۰
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۳
راه‌اندازی سامانه پس از معاملات درسال 92

تعداد سهامداران بورس به بیش از 6 میلیون نفر رسید

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اولین نشست خبری خود بعد از حدود یکسال حضور در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عملکرد شرکت را تشریح کرد و به بیان برنامه‌های آینده شرکت پرداخت.
تعداد سهامداران بورس به بیش از 6 میلیون نفر رسید
به گزارش پايگاه خبري اخبار بانك، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این نشست ثبت و سپرده‌گذاری، تسویه و پایاپای و مدیریت ریسک را از مهم‌ترین بخش‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دانست و گفت: در حوزه سپرده‌گذاری مقرر شد تا الگوی دفاتر منطقه‌ای که فعالیت دیگری غیر از فعالیت‌های بورس انجام می‌دهند در سپرده‌گذاری تشکیل شود.

وی افزود: به این ترتیب با پلیس +۱۰ و شرکت پست مذاکراتی انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که دفاتر پیشخوان بیشترین نیاز شرکت سپرده‌گذاری را پوشش می‌دهد. براین اساس تفاهم‌نامه‌ای با دفاتر پیشخوان امضاء شد تا برخی اقدامات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از این طریق انجام شود و سهام‌داران در تمام نقاط کشور برای انجام اقدامات خود به این دفاتر مراجعه کنند.

سلطانی‌نژاد با بیان این‌که دفاتر پیشخوان منتخب اقدامات سپرده‌گذاری مرکزی را انجام می‌دهند، خاطر نشان کرد: در سطح تهران ۱۲ دفتر و در سطح کشور همین تعداد دفتر آموزش‌های لازم را دیده‌اند و می‌توانند اقدامات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را انجام دهند.

غیر کاغذی شدن برگه سهام

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه حذف برگه سهام را از دیگر اقدامات حوزه سپرده‌گذاری دانست و عنوان کرد: در این راستا قرار است گواهینامه نقل ‌وانتقال سهام به سمت غیرکاغذی شدن حرکت ‌کند، زیرا غیرکاغذی‌کردن در تمام نهادهای مالی دنیا آغاز شده و کاغذ به مرور از گردونه معاملات حذف می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گام اول کاغذ مقوایی حذف شد و خود شرکت‌های کارگزاری چاپ گواهینامه را برعهده گرفتند که این امر باعث الکترونیکی‌شدن اسناد و مدارک در بازار سرمایه شده است.

اقدامات تسویه و پایاپای

سلطانی‌نژاد در ادامه حوزه تسویه و پایاپای این شرکت را مورد توجه قرار داد و گفت: تسویه و پایاپای به مفهوم تسویه منابع مالی و اوراق بهادر در بازار سرمایه است، به‌طوری که زمان تسویه اوراق بهادار یک روز، اوراق سهام سه روز و اوراق سلف نفتی پنج روز است.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یادآور شد: در این راستا سامانه‌ی نت کلیر تسویه معاملات بورس و فرابورس را به‌طور همزمان انجام می‌دهد که این نرم‌افزار در اواخر سال ۹۰ برای سلف نفتی تهیه شد که این سامانه می‌تواند تمامی ارز‌ها را در اوراق سلف پوشش دهد.

اقدامات مدیریت ریسک

وی یکی از وظایف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را مدیریت ریسک دانست و توضیح داد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امسال را سال مدیریت ریسک نام‌گذاری کرد و تلاش داشت که در این حوزه پروژه‌های جدی را به بهره‌برداری برساند، زیرا اگر تسویه و پایاپای به موقع در بازار انجام نشود بازار را متوجه ریسک می‌کند.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: بهترین پروژه سال ۹۰ راه‌اندازی صندوق تضمین تسویه بود زیرا سرعت لازم برای تسویه معاملات وجود نداشت، اما با بهره‌برداری از صندوق تضمین توانستیم زمان تسویه معاملات را سرعت بخشیم.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اضافه کرد: صندوق تضمین در حال حاضر حجمی بالغ بر چهار میلیارد تومان دارد و اگر تاخیری از جانب یکی از اعضای پایاپای صورت گیرد نمی‌گذارد تا بازار معطل آن بماند.

وی اظهار کرد: نرم‌افزار دیگری که در حوزه مدیریت ریسک به بهره‌برداری رسید ابزار کنترل مشتریان اعتباری برای شرکت‌های کارگزاری بود به‌طوری که ابزاری در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار داده شد تا بتوانند از این طریق مشتریان خود را مدیریت کنند و مشتریان نتوانند به سرعت ناظر خود را تغییر دهند.

برنامه های آینده شرکت

سلطانی‌نژاد در ادامه برنامه‌های آینده شرکت را مورد توجه داد و با بیان اینکه دنیا به سمت مجازی سازی در حال حرکت است،عنوان کرد: در حوزه ارائه‌ی خدمات به همه ذی‌نفعان شرکت قصد داریم که به سمت CDI مجازی حرکت کنیم تا سپرده‌گذاران احراز هویت شوند تا تمام خدمات را به صورت مجازی دریافت کنند.

وی ادامه داد: هم‌چنین در شرکت قصد داریم سرویس‌ها را به سمت سرویس‌های موبایلی سوق دهیم که در سال آینده فاز‌های اولیه‌ی آن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته‌ی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عضویت بانک‌ها در اتاق پایاپای، فرآیند معاملات بورس کالا و بورس انرژی از دیگر برنامه‌های سپرده‌گذاری مرکزی در سال آینده است.

