۰
اخبار بانک: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و پیاده سازی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، با هدف تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و ایجاد فهم مشترک در بین مدیران و کارکنان بانک انصار، پودمان آموزشی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر حوزه پولی و بانکی با حضور مدیرعامل، معاونان، مدیران کل و کارکنان بانک برگزار شد.
به گزارش «اخبار بانک»، مدیرعامل بانک انصار در ابتدا به روز ۹ دی، روز تجدیدمیثاق امت و رهبری اشاره کرد و حماسه حضور مردم در این روز را تجلی یگانگی امت و امام در جمهوری اسلامی دانست و سپس به تشریح نقش وجایگاه نظام بانکی در اقتصادمقاومتی پرداخت و افزود: بانک انصار پیش از ابلاغ سند سیاست های کلی اقتصادمقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطالعات اولیه خود را برای حضور موثر در فرایندهای تحقق این الگوی اقتصادی آغاز کرد و کنفرانس موفق توسعه مدیریت پولی و بانکی در سال گذشته نخستین گام ما در این مسیر بود.

دکتر ابراهیمی مدیرعامل و رییس شورای عالی راهبری اقتصاد مقاومتی بانک انصار در این پودمان آموزشی که در سالن همایش های ساختمان مرکزی این بانک برگزارشد، با اشاره به لزوم اجرایی شدن الگوی اقتصادمقاومتی در ایران به عنوان تنها الگویی که کشور را از وابستگی شدید به نفت نجات می دهد، گفت: بانک انصار با قابلیت های مدیریتی، انسانی، فنی، سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و تعهدی که نسبت به پیشرفت کشور و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی دارد، می خواهد «الگوی بانکداری اقتصادمقاومتی» در کشور باشد و در این زمینه فعالیت ها و اقدامات گسترده ای انجام داده که آثار و پیامدهایش به تدریج آشکار خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح مبانی حقوقی و اسناد بالادستی اقتصادمقاومتی، به ویژه بند۹ سیاست ها درخصوص نظام مالی، بانک ها و موسسات مالی و علل و عوامل انتخاب این الگو از سوی رهبرفرزانه انقلاب اسلامی پرداخت و از تحریم اقتصادی به عنوان عاملی برای آشکارشدن ضعف های اقتصادی کشور یاد کرد و اضافه کرد که الگوی اقتصادمقاومتی ایجاد ثبات در اقتصادملی و پیشگامی در بخش واقعی اقتصاد را میسر می کند و البته اقتصاد مقاومتی مختص شرایط تحریم نیست.

رییس شورای عالی راهبری اقتصاد مقاومتی در ادامه مباحث، بر ضرورت برخورداری از تفکر و رویکرد سیستمی در تحقق الگوی اقتصادمقاومتی تأکید کرد و نگرش سیستمی را باعث تصمیم سازی های جامع و اثربخش و پرهیز از پیامدهای ناخوشایند رویکرد خطی دانست که تأثیر همه عوامل دخیل در فرایندهای تصمیم گیری را به ما نشان می دهد.

وی در ادامه شوک های وارده به اقتصاد کشور طی سال های گذشته و آسیب های ناشی از آن ها را در اقتصاد کشور برشمرد و مشکلات کنونی بانک ها در مناسباتشان با دولت، نقش تحریم ها و مسائل ارزی، وابستگی تولید به مصرف خانوار، انرژی و وابستگی تأمین مالی تولید به بانک ها را تشریح کرد.

مدیرعامل بانک انصار دربخش دیگری از سخنان خود به مقایسه شرایط اقتصادی کشور در دوران وفور درآمدهای نفتی در دهه ۸۰ و کاهش این درآمدها در دهه ۹۰ پرداخت و اضافه کرد: درآمدهای بالای نفتی به علت مشکلات مدیریتی، وابستگی بودجه عمومی به نفت و نرخ تورم را افزایش و نرخ رشداقتصادی را کاهش داد.

