۰
سال 2014 و مخصوصا نیمه دوم آن می تواند سالی متفاوت را برای طلا رقم بزند. اولین نشانه های صعودی شدن دوباره قیمت طلا در همین چند روز اخیر رقم خورده است
پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال 2014: طلا گران می شود
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، طلا، فلزی که سنسورهای بازار شدیدا به آن حساس است، وقتی آرام است بازار هم آرام است، زمانی که به تکاپو می افتد، بازار هم در جنب و جوش است و بالعکس. نکته حائز اهمیت بر بعد جهانی تکانه های این فلز است و به طور قطع برای همه ما مهم است که پیش بینی کنیم که در ماه های پیشرو چه اتفاق هایی در انتظار طلای جهانی است. به طور طبیعی شناخت از این اتفاق ها نیازمند تحلیل و استفاده از اطلاعات و آمارهای کنونی و گذشته است.

جهان در سال ۲۰۱۳ شاهد بیشترین افت قیمت طلا از سال ۱۹۸۱ بوده است.قیمت هر انس طلا تا حدود ۲۸ درصد افت کرد و در حقیقت این بزرگترین افت قیمت سالانه طلا در یک دهه گذشته بود و باعث شد که بسیاری از کارشناسان , بازار طلا را یک بازار مرده بنامند و حتی افت قیمتی بیشتر را برای آن متصور باشند.

اما سال ۲۰۱۴ و مخصوصا نیمه دوم آن می تواند سالی متفاوت را برای طلا رقم بزند. اولین نشانه های صعودی شدن دوباره قیمت طلا در همین چند روز اخیر رقم خورده است؛ از دو دیدگاه می توان این مسئله را مورد بررسی قرار داد یکی رویکرد بنیادین و دیگری تحلیل فنی-روانشناختی .

یکی از مسائلی که در تحلیل طلا کمتر به آن پرداخته شده حضور عوامل و نیروهای قوی تر از بازار در پشت پرده کنترل قیمت طلاست. منظور از نیروهای قوی تر از بازار، فدرال رزرو و موسسات تابعه در آمریکاست. آمارها نشان می دهد که فدرال رزرو آمریکا و دیگر بانک های مرکزی بزرگ دنیا به طور پیوسته در سال ۲۰۱۳ دست به عرضه و صادرات طلا در مقادیر بزرگ زده اند و به همین دلیل قیمت طلا افت بیشتری را تجربه کرد. تنها در دسامبر سال۲۰۱۲ ، دولت امریکا ۴ میلیارد دلار صادرات طلا داشته است. علت اصلی این کار توسط فدرال رزرو پایین نگه داشتن ارزش طلا در مقابل دلار آمریکا بود.

از سوی دیگر با تکیه بر سیاست های انبساطی ،دولت آمریکا قصد داشت تا از بحران ها و پس لرزه های پیش رو جلوگیری کند. چاپ پول بیشتر باعث کاهش ارزش پول ملی می شود، بنابراین دولت آمریکا با پایین نگه داشتن ارزش طلا سعی در حفظ ارزش پول ملی خود داشت. این کار توانست ارزش طلا را در مقطعی پایین آورد اما این مسئله همیشگی نیست. هم اکنون خبر از کاهش شدت برنامه های QE (برنامه های مربوط به سیساست های انبساطی دولت آمریکا quantitative easing-) به گوش می رسد.

دولت آمریکا در طول سال گذشته با اعلام آمارهای مثبت و آمارسازی های گوناگون سعی در آرام کردن اوضاع داشته اما این به مثابه فشرده شدن بیشتر فنری است که بالاخره با افشای واقعیت ها آزاد خواهد شد.

در پس پرده خبرهای بد زیادی به گوش می رسد که هر کدام می تواند به مانند یک محرک بر روی قیمت طلا اثر بگذارد. با افزایش تعداد متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و نشت آمارهای واقعی درباره نرخ بیکاری در آمریکا، اولین حرکات افزایش قیمت طلا را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر وضعیت طرح های بازنشستگی [۱]۴۰۱(k) نیز در بحران بسر می برد. از سال ۲۰۱۰ به بعد ۷۵ میلیون نفر بازنشسته به جمع تعداد مستمری بگیران اضافه شده است و دولت آمریکا از این حیث با چالش های جدی روبرو شده است . در آن سوی دنیا نیز چین و هند نیز واردات طلای خود را افزایش داده اند و فدرال رزرو دیر یا زود مجبور خواهد بود که برای ایجاد تعادل در صورت های مالی اش طلای با قیمت بالاتری را به بازار عرضه کند.

از دیدگاه تکنیکال و روانشناختی بدبینی و کسالت موجود در بازار های آتی و آنی طلا همگی نشان از تغییر روند می دهد. به بیان دیگر در شرایط بدبینی محض می توان همیشه کف های قیمتی را شناسایی کرد. با نگاهی به نمودار۱ و قیمت کنونی طلا می توان دریافت که روند طلا با دارا بودن واگرایی در نوسانگر AO ( ابزاربرای اندازه گیری momentum و واگرایی در بازار) در بازه هفتگی نمایان گر روزهای سبز در طول شش ماه آینده است. همچنین، با نگاهی به بازه ماهانه می توان فهمید که با توجه به سیکل ها ی زمانی، رشد طلا در شش ماهه دوم ۲۰۱۴ و شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ محتمل می نماید.

در بازه روزانه قیمت هر انس با مقاومت های زیادی روبروست اما حرکات مثبت و جدیداش به وضوح احساس می شود. در نمودار ۲ روند ناگهانی صعود محسوس است

در شرایط کنونی ورود حجم جدید به بازار طلا و وقوع حوادث بد در بازار جهانی می تواند به عنوان محرک برای عبور از مقاومت های پیش رو۱۳۶۱)دلار و ۱۳۷۵ دلار) عمل کنند. لازم به ذکر است، در بازار کوتاه مدت احتمال نوسان وجود دارد ولی در میان مدت سیگنال خرید صادر شده است.در نمودار ۳ با نگاهی به نمودار رنکو(نوعی نمودار ژاپنی) می توان به تایید این سیگنال خرید رسید چرا که دو بلوک سفید تشکیل شده است.

به طور کلی روند طلای جهانی در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۴ رشد قیمت را نشان می دهد و به احتمال زیاد این فلز گرانبها در سال آینده و در بازه میان مدت حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. 

* بر مبنای این طرح در آمریکا مبلغی از حقوق کارکنان قبل از کسر مالیات کسر شده و جمع آوری می شود و در آینده به عنوان مستمری بازنشستگی به آنها پرداخت می گردد. 

*حسين عبدي
https://akhbarbank.com/vdcdx50x.yt0fx6a22y.html
تازه ترین اخبار