سلطانی‌نژاد به طراحی سامانه بورس انرژی اشاره کرد و توضیح داد: نقش سپرده‌گذاری مرکزی در راه‌اندازی بورس انرژی یک نقش محوری است و ما مرکز داده‌ها در بورس انرژی هستیم و با شرکت و بورس انرژی مذاکره می‌کنیم.

آمادگی بورس برای انتشار اوراق سلف نفتی

سلطانی‌نژاد به آخرین وضعیت اوراق سلف نفتی و طراحی نرم‌افزار آن اشاره کرد و گفت: ضمانت این اوراق توسط شرکت ملی نفت انجام می‌شود و در قانون بودجه ۹۱ اجازه انتشار ۱۰ میلیارد دلار اوراق داده شده است ولی تاکنون شرکت نفت هیچ مبلغی را منتشر نکرده است.

وی با بیان این‌که ضمانت ناشر و بازار‌گردان این اوراق در قالب قرار‌داد از بانک سپه و تامین سرمایه امید دریافت شد، اظهار کرد: در حوزه تسویه و پایاپای تمامی نرم‌افزار‌های اوراق سلف نفتی طراحی شده است به‌طوری که سامانه تسویه و پایاپای آن در دنیا کم‌نظیر است.

به گفته مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتشار اوراق سلف نفتی بستگی به توافقات شرکت ملی نفت و بانک مرکزی داشته و بازار سرمایه آمادگی کامل انتشار این اوراق را دارد.

وی با بیان این‌که متاسفانه سامانه‌ی بورس ارز توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی راه‌اندازی شد ولی به بهره‌برداری نرسید، ادامه داد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سامانه‌ی اوراق سلف نفتی را طراحی کرده است و تمام اقدامات آن توسط بازار سرمایه انجام شده است و تنها منتظر شرکت نفت برای عرضه سلف نفتی هستیم.

اقدامات شرکت در حوزه بین الملل

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به اقدامات انجام شده در حوزه بین‌الملل پرداخت و گفت: در حوزه بین‌الملل و در شهریورماه عضو نهاد سندیکای شرکت‌های سپرده‌گذاری در آسیا شدیم و در بهمن‌ماه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت سپرده‌گذاری پاکستان به منظور تبادل اطلاعات و لینک بورس‌ها امضا‌ء کردیم که در این راستا با بورس کراچی و پاکستان تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رساندیم تا فضای مجازی را به بهره‌برداری برسانیم.

سلطانی‌نژاد در ادامه‌ی نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در مورد تفاهم‌نامه با دفاتر پیشخوان گفت: ابتدا قرار بود اقدامات سپرده‌گذاری توسط بانک ملت انجام شود ولی خدماتی که بانک ملت ارائه می‌دهد قطعا با دفاتر پیشخوان متفاوت خواهد بود و مبلغ ارائه‌ی خدمات آنها با بانک‌ها بسیار متفاوت است ولی این پروژه اصلا تعطیل نشده و همکاری سپرده‌گذاری با بانک ملت ادامه دارد.

آخرین خبرها از نرم افزار پس از معاملات

وی در مورد آخرین وضعیت نرم‌افزار پس از معاملات توضیح داد: از ۲۷ آذر ۹۰ که عهده‌دار مدیریت شرکت شدم قرار بود نرم‌افزار پس از معاملات راه‌اندازی شود ولی با توجه به پیچیدگی‌های کار اعلام شد که این نرم‌افزار زودتر از نیمه دوم سال ۹۱ اجرایی نخواهد شد.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توضیح داد: البته پروژه‌ای با مقیاس کوچک‌تر در قالب بورس انرژی طراحی شده است و اکنون قابل بهره‌برداری است، به‌طوری که می‌توانیم از تجربه‌ی سامانه پس از معاملات بورس انرژی در این راستا استفاده کنیم.

به گفته سلطانی‌نژاد با راه‌اندازی سامانه پس از معاملات بورس انرژی و ارز فاز اول پروژه‌ی سامانه پس از معاملات در سال ۹۲ راه‌اندازی می‌شود.

وی در ادامه به تعداد کد‌های سهامداری اشاره کرد و افزود: تعداد کد‌های سهامداری در حال حاضر به شش میلیون و ۳۹۱ هزار کد رسیده است و اکثر سهامدارانی که به تعداد سهامداران اضافه شدند به دلیل پذیرش شرکت‌های جدید و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون برنامه‌ی پنجم نزد سپرده‌گذاری ثبت شدند.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد پرداخت سود شرکت‌ها توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توضیح داد: در پیش‌نویس قانون ابزار‌ها و نهادهای مالی مقرر شد تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند در صورتی که شرکت سود خود را طی هشت ماه پرداخت نکند از حساب شرکت برداشت کرده و سود سهامداران را بپردازد، ولی بنا به تشخیص مجلس این پیش‌نویس تغییر کرد و مقرر شد تا سهامداران بعد از عدم دریافت سود به هیات داوری بورس شرکت کنند.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: به این ترتیب در حوزه توزیع سود در حال حاضر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توزیع سود اوراق مشارکت و صکوک را در بورس و فرابورس انجام می‌دهد.

شرکت سپرده‌گذاری کمترین کارمزد را دارد

وی در مورد بالا‌بودن کارمزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این موضوع را رد کرد و گفت: کارمزد شرکت در معاملات بورس سه در ۱۰ هزار تا سقف ۴۰ میلیون تومان است.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت شرکت سپرده‌گذاری در بازار سرمایه کمترین کارمزد را بعد از شرکت مدیریت فن‌آوری دارد و صورت‌های مالی نیز این موضوع را تایید می‌کند. 
منبع:ايسنا
https://akhbarbank.com/vdchwmnz.23nvxdftt2.html
تازه ترین اخبار