پیش‌بینی وضعیت امروز بورس

14 مهر 1403 ساعت 8:51

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه دقیقا با همان گارد منفی روزهای قبل آغاز کرد و خیلی در سمت فروش، شدت عرضه‌ها سنگینی بیشتری نگرفته بود.


البته در برخی از گروه‌ها نظیر پالایشی بواسطه استراتژیک بودن صنعت در تحولات جنگی، صفوف فروش کمی سنگین‌تر شده بود اما در مجموع فضا به شکلی نبود که احساس کنیم معامله‌گران ترس فراتری نسبت به روزهای قبل گرفته‌اند. با این حال بیش از 80 درصد نمادها قفل بودند و بسیاری بواسطه نگرانی از تحولات روزهای پایانی هفته ترجیح دادند به استراتژی تماشاچی بودن خود ادامه داده و لذا به غیر جمع‌آوری بخشی از صفوف فروش برخی از نمادهای بزرگ، تحول بااهمیتی در بازار نداشتیم. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با افت بیش از 8 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 114 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات بدون تغییر خاصی نسبت به روز سه‌شنبه 1.8 همت گزارش شد و رقمی بالغ بر 950 میلیارد تومان معادل 50 درصد از ارزش معاملات از چرخه بازار خارج شد.

برخی معتقدند جنگ آغاز شده بین ایران و اسرائیل ممکن است طولانی و فرسایشی باشد و این نبرد هم اتفاقی نیست که سه‌شنبه شب استارت آن خورده باشد ! بنابراین بورس باید خود را با این شرایط وفق دهد. شاید بزرگترین مشکل این باشد که بازار هنوز آنطور که باید و شاید از سیاست‌های دولت جدید سیگنال عملیاتی نگرفته و لذا موضوع درگیری با اسرائیل را پرریسک قلمداد می‌کند. به نظر اگر برخی از وعده‌های آقای همتی بویژه در حوزه نرخ بهره و نیما عملیاتی شود و یا سیگنال قوی از لایحه بودجه 1404 برسد، بازار با اطمینان بیشتری از ریسک تحولات نظامی عبور کند. ذکر این نکته ضروری است که اگر خدای‌نکرده در مسیر جنگ واقعی و کلاسیک قرار بگیریم، هیچ بازاری به اندازه بازار مسکن پتانسیل ریزش و آسیب‌پذیری ندارد.

اما در کوتاه‌مدت چنانچه بازار این سیگنال را بگیرد که فعلا بحث درگیری متوقف شده، از هفته پیش رو به مرور ریسک این موضوع را هضم می‌کند و هر چه به زمان انتشار گزارش‌های 6 ماهه نزدیک‌تر شویم، روند عرضه و تقاضا فضای بهتر و منطقی‌تری خواهد گرفت اما چنانچه اطلاعیه‌ها و اظهارات به گونه‌ای پیش برود که احتمال حمله اسرائیل را بالا ببرد، طبیعتا گارد بازار به شکل دیگری خواهد بود و شاید نیاز باشد برای آن شرایط تصمیمات متفاوتی اتخاذ شود. فعلا آنچه از اتفاقات دو سه روز اخیر برداشت می‌شود این است که خبری از جنگ کلاسیک نخواهد بود و ممکن است برای مدتی به سمت آرامش برویم.

اما امروز واکاوری بیشتری بر روند معاملات 6 - 7 روز کاری اخیر خواهیم داشت تا ببینیم از دقیقا کجا ایستاده‌ایم. بازار پس از رشد کوچکی که تجربه کرده بود، از روز چهارشنبه مورخ چهارم مهر ماه بواسطه شدت گرفتن عرضه‌ها به‌خصوص از سوی حقوقی‌ها، میل به اصلاح و دست به دست شدن سهام را بروز داد.


کد مطلب: 96151

آدرس مطلب :
https://www.akhbarbank.com/news/96151/پیش-بینی-وضعیت-امروز-بورس

پایگاه خبری تحلیلی اخباربانک
  https://www.akhbarbank.com