۰
طبق آمار بیمه مرکزی، شرکت های بیمه در نیمه نخست سال جاری برای صدور هر بیمه‌نامه به طور متوسط پنج میلیون و 610 هزار تومان حق بیمه گرفتند.
شرکت بیمه مرکزی که هر ماه گزارش مفصلی از وضعیت صنعت بیمه ارائه می‌کند در جدیدترین گزارشی که چندی پیش منتشر کرد، به بررسی مهم‌ترین آمار و ارقام این صنعت در 6 ماهه نخست سال 1403 پرداخت.
بیمه مرکزی در این گزارش سه مورد از شاخص‌های مهم صنعت بیمه شامل «ارزش بیمه‌نامه»، «سرانه خسارت پرداختی» و «سرانه تعداد خسارت» را نیز مورد بررسی قرار داد. آمارهای این گزارش نشان می‌دهند شرکت های بیمه در نیمه نخست سال جاری برای صدور هر بیمه‌نامه به طور متوسط پنج میلیون و 610 هزار تومان حق بیمه گرفتند و برای هر خسارت نیز دو میلیون و 480 هزار تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند.
 
رشد 45.6 درصدی متوسط مبلغ حق بیمه‌ها 
شاخص ارزش بیمه‌نامه که از تقسیم مجموع حق بیمه‌های تولیدی بر تعداد کل بیمه‌نامه صادره به دست می‌آید، نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه برای صدور هر بیمه‌نامه، به طور متوسط چه میزان حق بیمه دریافت کرده‌اند. 
طبق آمارهای بیمه مرکزی، متوسط ارزش بیمه‌نامه‌ها در 6 ماهه اول سال 1403 مبلغ پنج میلیون و 610 هزار تومان بوده که در مقایسه با نیمه نخست سال 1402 رشد 45.6 درصدی را نشان می‌دهد. 
 
بخش دیگری از این گزارش که ارزش بیمه‌نامه‌ها به تفکیک رشته‌های بیمه‌ای بررسی شده نیز نشان می‌دهد رشته‌های بیمه نفت و انرژی با دو میلیارد و 330 میلیون تومان، هواپیما با یک میلیارد و 400 میلیون تومان، کشتی با 270 میلیون تومان، اعتبار با 170 میلیون تومان در مقایسه با رشته‌های دیگر اختلاف فاحشی در دریافت حق بیمه داشتند.
 
رقم متوسط خسارت‌های پرداختی شرکت های بیمه چقدر شد؟
سرانه خسارت پرداختی که بر اساس تقسیم کل خسارت‌های پرداختی بر تعداد موارد خسارت محاسبه می‌شود، شاخص دیگری است که بیمه مرکزی در گزارش خود به آن پرداخت. این شاخص نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه به طور متوسط، برای هر مورد خسارت چه مبلغی پرداخت کرده‌اند.
 
در گزارش مذکور، متوسط  مبلغ پرداختی برای هر خسارت، دو میلیون و 480 هزار تومان اعلام شد که این رقم افزایش 34.4 درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
در این میان، رشته‌های بیمه نفت و انرژی با یک میلیارد و 970 میلیون تومان، هواپیما با 780 میلیون تومان، کشتی با 710 میلیون تومان، باربری با 220 میلیون تومان، حوادث راننده با 120 میلیون تومان و آتش‌سوزی با 110 میلیون تومان، متوسط خسارت بیشتری در مقایسه با سایر رشته‌ها بر دوش صنعت بیمه گذاشتند.

20 مورد خسارت بر هر بیمه‌نامه درمان
دیگر شاخص بررسی‌شده از سوی بیمه مرکزی، شاخص سرانه تعداد خسارت است که نشان می‌دهد به طور متوسط در هر بیمه‌نامه چه تعداد خسارت پرداخت شده است. طی 6 ماهه اول سال 1403 این نسبت در بازار بیمه معادل یک واحد بود که نشان می‌دهد، شرکت‌های بیمه به ازای هر بیمه‌نامه‌ای که صادر کرده‌اند، یک مورد خسارت پرداخته‌اند. شایان ذکر است این رقم در آمار 6 ماهه سال گذشته بیمه مرکزی نیز معادل یک واحد ثبت شده بود.
البته این نسبت در رشته بیمه درمان حدود 19.8 واحد بود و اختلاف چشمگیری نسبت به باقی رشته‌های بیمه داشت.
https://akhbarbank.com/vdchwknw.23n-vdftt2.html
تازه ترین اخبار