دکترابراهیمی پس از آن نقش بانک مرکزی را در مدیریت مالی و ارتقای شاخص های ثبات مالی، بهبود پایدار بخش خارجی اقتصاد، کاهش آسیب پذیری های فضای مالی و سرانجام ثبات اقتصادکلان کشور و نیز دیگربانک ها را در استحکام درونی و پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی شرح داده و به نقش بانک انصار در دو حوزه ثبات اقتصادکلان و تبدیل بانک انصار به یک بانک نمونه در اقتصادمقاومتی را از اهداف های این بانک دانست.

ابراهیمی در پایان به اقدامات این بانک در راستای تحقق اقتصادمقاومتی به ویژه، گفتمان سازی در سطح جامعه و پشتیبانی از تولید اقلام راهبردی پرداخته و ضمن ابراز امیدواری نسبت به وجود پتانسیل های نیرومند مدیریت جهادی، نیات خالصانه نیروهای انسانی و عنایات الهی افزود: بانک انصار از تولید اقلام راهبردی کشاورزی به عنوان نیاز اصلی جامعه برای حفظ بقا و ارتقای ظرفیت های مقاومتی خود پشتیبانی می کند.

همچنین در این پودمان و پیش از سخنان دکتر ابراهیمی، دکتر جلیل صفری به معرفی شورای عالی راهبری اقتصاد مقاومتی بانک انصار پرداخته و گفت : بانک انصار در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و در جهت اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی؛ با استناد به بند ۹ این سیاستها، پیاده سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی در نظام پولی و بانکی و تبدیل این بانک به الگوی اقتصاد مقاومتی را سر لوحه فعالیتهای خود قرار داده است .

وی همچنین گفت: این بانک با تشکیل شورای عالی راهبری اقتصاد مقاومتی متشکل از کمیته های بانکداری داخلی، گفتمان سازی و آموزش، بانکداری بین الملل، بهره وری و کمیته تلفیق به دعوت از صاحب نظران و متخصصین مختلف پرداخته و در راستای اهداف شورا برنامه های زیادی را طراحی نموده است.

همچنین، دکترحجت اله هاشم بیگی دستیاردبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به ظرفیت ها وقابلیت های مختلف بانک انصار به ویژه در حوزه نیروی انسانی به بیان مفاهیم و الزامات اقتصاد مقاومتی پرداخت .

این مدرس دانشگاه گفت: با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله، به تجزیه و تحلیل چالشهای کنونی اقتصاد ایران پرداخت و حضور بدون قاعده دولت در اقتصاد و عدم تعادل در بازار پول و سرمایه را یکی از مشکلات اساسی دانست.

وی ادامه داد: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تدبیری شایسته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که اگر عزم ملی وجود داشته باشد، به نجات اقتصاد کشور خواهد انجامید.

وی گفت : با وجود آنکه واژه اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ توسط مقام معظم رهبری بیان گردیده است، موضوع اقتصاد همواره از دغدغه های جدی معظم له بوده است. این موضوع در ابلاغ سیاستهای مختلف اقتصادی و نام گذاری سالهای متعدد با موضوع اقتصادی نمود دارد.

دکتر هاشم بیگی در پایان اقتصاد مقاومتی را نقشه راه اقتصاد کشور معرفی کرد و عزم ملی، مدیریت جهادی، بهبود محیط کسب و کار ، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، قاعده مند نمودن حضور دولت، و رفع قوانین مزاحم را از جمله دیگر الزامات تحقق این سیاستها دانست .

لازم به ذکر است که بانک انصار در نظر دارد در راستای تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج این بانک، پودمانهای آموزشی در خصوص اقتصاد مقاومتی را در سراسر کشور و در کلیه مجموعه های بانک برگزار نماید.
https://akhbarbank.com/vdcb9zb5.rhb9spiuur.html
تازه ترین اخبار