سود سی در صد هم ارائه میدن
متاسفانه هیچ برخوردی باهاشون صورت نمیگیره
مشکل سود بانکی نیست بلکه:
- نیاز بازار و مردم به نقدینگی
- کمبود منابع مالی بانها
- تورم واقعی بالا
- مطالبات سنگین بانک ها از دولت و یعقه سفیدها
و..
لذا تا این مشکلات حل نشود با دستور و بخشنامه سود بانکی کاهش نمی یابد.
Iran, Islamic Republic of
سودم نرسیده من که هنوز دارم 24 میگیرم
تازه ترین اخبار