۰
۱
جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۴

استقامت دلار گران

هفته ای که با افت قیمت ارز در اثر جو مثبت روانی آغاز شده بود بعد از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی با آشفتگی به پایان رسید.
علی پاکزاد: ابتدای هفته جاری با انتشار اخبار مثبت در رابطه با سفر هیات ایرانی به نیویورک و تغییر فضای تهاجمی علیه ایران، کاهش ۷۰ تومانی قیمت دلار در بازار رخ داد.

اخبار بعدی نیز حاکی از خوش بینی مردم و فعالان بازار ارز به چشم انداز بازار است، خوش بینی ای که منجر به کاهش بیشتر قیمت و باقی ماندن قیمت دلار در سطح ۲۹۰۰ تومان شد.

تثبیت نسبی قیمت ارز طی روزهای یکشنبه تا سه شنبه هفته با توجه به موج اخباری که از نشست های مثبت میان تیم ایران و طرفهای اروپایی و آمریکایی به گوش می رسید ادامه یافت، این وضعیت به شدت تقاضای بازار را تحت تاثیر قرارداد، به گفته صرافی های معتبر افت قیمت دلار در یکی دو هفته اخیر ناشی از کاهش تقاضا بوده است که خود این افراد در تعبیر وضعیت عنوان می کنند دیگر کسی دلار پس انداز نمی کند.

اما در ابتدای روز سه شنبه ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی در نشست صبحانه اتاق بازرگانی گفت: قیمت دلار در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست. الان قیمت نرخ دلار کف خود در بازار رسیده است و اگر از این رقم پایین‌تر بیاید منطقی نیست.

این اظهار نظر با واکنش منتقدان مواجه شد، دبیرکل اسبق بورس در انتقاد از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را حبابی دانست و اظهار نظر وی را ناهماهنگ با وظایف اش ارزیابی کرد.

صبح روز چهارشنبه خبر دیگری به نقل از غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی منتشر شد که در آن به نقل از وی آمده بود: کاهش نرخ دلار طی روزهای اخیر عمدتاً بخاطر انتظاراتی بوده که در مردم ایجاد شده است. در حال حاضر که نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۹۰۰ تومان رسیده در حقیقت می توان گفت که این نرخ واقعی شده و ۲۹۰۰ تومان نرخ بازار است.

اما بازار با توجه به اخبار مربوط به مذاکرات در نیویورک و نوع اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی از خود واکنش نشان داد و قیمت ها در روز چهارشنبه سیر صعودی پیدا کرد، افزایش ۱۸۰ تومانی قیمت دلار، افزایش قیمت سکه را نیز به دنبال داشت.

روز چهارشنبه محمدباقر نوبخت معاون اقتصادی رئیس جمهور تلاش کرد با توجیه سخنان رئیس کل آرامش را به بازار برگرداند، وی در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: "دولت به شدت در این باره که نرخ ارز ثبات داشته باشد حساس است، همان‌طور که باید نسبت به افزایش‌ها حساس باشیم باید نسبت به کاهش‌ها هم که ممکن است در مقطعی باشد حساس باشیم و آن را ثبات بدهیم. بازگرداندن ثبات به اقتصاد را از سیاست‌های مهم دولت است. صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم". ولی حداقل در روز چهارشنبه بازار به این مسئله واکنشی نشان نداد و قیمت در سطح ۳۰۶۰ باقی ماند.

در نهایت بازار ارز در شرایطی به آخرین روز معاملات خود طی هفته جاری رسید که لقمه صبحانه رئیس کل بانک مرکزی گلوگیرش شده است.

با توجه به تحولات بازار ارز، منطقی به نظر می رسد طی روزهای آتی دوباره قیمت ارز اندکی کاهش پیدا کند ولی در صورتی که رئیس کل بانک مرکزی بخواهد بر نحوه تعامل رسانه ای خود و سخن گفتن از جایگاه یک کارشناس عدول نکند و متناسب با جایگاه رئیس کلی بانک مرکزی سخن نگوید، شرایط بازار ارز طی ماههای اتی می تواند به آشفتگی دوران ریاست محمود بهمنی بر بانک مرکزی باشد.

https://akhbarbank.com/vdch6-nz.23nq-dftt2.html
مشاهده نظر مخاطبان
سائل
مگر چقدر دلار خانگی باقیمانده است؟!
تازه ترین اخبار